همشهری آنلاین: معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور اعلام کرد:

در نظر داریم  برای دختران که نیازها و علایق خاصی دارند، علاوه بر کتاب‌هایی که برای عموم دانش‌آموزان تالیف کردیم، کتاب‌های ویژه‌ای نیز تالیف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا و در توضیح بیشتر خبر فوق گفت: به عنوان مثال، دانش‌آموزان دختر در سن 9 سالگی به سن تکلیف می‌رسند و از این رو نیاز به آموزش مسائل احکامی ویژه دارند که باید در این زمینه برای خودشان کتاب مستقلی داشته باشند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: علاوه بر تالیف کتاب‌های ویژه برای دختران، برخی کتاب‌های عمومی ویژه نیز را به صورت سراسری تالیف کنیم که از جمله آن، تالیف کتب درسی جغرافیای استان است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در ادامه در پاسخ به روند اعمال نیازهای دانش‌آموزان متناسب با جنسیت آن‌ها در کتب درسی، مطرح کرد که اخیرا این سوال در بین کارشناسان آموزش و پرورش مطرح شد که آیا می‌شود کتب درسی را با توجه به نیازهای جنسیتی دانش‌آموزان تالیف کرد و این که آیا اساسا نیازی به پرداختن به نیازهای جنسیتی دانش‌آموزان در کتب درسی وجود دارد یا خیر که متاسفانه طرح بعضی از این سوالات، برداشت‌های نادرستی در این زمینه ایجاد کرد که آموزش و پرورش می‌خواهد کتب‌ درسی را «دخترانه» و «پسرانه» تالیف کند که ما این موضوع را همچنان به شدت، رد و تصریح می‌کنیم که چنین چیزی در دستور کار آموزش و پرورش نیست.

وی ادامه داد: البته هم‌اکنون عمده داوطلب برخی رشته‌های تحصیلی در آموزش و پرورش دختران و عمده داوطلب برخی رشته‌های دیگر پسران هستند که در مورد این موضوع می‌توان گفت که برخی رشته‌های خاص برای دختران طراحی شده که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به روند تدوین برنامه درسی ملی کشور عنوان کرد: حوزه‌های یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان بر اساس برنامه درسی ملی متحول و به طور مشخص تعریف خواهد شد و به تبع آن، محتوای آموزشی کشور مدارس نیز مورد ساماندهی قرار می‌گیرد که در آن برنامه جامع که هم‌اکنون منتظر اعلام نوبت بررسی و تصویب کلی آن در شورای عالی آموزش و پرورش هستیم نیز، تالیف کتب درسی ویژه برای دانش‌آموزان دختر در نظر گرفته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که برنامه درسی ملی کشور امسال تصویب شود تا آموزش و پرورش بتواند در یک پروسه 10 ساله آن را اجرایی کند.

کد خبر 94103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز