چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: با آنکه وزیر آموزش و پرورش آمار 4 میلیون دانش‌آموز مردودی و بازمانده از تحصیل را دروغ خواند اما اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی اعلام کرد که این آمار حدود 5 میلیون نفر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش «چگونگی اصلاح الگوی مصرف در آموزش و پرورش» اعلام کرده است:« در 6 سال اخیر نزدیک به 5 میلیون نفر از دانش‌آموزان مردود شده‌اند که هزینه‌های مالی، آموزشی، روانی، اجتماعی و خانوادگی سنگینی به‌دنبال داشته است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود تصریح کرده است: آموزش و پرورش بیشترین نیروی انسانی را در بین دستگاه‌های دولتی دارد و سهم قابل توجهی از بودجه جاری کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد، با این وصف آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته‌ است انتظارات را برآورده سازد.

آموزش و پرورش: آمار دروغ است

چندی پیش معاون پیشین حقوقی وزارت آموزش و پرورش از وجود 4 میلیون دانش‌آموز مردودی و بازمانده از تحصیل خبر داد که وزیر آموزش‌و‌ پرورش در واکنش به آن گفت: « کسی که چنین آماری را ارائه کرده، آمار و اطلاعات را نمی‌شناسد و این آمار دروغ است.»

حسن‌الحسینی، معاون پیشین حقوقی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به مهر گفت: براساس تحقیقاتی که در زمان حضور من در آموزش و پرورش انجام شد، بیش از 3 میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود داشت و هم‌اکنون این رقم به مرز 4 میلیون نفر در سن تحصیل رسیده که این به معنای پمپاژ بی‌سوادی به جامعه است.

با انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره تعداد مردودین و بازماندگان از تحصیل، نه تنها صحت و سقم آمار معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تأیید شد بلکه حدود یک‌میلیون نفر نیز بر آن اضافه شد.

مردودی 5 میلیون دانش‌آموز، عادی است

از سوی دیگر رئیس کمیته آموزش و پرورش که از نیروهای آموزش و پرورش است، مردود شدن 5‌میلیون دانش‌آموز را طی 6 سال «عادی» دانست و اعلام کرد: به‌طور میانگین سالانه 800 تا 900 هزار دانش‌آموز مردود شده‌اند که سالانه معادل 8 درصد کل دانش‌آموزان است و این آمار، طبیعی است.

علی کریمی فیروز جایی به همشهری گفت: مهم این است که گام‌هایی برای کاهش تعداد مردودین و بازماندگان از تحصیل برداشته شده و با تغییر نظام آموزشی این آمار یقینا کمتر خواهد شد.

تکذیب آمار

به گفته وزرای آموزش و پرورش دولت‌های نهم و دهم، در این وزارتخانه مهم کشور آمار قابل استنادی وجود ندارد و این امر موجب شده تا هر آماری که در باره این دستگاه اعلام می‌شود با واکنش منفی وزیر روبه‌رو شود.

وزیر آموزش و پرورش چندی پیش نیز در واکنش به آمار دانش‌آموزان معتاد در کشور، آن‌را غیرواقعی خواند و گفت: وجود 30 هزار دانش‌آموز معتاد اشتباه است، هر کسی این آمار را داده اسامی دانش‌آموزان را اعلام کند.

البته حاجی بابایی پس از مدت‌ها انکار، نهایتا پذیرفت که در مدارس هم معتاد وجود دارد، مدرسه هم جزو جامعه است و دانش‌آموز معتاد بیمار است.

وزارتخانه‌ای که آمارندارد

در زمان وزارت علی احمدی نیز نوشتیم که برنامه‌ریزی برای تأثیرگذار‌ترین دستگاه کشور بدون داشتن آمار واقعی و قابل اتکا مانند راه رفتن در تاریکی محض است. وی براین باور بود که آمار در این وزارتخانه با روش سنتی و با چرتکه محاسبه می‌شود. وزیر دولت دهم نیز راه انکار را در پیش گرفته، بدون اینکه خود آماری داشته باشد.

آمار و اطلاعات درست، یکی از رمزها و نمادهای توسعه در جوامع گوناگون است و بدون شک در برنامه‌ریزی حرف اول را می‌زند.آمار و برنامه‌ریزی، در پیشرفت امور نقش اساسی دارد.

بهره‌گیری صحیح از آمار و برنامه‌ریزی، علاوه بر پیشبرد امور با هزینه کمتر، نقش مؤثری نیز در شناخت فرصت‌ها و استفاده بهینه از امکانات جامعه، پرهیز از خطرها و توسعه کشور دارد.

کد خبر 101764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز