چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: پرونده 8 میلیارد دلاری شرکت مخابرات، اعضای شورای رقابت و سازمان بورس را رویاروی یکدیگر قرارداد.

به گزارش همشهری، درست یک روز پس از اظهار نظر علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس در باره تایید معامله سهام شرکت مخابرات، رئیس شورای رقابت ضمن انتقاد شدید به اظهارات وی اعلام کرد: هنوز نتایج بررسی معامله سهام شرکت مخابرات روشن نیست، بنابراین سخنان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کاملا غیرقانونی است.

50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران در ابتدای سال‌جاری به ارزش 8 میلیارد دلار فروخته شداما به‌دلیل کنار گذاشته شدن برخی از رقبا در نهایت کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین موفق به خرید سهام این شرکت شد اما این موضوع جنجال‌های زیادی آفرید و نهایتا قرار شد موضوع رقابتی بودن معامله در شورای رقابت مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین رابطه روز گذشته علی صالح آبادی اعلام کرد: معامله سهام شرکت مخابرات مورد تایید شورای رقابت قرار گرفته است.  اما این اظهارات منجر به واکنش جمشید پژویان رئیس شورای رقابت در این زمینه شد.

وی در این باره به همشهری گفت: رئیس سازمان بورس به هیچ وجه در مقامی نیست که بخواهد در مورد نتایج جلسات شورای رقابت اظهار نظر کند، به همین دلیل به‌خاطر این سخنان تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.  وی توضیح داد: حتی من نیز به‌عنوان رئیس شورا نمی‌توانم نتایج جلسات شورا را بدون بررسی کامل و هماهنگی شورا اعلام کنم زیرا تمامی جلسات شورا کاملا سری است.

پژویان ادامه داد: به همین منظور روز شنبه نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار و آخرین نتایج تصمیمات شورا در زمینه پرونده مخابرات اعلام خواهد شد.

موضع سازمان بورس

در همین زمینه نایب رئیس هیأت‌مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس واوراق بهادار درباره سخنان رئیس شورای رقابت گفت: اینکه قرار باشد رئیس سازمان بورس به‌دلیل سخنانش تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد صرفا یکسری جملات احساسی است.

به گفته حسین فهیمی، باید روشن شود که آیا جرمی انجام شده است یا خیر و این جرم متوجه چه کسی است.  وی تاکید کرد: در هر صورت شرکت مخابرات بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود و آثار خاصی روی بورس و سهامدارانش دارد، برهمین اساس موضوع حساسی برای سازمان بورس تلقی می‌شود.

او گفت: براساس ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس مسئولیت سرنوشت معاملات و فعالیت شرکت‌های تحت امرش را دارد و رئیس سازمان بورس نیز از این جهت در مورد آثار معامله سهام شرکت مخابرات به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس حساسیت‌های خود را دارد.

معاون حقوقی سازمان بورس تصریح کرد: در مورد معامله سهام شرکت مخابرات با توجه به اطلاعاتی که در اختیار سازمان است، تصور ما این است که معامله سهام شرکت مخابرات تایید شود؛ چون از نظر سازمان بورس هیچ خللی در معامله سهام این شرکت وجود نداشته است.

باز شدن پای دادستان به اختلاف شورای رقابت و وزارت اقتصاد

همزمان با بالا گرفتن اختلاف‌ها بر سر پرونده مخابرات، وزارت اقتصاد نیز در مورد نحوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مورد انتقاد شورای رقابت قرار گرفت.   به گزارش سایت خبری جهان‌نیوز بعد از ارسال 3 نامه پیاپی شورای رقابت به سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت اقتصاد، شکایت از وزیر اقتصاد به دادستان کل کشور، گزینه‌ای است که پیش روی رئیس شورا قرار گرفته است.

شورای رقابت در چند گزارش مطالعاتی و نظارتی تصریح کرده است که دولت و وزارت اقتصاد براساس اولویت‌های اقتصاد ملی اقدام به واگذاری شرکت‌های دولتی نمی‌کنند.  رئیس شورا نامه‌نگاری‌هایی با سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزیر اقتصاد داشته که بی‌نتیجه بوده است. 

شورای رقابت از سازمان خصوصی‌سازی‌ درخواست کرده است که واگذاری شرکت‌های دولتی مطابق نظر این شورا انجام شود که تا به حال سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزیر اقتصاد هیچ پاسخی به شورا نداده‌اند.  جمشید پژویان اخیرا تهدید کرده است که ادامه این وضعیت باعث می‌شود، شورای رقابت، وزیر اقتصاد را به پای استیضاح بکشاند.

بی توجهی وزارت اقتصاد به تذکرات شورای رقابت باعث شده است که این شورا به فکر شکایت از وزیر اقتصاد و حل کردن ماجرای خصوصی‌سازی‌ پای میز دادگاه باشد. 

کد خبر 103211

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز