مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل تصاویر جدیدی را از کهکشان مسیه 66 یکی از سه کهکشان واقع در صورت فلکی اسد (شیر) تهیه کرده است.

به گزارش مهر، در صورت فلکی سه تایی اسد (The Leo Triplet) سه کهکشان به نام‌های مسیه 65، مسیه 66 و NGC 3628 واقع شده‌اند که مسیه 66 واقع در 35 میلیون سال نوری از زمین وسیع‌ترین کهکشان حاضر در این مجموعه سه تایی است.

قطر این کهکشان 100 هزار سال نوری بوده و دارای یک بازوی نامتقارن است. این کهکشان از امواج متراکم گاز، گرد و غبار و ستارگان تشکیل شده است.


تصویر سه تایی اسد

تلسکوپ هابل موفق شده است تصاویر شگفت‌انگیز با جزئیات بسیار دقیقی از توده‌های گرد و غبار مسیه 66 تهیه کند. رنگ‌های آبی و صورتی در این تصاویر پارامترهایی هستند که ستاره شناسان به کمک آنها می‌توانند روش تکامل کهکشان‌ها را بازسازی کنند.


تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان مسیه 66

براساس گزارش Wired News، در مسیه 66 همچنین تعداد زیادی انفجارات ابرنواختران رخ داده است. این کهکشان مارپیچ از سال 1989 تا 2009 پذیرای سه حادثه انفجار ابرنواختری بوده است.

این افنجارها قادرند به طور موقت سراسر کهکشان را در یک دوره چند ماهه تاریک کنند. در مدت این دوره کوتاه، ابرنواختر میزان بسیار زیاد انرژی ساطع می‌کند. این میزان انرژی برابر با انرژی است که خورشید می‌تواند در مدت 10 میلیارد سال تولید کند.

کد خبر 104677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز