گروه سلامت- سمیه شرافتی: نزدیک به 2ماه از زمانی که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گزارشی را منتشر کرد

که در آن اعلام شده بود 18 نمونه از سوسیس و کالباس‌های تولید شده در کارخانه‌ها، غیراستاندارد و غیربهداشتی است، می‌گذرد؛ گزارشی که هیچ‌یک از کارخانه‌هایی که نام آنها در آن برده شده بود، واکنشی به این موضوع نشان ندادند و این شاید به منزله پذیرفتن این گزارش از سوی آنهاست.

حالا بعد از این مدت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفته گذشته اعلام کرد که پروانه 12 کارخانه تولید سوسیس و کالباس باطل شد و دکتر حسین‌علی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پروانه  این کارخانه‌ها به‌علت تولید غیراستاندارد و آلوده بودن محصول آنها باطل شد.

با این حال، وی هیچ نامی از این کارخانجات نبرد  و تلاش‌های خبرنگار همشهری برای کسب اطلاع از نام این کارخانجات نیز به جایی نرسید؛ به‌گونه‌ای که این تلقی ایجاد شده که مسئولان تمایلی به اعلام علنی این اسامی نداشته و این لغو پروانه به‌طور محرمانه صورت گرفته است!

حق مسلم مردم

این در حالی است که حق مسلم مردم این است که با اطلاع ازنام این تولید‌کنندگان متخلف، محصولات موجود آنها را در بازار مصرف نکنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ تلاشی برای جمع‌آوری محصولات مشکل دار این تولید‌کنندگان از بازار مصرف صورت نگرفته است.

کارشناسان مؤسسه استاندارد معتقدندکه  با توجه به گران بودن مواداولیه و گوشت، شکی نیست که تولید‌کننده از هر فرصتی سوءاستفاده می‌کند که دور از نظارت مسئولان فنی و با هدف دستیابی به سود بیشتر از کیفیت تولیدات بکاهد؛

مثلا گزارش می‌رسد که میزان نشاسته و خاکستر سوسیس و کالباس یک تولید‌کننده در یکی از استان‌های کشور بسیار بالابوده و خارج از استانداردهای بهداشتی است.

اما از آنجا که مصرف این مواد‌غذایی به‌دلیل صرفه‌جویی در وقت میان ساکنان شهرهای بزرگ به یک عادت غذایی تبدیل شده و قشر عمده‌ای از مصرف‌کنندگان این مواد‌غذایی را که به‌دلیل طعم دهنده‌های مختلف خوشمزه شده‌اند کودکان تشکیل می‌دهند، مؤسسه استاندارد ظاهرا دستگاه‌های پیشرفته جدیدی خریداری کرده که خیلی دقیق‌تر می‌تواند نمونه‌های سوسیس و کالباس‌ها را بررسی و آلودگی‌ها و مشکلات آن را مشخص کند.

استفاده از این دستگاه‌ها نیز در مؤسسه استاندارد شروع شده و این امیدواری را ایجاد کرده است که نظارت بر این فراورده‌ها در آینده دقیق‌تر و جدی‌تر شود‌، اما آیا این کار و لغو پروانه کارخانه‌ها به تنهایی کافی است؟

مردم بهترین ناظر هستند

اما سؤال مهم قابل طرح در تولید مواد‌غذایی این است که نظارت بر تولید باید چگونه صورت بگیرد؟ به اعتقاد کارشناسان، بهترین ناظران خود مردم هستند و باید سعی کنند مواد‌غذایی مورد نیاز را از مراکزی تهیه کنند که به سلامت و بهداشت آن اطمینان داشته باشند.

اقدام مهمی که برخی از کشورها به آن دست زده‌اند اعطای برچسب سلامت برای مواد‌غذایی است؛ به‌ویژه مواد‌غذایی که فساد‌پذیری بیشتری دارند؛ نظیر سوسیس و کالباس. این برچسب را اداره بهداشت استان باید تهیه کند و براساس نمونه‌گیری و تایید سلامت یک کالا اجازه الصاق آن را به فروشنده بدهد.

متأسفانه ایران فاقد آزمایشگاه تایید سلامت مواد‌غذایی است و قانون تشکیل آزمایشگاه تشخیص سلامت مواد‌غذایی همچنان در کشور به فراموشی سپرده شده است.

3 دسته اشکال

با این حال رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با بیان اینکه اشکالات در محصولات به 3 دسته جزئی، عمده و بحرانی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: اگر کالایی از لحاظ کیفیت مشکل جزئی داشته باشد براساس ماده 9 قانون، تذکر و توبیخ دریافت می‌کند و اگر دارای اشکال عمده باشد پروانه‌اش تعلیق و تولیدش، متوقف می‌شود.

نظام‌الدین برزگری افزود: اگر محصول اشکال بحرانی داشته باشد، کالا براساس سری ساخت جمع‌آوری و توقیف می‌شود. در این صورت حکم انهدام کالا را از مراجع قضایی دریافت می‌کنیم.

کد خبر 95392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز