گروه اجتماعی - مینا شهنی: برای تمام بازنشستگان گرفتن کارت بیمه تکمیلی درمان خبر خوشی بوده‌است. اما به‌نظر می‌رسد که استفاده از این کارت چندان بی‌دردسر نیست.

آقای بازنشسته‌ای که در یک شب دچار درد شدیدی شده و به بیمارستان رفته‌است، از او خواسته شده تا 300 هزار تومان پول نقد بپردازد و وقتی کارت بیمه تکمیلی‌اش را نشان داده، باز هم کسی قانع نشده و گفته‌اند: شما پرداخت کنید و بعد از بیمه تکمیلی‌درمان‌تان پس بگیرید.

این بازنشسته گفت: از آنجایی که پیش از این هم مسئولین تاکید کرده‌بودند که با در دست داشتن معرفی‌نامه از بیمه تکمیلی درمانتان استفاده کنید، صبح روز بعد یکی از فرزندانش را برای گرفتن معرفی نامه به شرکتی که بیمه تکمیلی را بر عهده دارد فرستاده‌است.

اما کارمند شرکت بیمه ابتدا گفته است که ایشان اصلا بیمه نیستند و ظاهرا دلایلی آورده که پول حق بیمه هنوز از سازمان بازنشستگی کشوری به حساب شرکت بیمه واریز نشده‌است، اما این دلیل چندان پایدار نبوده و به سرعت از سازمان بازنشستگی کشوری رفع اتهام شده‌است.

مسئولین شرکت بیمه تکمیلی ازپا ننشسته‌اند و دلیل دیگری برای صادر نکردن معرفی‌نامه ارائه داده‌اند: باید خود شخص بازنشسته تشریف بیاورند. در حالی که بازنشسته در شرایط اورژانسی روی تخت بیمارستان خوابیده و امکان معرفی نامه گرفتن کاملا از بین رفته‌ است.

پیک موتوری

ما به پیک موتوری و آژانس‌ها هم معرفی‌نامه می‌دهیم. این را مدیر شعبه بازنشستگان شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت. محمد فرزانه توضیح ‌داد: حتی اگر پیک موتوری یا راننده آژانس هم مدارک بازنشسته‌را بیاورد ما معرفی‌نامه درخواست شده را صادر کرده و تحویل می‌دهیم.

به گفته وی، معرفی نامه‌های بیماران به 2 گروه اصلی تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که با مشورت با پزشک معالج و تعیین بیمارستان، پیش از بستری برای دریافت معرفی‌نامه اقدام می‌کنند و دسته دوم بیمارانی هستند که در شرایط اورژانس به بیمارستان می‌روند.

این دسته تا یک ساعت پیش از ترخیص از بیمارستان فرصت دریافت معرفی‌نامه از شرکت بیمه را دارند و این معرفی‌نامه به هر فردی که مدارک بیمار را همراه درخواست پزشک معالج بیاورد داده می‌شود.

فرزانه در پاسخ به اینکه کارمند شرکت شما به فرزند یک بازنشسته گفته برای صدور معرفی‌نامه حضور بازنشسته الزامی است، گفت: احتمال وقوع این امر بسیار ضعیف است. 4 نماینده از سازمان بیمه خدمات درمانی در شرکت بیمه حضور دارند و در صورت بروز این تخلف ما می‌بایست به این نمایندگان پاسخگو باشیم.

اختلاف قیمت

یکی از گلایه‌های بازنشستگان این است در مواردی میزان پولی که بیمارستان از آنها دریافت کرده بیش از پولی است که شرکت بیمه می‌پردازد. این گلایه بیشتر مربوط به کسانی است که بدون معرفی‌نامه بستری شده‌اند و پس از ترخیص به شرکت بیمه مراجعه کرده و می‌خواهند هزینه بیمارستان را دریافت کنند.

مسئول شعبه بازنشستگان بیمه آتیه‌سازان اختلاف قیمت‌ها را مربوط به تخفیفی می‌داند که این شرکت از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌گیرد. به گفته او این مراکز به کسانی که معرفی‌نامه آتیه‌سازان دارند تخفیف قابل توجهی ارائه می‌دهند در حالی‌که اگر یک بازنشسته که تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان آتیه‌سازان حافظ هم هست بدون معرفی‌نامه ترخیص شود نمی‌تواند از تخفیف بهره‌مند شود.

خانه نخست

برای بازنشسته‌ای که با شرایط اورژانسی در بیمارستان بستری شده و اتفاقا معرفی‌نامه هم نگرفته این توضیحات دردی را دوا نمی‌کند. او پولی را پرداخت کرده و تصور می‌کند که مادامی‌که تحت پوشش بیمه تکمیلی است پولش را کامل برمی‌گردانند و حالا دردی از او دوا نمی‌شود.

شاید بهتر باشد هر سال برگه اطلاع‌رسانی را در اختیار بیمه شدگان قرار دهند یا پرسنل پذیرش بیمارستان‌ها ملزم شوند که به هنگام مراجعه بازنشستگان شرایط کامل را برایشان توضیح دهند.

کد خبر 92868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز