همشهری آنلاین : با اعلام آمار پنج میلیون دانش آموز مردودی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش که پیش از این آمار چهار میلیونی را غیر واقعی دانسته بود باید به راه حل‌‌های خروج از این بحران بیندیشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی مبنی بر چگونگی اصلاح الگوی مصرف در آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این دستگاه بیشترین نیروی انسانی را در بین دستگاه‌های دولتی داراست و سهم قابل توجهی از بودجه جاری کشور را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرده است که: " با این وصف آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته‌ است انتظارات را برآورده سازد."

همچنین در گزارش مرکز پژوهشها آمده است: "در 6 سال اخیر نزدیک به پنج میلیون نفر از دانش‌آموزان مردود شده‌اند که هزینه‌های مالی، آموزشی، روانی، اجتماعی و خانوادگی سنگینی به دنبال داشته است."


این مرکز هزینه های برآورده شده ناشی از شکست تحصیلی دانش آموزان را برای دولت و خانواده ها حداقل معادل دو هزارو 235 میلیارد تومان عنوان کرده و تاکید داشته است که " این هزینه تنها توسط دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی تحمیل شده و قطعا محاسبه افت تحصیلی در دوره متوسطه بیانگر هدر رفتن منابع محدود آموزش و پرورش بیش از مبالغ عنوان شده است."

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از رسمی ترین منابع پژوهش و آمار در کشور در حالی در رسانه ها منتشر شد که بیش از این معاون اسبق حقوقی وزارت آموزش و پرورش در دولت خاتمی از وجود چهار میلیون دانش آموز مردودی و بازمانده از تحصیل خبر داده بود.

دکتر حسن الحسینی در گفتگو با مهر عنوان کرده بود که " بر اساس تحقیقاتی که در زمان حضور من در آموزش و پرورش انجام شد، بیش از سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود داشت و هم اکنون این رقم به مرز چهار میلیون نفر در سن تحصیل رسیده که این به معنای پمپاژ بی سوادی به جامعه است."

اما حمیدرضا حاجی بابایی سوم بهمن ماه در حاشیه مراسم فرهنگیان فرهیخته وقتی در جمع خبرنگاران با این سئوال روبرو شد که " آیا شما وجود چهار میلیون دانش آموز مردود شده و بازمانده از تحصیل را می پذیرید؟ " با تاکید گفت: "این آمار دروغ است و کسی که چنین سخنی را گفته آمار و اطلاعات را نمی شناسد."

اما دکتر الحسینی در واکنش به این سخنان وزیر آموزش و پرورش با تاکید دو باره مبنی بر اینکه آمار دانش آموزان مردود شده و بازمانده از تحصیل واقعی است، عنوان کرد: زمانی که در وزارت آموزش و پرورش حضور داشتم، با همکاری سازمان ثبت احوال، آمار متولدین سالهای مختلف که طی آن سالها باید در مدرسه حضور می یافتند را استخراج کردیم و با کسر مرگ و میرها آن را با آمار افراد در حال تحصیل مقایسه کردیم و تعداد دانش آموزان بیرون مدرسه را به دست آوردیم.

قطعا وجود پنج میلیون دانش آموز مردود شده در کشور همانطور که مرکز پژوهشهای مجلس یادآور شده تبعات سنگین مالی و اقتصادی را بر دوش دولت و خانواده ها می گذارد. هزینه هایی که می تواند صرف امور پژوهشی و علمی کشور شود تا تکرار یک یا چند پایه تحصیلی برای هر دانش آموز.

جدا از ایجاد هزینه برای دولت و خانواده ها، مردود شدن دانش آموز به روحیه وی لطمات فراوانی را وارد می کند که کاهش اعتماد به نفس در کنار گروه همسالان در مدرسه و خانواده یکی از آنهاست. ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان آموزشی عنوان می کنند طبق تجربیات گذشته مردود شدن دانش آموز برای یک یا چند سال پیاپی، باعث سرخوردگی و در نتیجه ترک تحصیلی آنها می شود.

به هر حال مرکز پژوهشهای مجلس نه تنها آمار چهار میلیون دانش آموز مردود شده و یا بازمانده از تحصیل را تکذیب نکرده بلکه یک میلیون نفر نیز بر آن افزوده است که به جاست وزارت آموزش و پرورش و در راس آنها حاجی بابایی پاسخگوی این معضل در مدارس باشند و راه حلهای خود را در باره آن ارائه دهند.

کد خبر 101675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار