پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۳

همشهری آنلاین: احتمالاً شما هم در مورد نینجاها شنیده‌اید!

آنها مبارزینی بودند که از تاریکی شب برای استتار خود استفاده می‌کردند و اکثراً هم دیده نمی‌شدند. در آسمان نیز نینجاهایی وجود دارند که منجمین را به تکاپو انداخته است.

سیارک‌های تاریکی وجود دارند که یا به علت ضریب بازتاب نور سطحشان و یا به علت ناهمواری سطح و یا ... آنقدر تاریکند که در واقع در میان پس‌زمینه تاریک آسمان و ستاره‌های بسیار، در نور مرئی دیده نمی‌شوند. دانشمندان برای رفع این مسئله تلسکوپی فضایی با نام جستجوگر نقشه‌بردار میدان دید باز مادون قرمز یا  WISE ساخته و به فضا فرستاده‌اند.

این تلسکوپ در اصل برای کشف اجرام تاریک یا کم نوری ساخته شده که در طول موج مادون قرمز قابل تشخیص هستند. این اجرام شامل ابرهای غباری وسیع، کوتوله‌های قهوه‌ای، سیارک‌های بزرگ و سیارک‌های تاریک نزدیک به زمین می‌شود. اما سیارک‌های تاریک در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند چرا که نزدیکی بیش از حد برخی از آنها، احتمال برخورد آنان با زمین را به وجود می‌آورد.

اما چند روز پیش آزمایشگاه پیشرانه‌های ناسا (JPL) اعلام کرد:در 12 ژانویه، اولین سیارک تاریک (2010 AB78)  نزدیک به زمین توسط جستجوگر نقشه‌بردار میدان دید باز مادون قرمز که به تازگی کار خود را شروع کرده است، کشف شد. این سیارک تاریک در واقع با فاصله 158 میلیون کیلومتر، نزدیک‌ترین سیارک به زمین است که تاکنون دیده شده. قطر آن حدود 1 کیلومتر است و در مداری بیضوی اریبی نسبت به صفحه منظومه شمسی به دور خورشید می‌چرخد. این جرم از زمین به خورشید نزدیک‌تر است. این سیارک به علت شیب مداری‌اش نسبت به مدار زمین، هیچ‌وقت بیش از حد به سیاره ما نزدیک نمی‌شود، برای همین احتمال نمی‌رود که این صخره سرگردان در آینده با زمین برخورد کند؛ اما دانشمندان به تحت نظر گرفتن این سیارک ادامه خواهند داد.

به گزارش آسمان پارس،  WISE کار اصلی خود را (نقشه‌برداری از کل آسمان) از 14 ژانویه شروع کرده است و احتمال می‌رود تا پایان کارش 100 هزار سیارک در منطقه‌ای مابین مریخ و مشتری، صدها سیارک نزدیک به زمین، و میلیون‌ها ستاره و کهکشانی که تاکنون شناخته نشده‌اند را کشف کند. این تلسکوپ به مدت 6 ماه به نقشه‌برداری ادامه می‌دهد و 4 بار در روز اطلاعات خود را به زمین مخابره می‌کند.

پیش از  WISE، تلسکوپ فضایی دیگری با نام ماهواره نجومی طیف مادون قرمز یا (IRAS)، نقشه‌ای در طول موج مادون قرمز از آسمان تهیه کرده است اما به علت حساسیت بیش از حد، این تلسکوپ نتوانست به راحتی اجرام تاریک مذکور را کشف کند.

این تلسکوپ برای تصویربرداری بهتر، در دمای 258-  درجه سانتی‌گراد یعنی تنها 15 درجه بیشتر از صفر مطلق کار می‌کند. در واقع این تلسکوپ دریچه‌ای جدید برای درک درست ما از عالم اطرافمان ساخته است.