به مناسبت روز جهانی نجوم و به منظور فراهم کردن امکان رصد عمومی برای شهروندان، بزرگ‌ترین تلسکوپ عمومی کشور در مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران رونمایی می‌شود

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک، مهندس سید احمد علوی، رئیس مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: تلسکوپ مذکور از نوع مید و 14 اینچ بوده که با صرف هزینه‌ای حدود 20میلیون تومان تهیه شده و در رصدخانه این مرکز نصب می‌شود و برای نخستین بار عموم شهروندان می‌توانند از یک تلسکوپ با ویژگی فوق جهت رصد آسمان استفاده کنند.

مهندس علوی گفت: این تلسکوپ از بهترین نوع تلسکوپ‌هاست که امکان رصد را در شهر تهران با توجه به آلودگی‌های نوری فراوان آن امکان‌پذیر می‌کند.وی افزود: تلسکوپ مید موتوردار بوده و قابلیت عکسبرداری نجومی دارد که پدیده‌های نجومی را ثبت و به‌صورت اتوماتیک تعقیب می‌کند و عکس می‌گیرد.

مهندس علوی گفت: مراسم رونمایی از این تلسکوپ روز جمعه 3 اردیبهشت‌ماه ساعت 30/14 با حضور مدیران ارشد شهرداری تهران برگزار و به‌دنبال آن برنامه‌های متنوعی نیز به مناسبت روز جهانی نجوم تا ساعت 22 در این مرکز اجرا می‌شود.

وی درخصوص برنامه‌های مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران در روز جهانی نجوم خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از یک تلسکوپ 5 اینچی از همین نوع از دیگر برنامه‌های مرکز است و همچنین شهروندان می‌توانند تلسکوپ‌های خود را در محوطه مرکز مستقر کنند و به رصد آسمان بپردازند.

به گفته مهندس علوی، 25 غرفه با همکاری گروه‌ها و مؤسسات نجومی و همکاری انجمن نجوم ایران در محوطه مرکز علوم و ستاره‌شناسی برپاست و به ارائه خدمات مرتبط به شهروندان و علاقه‌مندان می‌پردازند.

رئیس مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران تصریح کرد: همچنین همایش‌ها که از ساعت 17 تا19 در سالن اجتماعات این مرکز برگزار می‌شود، درخصوص زندگی در فضا، نجوم در فضا، خورشید آرام و ناآرام و پرسش و پاسخ‌های کیهانی با حضور استادان و چهره‌های برجسته این علم برای علاقه‌مندان برپا می‌شود. وی برگزاری مسابقات دانش‌آموخته‌های مرکز علوم درخصوص ساخت هواپیماهای دستی، ربات‌ها و اجرای برنامه‌های شاد  و مناظره با چهره‌های علمی دنیا را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

کد خبر 105684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز