گروه اجتماعی: رئیس ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم معتقد است که نمی‌توان منکر وجود دانش‌آموزان معتاد شد

اما برای مشخص شدن قضیه، آموزش و پرورش باید درهای مدارس را باز کند تا کارشناسان ستاد برای تحقیق دست به کار شوند.

اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه تجلیل از مبارزین با مواد‌مخدر گفت: اینکه ما منکر بشویم که اساسا هیچ دانش‌آموزی در عمرش لب به مواد‌مخدر نزده، از هیچ کسی پذیرفتنی نیست؛ ضمن اینکه بزرگنمایی مسئله هم کار درستی نیست.

حتی اگر تعدادی دانش‌آموز معتاد وجود داشته باشد نمی‌توان آموزش و پرورش را مقصر دانست؛ چرا که مولفه‌های خانواده، محله و دوستان هم تاثیر گذارند.

وی در مورد تعداد دانش‌آموزان معتاد افزود: آمار پایینی سال گذشته در تحقیق آر‌آس‌ای به دست آمد که نمی‌توان به همه دانش‌آموزان تعمیم داد؛ چرا که پرسشگر فقط از دانش‌آموزان دبیرستانی می‌تواند به صراحت در مورد مصرف مواد سؤال کند.

از نظر اخلاقی هم نمی‌توان از دانش‌آموز دبستانی پرسید که آیا مواد مصرف می‌کند یا نه؟ وجود دانش‌آموزان معتاد در کشور موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد ولی اعلام آمار متفاوت در این باره همچنان ادامه دارد؛ از 2هزار و 400 تا بیش از 30 هزار نفر.

ریشه جریان‌های مواد‌مخدر در سفارتخانه‌

سردار احمدی مقدم در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مبارزه با مواد‌مخدر گفت: میزان دستگیری‌های حجاج ایرانی در داخل کشور که قصد حمل مواد‌مخدر به عربستان را داشتند، نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش داشت و از حدود 700 هزار نفری که وارد عربستان شدند فقط یک نفر آن هم مصرف‌کننده مواد‌مخدر دستگیر شد.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم از عربستان بخواهیم که قوانین خود را عوض کند، افزود: عربستانی‌هایی که ما در ایران در حوزه مواد‌مخدر دستگیر کرده‌ایم قاچاقچیان عمده مواد هستند ولی موارد دستگیری عربستان، مصرف‌کننده هستند.

آنها در رفتاری دوگانه هیچگاه ذکری از همکاری‌های ایران برای جلوگیری از ورود مواد‌مخدر به عربستان نمی‌کنند.احمدی‌مقدم همچنین با اشاره به اینکه ایران به‌رغم همه تهدید‌هایی که می‌شود توانسته توفیقات زیادی به دست بیاورد یادآور شد: اگر ریشه جریان‌های مواد‌مخدر را جست‌وجو کنیم به سفارتخانه‌هایی می‌رسیم که در اینجا در اغتشاشات دست داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تا‌کنون 10بادی اسکنر در فرودگاه‌های کشور نصب شده‌است، گفت: هم‌اکنون بالای 90 درصد مواد‌مخدر که از طریق زائران خارج می‌شود از7 فرودگاه کشور صورت می‌گیرد که اگر جلوی این 7 فرودگاه را بگیریم، می‌توانیم این قضیه را ریشه‌کن کنیم.

راه‌اندازی عمره منوط به پذیرش شرایط ایران

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مورد از سر‌گیری مجدد حج عمره گفت: تلاش می‌کنیم با هماهنگی با مقامات سعودی، عمره را دوباره از سر بگیریم؛ منتها این منوط به این است که مذاکرات اخیر ایران با عربستان به نتیجه برسد.

ایرانیان در عربستان مشکلاتی در بقیع و برخی جاهای دیگر داشتند که مقامات سعودی این اعمال را به عناصر تندرو نسبت می‌دهند و می‌گویند که ما هم با این حرکت‌ها موافق نیستیم.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مقامات سعودی درخصوص حج عمره مفرده امیدواریم به‌زودی عمره راه‌اندازی شود اما این راه‌اندازی منوط به پذیرش شرایط ایران از سوی مقامات سعودی است.

کد خبر 100251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز