همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در ماه‌های آینده خبرهای خوبی در جهت تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به مردم اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم پنجمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران در جمع خبرنگاران در خصوص تبادل سوخت در پاسخ به سوال خبرنگاری خاطر نشان کرد: همان طور که دکتر جلیلی اعلام کرد، ایران بر اساس مشترکاتی که میان ایران با 1+5 وجود دارد همواره آمادگی را دارد که با 1+5 یک وارد گفت‌وگو شود.

وی ادامه داد: آنها یک بسته پیشنهادی دادند و ایران نیز یک بسته پیشنهادی، که مشترکاتی میان این بسته‌های پیشنهادی وجود دارد و بارها اعلام شد که بر اساس نقاط مشترک مذاکره شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: یکی از آنها در بعد هسته‌‌ای است که چه در بعد خلع سلاح جهانی و چه در بعد عدم اشاعه و چه در مسایل هسته‌ای مربوط ایران این آمادگی را بارها اعلام کرده است، ولی باید منتظر بود که 1+5 نیز این آمادگی را دارد که با رعایت همه جنبه‌های عادلانه و منصفانه در سطح بین‌المللی وارد گفت‌وگو شود یا خیر.

وی در همین راستا تاکید کرد: برای تبادل سوخت ما اعلام کردیم که آمادگی داریم باوجودی که ما توانایی خود را در ساخت سوخت صفحه‌ای برای راکتورهای تحقیقاتی تهران نیز نشان دادیم که 20 درصد غنی سازی را یک ماه است که آماده کرده‌ایم و در حال حاضر چند کیلو اورانیوم 20 درصد غنی شده داریم و در ماههای آینده خبرهای خوبی در جهت تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به مردم اعلام می‌کنیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که در چند دوره ایران تهدید به تحریم شد و آیا فکر می‌کنید که تهدید دولت های غربی همچنان پا برجاست ، توضیح داد: هم اکنون دو کمپ در غرب وجود دارد که یک کمپ عقلانی است که تلاش می‌کند از این پرونده‌ تصنعی ساخته شده هسته‌ای ایران رها شود، ولی به صورت آبرومندانه و نیز یک کمپ متاثر از صهیونیست بین‌المللی وجود دارد که حیات خود را در آشوب و تلاطم مسایل بین‌المللی می بینید که دائم در تلاش است تا با توجه به نفوذ و لابی که در آمریکا دارند جلوگیری کنند از این که از کمپ عقلانی در غرب و از بحرانی که خودشان ایجاد کرده‌اند بتوانند رها شوند.

وی یادآور شد: ایران با شناخت این مساله سعی کرد با اصل پذیرش تبادل سوخت علیرغم این که این توانایی را دارد در داخل یک راه آبرومندانه فراهم شود و این که ایران اصل تبادل سوخت را پذیرفت در حقیقت بحث سیاسی است و در عالم سیاست همان طور که می‌دانید باید یک طرف مقابل را آبرومندانه برای برون رفت فراهم کند که این کار را کردیم .

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: امیدواریم رفته رفته کمپ متاثر از صهیونیست‌ها در مقابل کمپ عقلانیت رنگ ببازد و سر میز مذاکره آمده و مسایل را به صورت مسالمت آمیز و از طریق مذاکره حل کنیم.

وی در خصوص وضعیت تولید رادیو داروها اظهار کرد: رادیو دارو تا به امروز توسط راکتور تحقیقاتی تهران و سینکروتون در کرج تولید می‌شود، ولی به هر حال از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته شده که اقداماتی را برای واردات رادیو دارو شروع کنند و ممکن است در آینده نیاز داشته باشیم که یک مقدار قدرت راکتور را پایین بیاوریم و به همین دلیل تولید رادیو دارو کم شود، ولی با چنین مساله‌ای روبرو نیستم و با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در تماس هستیم، آنها نیز اقدامات ضروری را انجام دادند تا در تولید رادیو دارو با کمبود روبرو نباشیم.

کد خبر 104561

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز