چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

دکتر روزبه نقشین: در اوایل قرن 20 سرطان ریه یک بیماری نادر محسوب می‌شد ولی از حدود سال 1930 افزایش چشمگیر و پیشرونده‌ای در موارد ابتلا به آن مشاهده شد و نخستین بار در مطالعات 1950 به بعد نقش سیگار در ایجاد سرطان ریه مشخص شد.

در همین سال‌ها سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان در مردان بود ولی افزایش مصرف سیگار در خانم‌ها با تبلیغات وسیعی که در دهه60میلادی برای فروش این محصول به ظاهر سودآور صورت می‌گرفت شاهد افزایش درصد این سرطان در خانم‌ها بودیم و از 20 سال قبل سرطان ریه با سبقت گرفتن از سرطان پستان در حال حاضر شایع‌ترین عامل مرگ در خانم‌هاست.

توتون، قرن‌ها توسط انسان مصرف می‌شد ولی تولید سیگارت با دست انسان که به راحتی در دسترس و به‌شدت اعتیاد آور است فرد را به‌صورت مداوم در معرض کارسینوژن‌های استنشاقی قرار می‌دهد.

در 90 درصد افرادی که به سرطان ریه دچار شده‌اند، سیگار عامل ابتلاست و در مورد هر فردی که به تازگی سیگاری شده است تعداد سیگاری که طی هرروز می‌کشد تعیین‌کننده این است که با ادامه آن، 15 تا 20 سال بعد چقدر شانس برای ابتلا به سرطان ریه دارد.غیر از سیگار عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی مثبت، عوامل شغلی و محیطی و در کشورهای در حال توسعه دود حاصل از اجاق‌های خوراک پزی و شومینه و بخاری و... نیز در تعیین شانس ابتلا به این سرطان دخالت دارند.

باوجود عوامل فوق و گسترش روز افزون استعمال سیگار در کشورهای در حال توسعه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی  (دسامبر 2008 )، به‌علت افزایش مصرف دخانیات، در سال2010 سرطان کشنده‌ترین عامل در میان سایر بیماری‌ها خواهد بود و گوی سبقت را از بیماری‌های قلبی – عروقی خواهد ربود.در سال 2010 تخمین زده می‌شود 4/12 میلیون انسان مبتلا به سرطان در دنیا تشخیص داده شوند که 6/7 میلیون نفر از آنها بر اثر این بیماری فوت خواهند کرد و نکته حائز اهمیت آن است که سرطان ریه کشنده‌ترین و درعین حال قابل پیشگیری‌ترین سرطان انسان است.

در کشورهای غرب، آمار معتادان به سیگار رو به کاهش گذاشته است. اما شرکت‌های تولید‌کننده سیگار مشتریان خود را در کشورهای در حال توسعه یافته‌اند کما اینکه براساس گزارشWHO ، 40در صد از سیگاری‌های دنیا در 2کشور چین و هندوستان زندگی می‌کنند.

مهم‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه این است که مردم را از کشیدن سیگار باز داریم لذا تلاش بیشتر برای ترغیب قانونگذاران جامعه به وضع قوانین مؤثر که خرید سیگار را به‌خصوص برای جمعیت جوان و نوجوان محدود یا ممنوع کند و جلوگیری جدی از استعمال دخانیات در محافل و اماکن عمومی و اداره‌ها و سازمان‌ها و افزایش مالیات بر فروش سیگار و ممنوع کردن هرگونه تبلیغ برای این محصول مرگ‌آور و در نهایت آموزش مستمر به آحاد جامعه با ایفای نقش فعال توسط پزشکان و سایر متولیان سلامت جامعه و استفاده صحیح از رسانه‌های عمومی برای آگاهی مردم می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از گسترش این بیماری بسیار خطرناک در مردم کشورمان داشته باشد.

کد خبر 104527

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز