همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند در سال 2008 در چین هر ساعت یک کودک مبتلا به سیفیلس به دنیا امده است،

به گفته آنها رفاه فزاینده ناشی از اقتصاد به سرعت در حال رشد این کشور باعث سریع‌‌الرشد‌ترین همه‌گیری این بیماری در جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران در مقاله‌ای در ژورنال پزشکی نیوانگلند می‌نویسند سیفیلیس حدود 50 سال پیش در چین تقریبا ریشه‌‌کن شده بود، اما اکنون به شایع‌ترین بیماری منتقل‌شونده از راه جنسی در شانگهای بدل شده است.

به گفته این پژوهشگران روسپیان زن و مردان همجنس‌‌باز عامل این افزایش میزان عفونت سیفیلییس هستند، و شواهدی وجود دارد که فشارهای اجتماعی مانع از آن می‌‌شود که مبتلایان در درمانگاه‌های رسمی به درمان بیماری خود بپردازند.

در این مقاله آمده است: "پس از آنکه اقتصاد چین به طور فزاینده‌ای در دهه 1980 به الگوی بازار آزاد روی آورد، شمار فزاینده‌ای از بازرگانان چینی با پول فراوان و زنان جوان بدون پول ایجاد شدند، که عرضه و تقاضا را در این کشور در این زمینه گسترش داد."

سیفیلس یک بیماری باکتریایی است که در صورت تشخیص زودرس به راحتی با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است، اما اگر به درمان به حال خود رها شود، ممکن است به عوارضی مانند فلج، کوری و مرگ بینجامد.

 به گفته این پژوهشگران هیچ کشور دیگری مانند چین از هنگام کشف پنی‌سیلین چنین رشد سریعی در موارد سیفیلیس را شاهد نبوده است.

به گفته این مقاله داغ ننگ اجتماعی باعث می‌شود که گروه‌هایی که بیش از همه در معرض همه‌گیری سیفیلیس در چین قرار دارند به دنبال درمان مناسب نروند.

این  پژوهشگران می‌نویسند: داده‌های محدود در دسترس بیانگر آن است که ترس از شناسایی شدن به عنوان یک "منحرف اجتماعی"  ممکن است اعضای این گروه‌های حاشیه‌ای از درمانگاه‌های رسمی دور نگهدارد که دارای پزشکان مجوزدار تابع اصول راهنمای ملی  و تسهیلات آزمایشگاهی استانداردشده هستند.

 "گرچه داغ ننگ همراه با سیفیلیس و سایر عفونت‌های مقارتبی در همه جهان وجود دارد، بار ناشی از آن در ساختار اجتماعی کشورهایی مانند چین که ارزش زیادی برای شرافت و "آبرو" و روابط اجتماعی قائلند، سنگین است."

به گفته این پژوهشگران آزمایش‌های سریع سیفیلیس با استفاده از نمونه‌گیر خونی با سوزن زدن به انگشت، امکان غربالگری برای این بیماری را در محل‌هایی خارج از درمانگاه‌ها مانند سوناها،کلوپ‌ها و سایر مکانها فراهم کرده است.

این پژوهشگران می‌گویند دولت چین برنامه‌هایی را برای کمک به مهار این گسترش را به راه انداخته تا بنیادهایی برای مقابله با این همه‌گیری سیفیلیس بوجود آورد، اما سرمایه‌گذاری بیشتری و پذیرفتن بیشتر این بیماری به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی برای تحت کنترل درآوردن سیفیلیس در چین لازم است.

کد خبر 106789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز