مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخیرا ناسا جستجوگر میدان وسیع را برای نقشه‌برداری فروسرخ پرتاب کرد. این جستجوگر پوشش حفاظتی‌اش را بیرون انداخت و چشم‌هایش را به آسمان پرستاره باز کرد.

مهندسین و دانشمندان اعلام کردند این مانور بدون هیچ مانعی انجام شد (پوشش محافظتی رها شد) و همه چیز به طور درست کار می‌کند. تصاویر ماموریت "فلق؛ سپیده دم" حدودا 1ماه پس از متعادل شدن تلسکوپ به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

«ویلیام آیرس»، مدیر پروژه این ماموریت در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا، اعلام کرد: "پوشش حفاطتی در هوا معلق و با برنامه خارج شد و سنسورهای ما برای بار اول تابش متعادلی از ستاره‌ها دریافت کردند."

تلسکوپ Wise  با بیشترین دقت؛ از تمام آسمان در نور فروسرخ نقشه‌برداری خواهد کرد.


و این میلیون‌ها تصویر نشان‌دهنده قسمت‌های تاریک کیهان است و اجرامی مانند سیارک‌ها، ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که بسیار سرد و یا غبار اندودند را نمایان می‌کند.

این تلسکوپ که طی 9 ماه آسمان را 5/1 بار نقشه‌برداری می‌کند، در 14 دسامبر از پایگاه هوایی واندنبرگ پرتاب و هنگامی که در فضا ظاهر شد برای رهایی از سرپوش خود آماده بود.

پوشش در بالای عایق حرارتی استفاده می‌شد که ابزار را خنک نگه دارد؛ یک تلسکوپ 16 اینچی (40 سانتی متری) و چهار آشکارساز فروسرخ هر کدام با یک میلیون پیکسل. این ابزار باید در دمای بسیار سرد (266- درجه سلسیوس/ 7 درجه کلوین) نگهداری شوند. پوشش حفاظتی برای جلوگیری از گرم شدن این ابزار و یا محافظت از تابش فروسرخ است و این پوشش همه چیز را در روی زمین خنک نگه می‌دارد و مانند عایق حرارتی از لایه‌های خلاء کمک می‌گیرد، همچون گرم نگه داشتن یک فنجان قهوه و یا سرد نگه داشتن یک لیوان چای سرد.

فضای خلاء درون WISE  از ورود گرما به داخل آن جلوگیری می‌کرد و حالا فضا خودش این خلاء را بهتر از قبل تامین می‌کند! و این پوشش ابزار را از نور خورشید و گرمای اضافی حفظ می‌کند.

اکنون دانشمندان مشغول سازماندهی فضاپیما برای تطبیق آهنگ اسکن آینه‌ها برای گرفتن عکس‌ها در آسمان هستند. مانند مدارهای دور زمین WISE  از اسکن آینه برای بی اثرکردن این حرکت استفاده خواهند کرد تا هر 11 ثانیه از آسمان عکس های فریم بسته سریع بگیرد، یعنی حدودا 7500 عکس در روز !!

ماهنامه نجوم

کد خبر 99381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز