شنبه ۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که چین اکنون با افزایش میزان چاقی در این کشور با یک "همه‌گیری" دیابت روبه‌رو شده است.

 این بررسی نشان می‌دهد در این کشور به سرعت در حال رشد از هر 10 نفر بزرگسال یک نفر به دیابت که بیماری از پیش از در غرب شیوع دارد، مبتلاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است،‌ تخمین می‌زند که 92 میلیون مرد و زن در چین با دیابت زندگی می‌کننند، به عبارت دیگر حدود 10 درصد از بزرگسالان در پرجمعیت‌ترین کشور جهان با 1.3 میلیارد نفر جمعیت.

 این بررسی که بوسیله 20 پژوهشگر چینی انجام شده است، بیان می‌کند: "نتایج ما بیانگر آن است که دیابت در جمعیت عمومی بزرگسال چین به ابعاد همه‌گیری رسیده است."

 آنها می‌نویسند: "با توجه به جمعیت بزرگ چین، این کشور بیش از هر کشور دیگر بار بیماری مربوط به دیابت را تحمل می‌کند."

 این بررسی می‌‌گوید که 148 میلیون نفر دیگر نیز در چین دچار "پیش‌دیابت" هستند، یا علائم اولیه دیابت را نشان می‌دهند، عارضه‌ای که می‌تواند به بیماری‌های قلبی-عروقی-علت اصلی مرگ و میر در چین- منتهی شود.

این گزارش می‌افزاید که اغلب موارد دیابت در چین تشخیص داده نمی‌شود.

در مقایسه با شیوع 10 درصدی دیابت در چین، بر اساس آمار انجمن دیابت آمریکا، شیوع جهانی دیابت در سال 2008 برای همه گروه‌های سنی 2.8 درصد است که تخمین زده می‌شود تا سال 2030 به 4.4 درصد برسد.

به گفته پژوهشگران چینی پیشی گرفتن رشد اقتصادی چین از بقیه جهان،‌ باعث شده است که مشکلات بهداشتی مربوط رفاه فزاینده افزایش یابد.

از هنگام شکوفایی اقتصادی در دهه 1980 رشد سریعی پیدا کرد،‌ میلیون‌ها نفر مناطق روستایی را برای اشتغال در شهرها ترک کرده‌اند- دوچرخه هایشان را با ماشین عوض کرده‌اند و به جنبه‌های زندگی غربی مانند خوردن فست فودها گرائیده‌اند.

 این بررسی بر اساس یک نمونه فراگیر بیش از 46000 بزرگسال 20 ساله و بالاتر از 14 ایالت و منطقه شهری انجام شده است.

این پژوهشگران علاوه بر تست‌های مصوب سازمان جهانی بهداشت برای دیابت، از افراد مورد بررسی در مورد عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، عادات غذایی و فعالیت جسمی سوال کردند.

 یافته‌ها نشان داد که اثرات مربوط رشد سریع بر سومین اقتصاد بزرگ جهان عامل برانگیزاننده در گسترش دیابت در این کشور است.

این گزارش می‌گوید: "پیر شدن جمعیت، شهری‌شدن، تغییرات تغذیه‌ای، و کاهش میزان فعالیت جسمی، و همه‌گیری متعاقب چاقی احتمالا در افزایش سریع دیابت نقش دارد."

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت چین در ماه نوامبر یک بررسی ملی در سال 2004 نشان داده است که بیش از 60 میلیون فرد چاق در چین وجود دارد، و 200 میلیون نفر دیگر دارای اضافه‌وزن دارند.

کد خبر 103879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز