جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان این که قوانین ترافیکی فعلی در کشور اثربخش نیست از نمایندگان مجلس خواست تا هرچه سریعتر لایحه پلیس برای افزایش جرایم رانندگی را به تصویب رسانند

به گزارش ایسنا، سردار بیگی در همایش «جامعه ایمن، رانندگی ایمن» که در دومین روز از هفته سلامت برگزار شد، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی با داشتن وظیفه پیشگیری از وقوع حوادث، در جنبه‌های مدیریتی و نظارتی با تمامی توان درعرصه حاضر خواهد بود تا زیرساخت‌های ایجاد شده توسط نهادهای ذیربط دولتی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند.

وی تاکید کرد: برخورد قاطع با متخلفان حرفه‌ای رانندگی در دستورکار پلیس قرار گرفته است تا با استفاده از فن‌آوری‌های نوین نظارت بر ترافیک، افراد خاطی شناسایی و برخورد قانونی با آنها صورت گیرد.

سردار بیگی ادامه داد: نیازمندی‌های انسان در ارتباط با حمل و نقل و جابجایی، از بدو شکل‌گیری جوامع بشری و همگام با رشد علم و گسترش تکنولوژی درعرصه ترافیک، درگیری فزاینده‌ای را با کیفیت زندگی اجتماعی افراد جامعه بوجود آورده و ارتباط روزمره تمامی افراد اعم از کودک و بزرگسال در چرخه حمل و نقل سبب شده است تا این پدیده اجتماعی در تمامی جوامع بشری به عنوان اصلی‌ترین چالش مردم و مسئولان باشد.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته درباره عواقب سوانح رانندگی گفت: حدود 90 درصد از خانواده‌هایی که عضوی از آنها در تصادف جان خود را از دست می‌دهند و 85 درصد از خانواده‌های افرادی که دچار معلولیت شده‌اند، کیفیت زندگی خود را از دست داده‌اند و بسیاری از بازماندگان، عوارضی از قبیل سردرد، اختلالات خواب، مشکلات سلامت عمومی،‌ کابوس‌های شبانه و امثال آن را که تا مدت‌ها پس از حادثه باقی می‌ماند، تحمل می‌کنند.

به گفته فرمانده پلیس‌راه کشور تلفات سوانح رانندگی در جهان، بالغ بر یک میلیون نفر کشته و صد میلیون نفر مجروح با بیشترین فراوانی سنی کمتر از 45 سال سبب شده است تا تلفات سوانح رانندگی حدود شش برابر بیماری سرطان جان انسان‌ها را به خطر نابودی بکشاند، از طرف دیگر باید گفت که مرگ و معلولیت پایان ماجرا نیست، بلکه سرآغاز مصائب برای بازماندگان فاجعه است.

سردار بیگی مدیریت ایمنی راه‌ها را مدیریتی خاص از جنس عاطفه به مردان و زنان و کودکانی که در معرض خطر بسر می‌برند دانست و گفت: براین اساس اتخاذ تدابیر و راهکارهایی در جهت کاهش آمار تصادفات و درعین حال کاستن از میزان تلفات جانی مصدومان تصادف، می‌تواند از وارد آوردن هزینه‌های سنگین اقتصادی بر پیکره جوامع، جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این وضعیت درایران طی سال‌های اخیر تا حدودی جدی گرفته شده است؛ اما آنچه مسلم است برای رسیدن به وضعیت مطلوب ایمنی در راه‌های کشور، نیازمند فعالیت، کار و تلاش مضاعف هستیم و در این میان استفاده از مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بسیار حائز اهمیت است.

سردار بیگی با بیان این که در سال‌های اخیر بویژه در تعطیلات نوروزی سال 89 شاهد رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی مردم کشور بودیم، اظهار کرد: به طور کلی در برنامه سوم توسعه، میانگین رشد تلفات جاده‌ای 3/11 درصد بود که این رقم در برنامه چهارم توسعه به میانگین 5/2 درصد رشد رسید و حدود 9 درصد کاهش داشت.

به گفته فرمانده پلیس‌راه کشور در حال حاضر اکثر بزرگراه‌ها و جاده‌های پرترافیک کشور مانند جاده‌های شمال از قدمت چهار تا هفت دهه برخوردارند، ضمن آنکه بسیاری از آزادراه‌های موجود نیز ویژگی‌های استاندارد یک آزادراه را ندارند و ترافیک در کشور هنوز سنتی کنترل می‌شود و سیستم‌های حمل و نقل عمومی به تقویت و برنامه‌ریزی‌ جهت پاسخگویی به نیازهای فعلی جامعه نیاز دارد.

سردار بیگی افزود: در مجموع ایمنی خودرو و راه یکی از اصلی‌ترین مواردی است که می‌تواند ضمن پیشگیری از وقوع سوانح اشتباهات فرد راننده را مدیریت و کنترل کند.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی ترافیک محقق نمی‌شود مگر این که دید و تفکر ایمنی محور در تمامی بخش‌های دخیل در این صنعت اعم از خودرو، راه ، سازمان‌های آموزشی، واحدهای نظارتی، سیستم امداد رسانی و بهداشت و سایر مبادی ذیربط حاکم شود، گفت: معضلات و نواقص مشخص شده و اکنون زمان کار و تلاش مضاعف است، بنابراین زمان آن فرا رسیده تا آنچه را که باید به انجام رسانیم و از فرافکنی و فرار از مسئولیت پر هیز کنیم؛ با همت بیشتر در جهت ایجاد، تثبیت و حفظ ایمنی ترافیک در کشور، اقدامات گذشته را تعمیق داده و با جدیت، چشم اندازهای آتی را با همدلی و وفاق ملی ترسیم و اجرایی کنیم.

فرمانده پلیس‌راه کشور ادامه داد: شرح ذاتی وظایف پلیس به عنوان حافظان نظم، این نیرو را در زمینه‌ روانسازی و حفظ نظم عبور و مرور فعال می‌کند و ایجاد بسترهای لازم جهت بروز رفتارهای مناسب ترافیک و خلق جامعه ایمن نیازمند هماهنگی بیشتر دستگاه‌های ذیربط است.

دکتر موذن، رئیس شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران نیز در ادامه این همایش با اشاره به عضویت 13 منطقه از شهرداری تهران در برنامه جامعه ایمن کشور، گفت: هدفگذاری آن است که در سال 1390 تهران به عنوان نخستین کلانشهر جهان در بحث جامعه ایمن مطرح شود، بنابراین همت مضاعف، آن خواهد بود که هر کدام از شهروندان و مسوولان در جهت حصول جامعه ایمن قدم مثبت بردارند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا زمینه باید گفت که جامعه ایمن یک روش است که پیاده می‌شود و مهم آن است که این امر ادامه یابد و تعهد به این موضوع به همت مستمر نیاز دارد.

کد خبر 104635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز