شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند شاخص بورس تهران 22 فروردین رکورد تاریخی خود را که در طول 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده، خواهد شکست.

به گزارش همشهری، بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون نزدیک به 1200واحد و در طول یکسال گذشته 5هزارو 600 واحد افزایش یافته است.

اگر چه سرعت بیش از حد شاخص به سمت اعداد بالاتر، بسیاری از سهامداران را هیجان‌زده کرده اما برخی کارشناسان نیز نسبت به سرعت بیش از حد شاخص بورس تهران هشدار می‌دهند. 

این در حالی است که مقایسه شاخص با مرداد ماه سال 83 که شاخص بورس تهران توانست برای نخستین بار مرز 13 هزارو 780 واحد را درنوردد، امکان پذیر نیست؛ چرا که نحوه محاسبه شاخص بورس در طول این مدت تغییر کرده و شاخص کنونی بورس همان شاخصی نیست که در سال 1383 محاسبه می‌شد.

برخی تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی قیمت‌ها در حال حاضر اگر چه حباب گونه نیست اما در نهایت به حباب خواهد رسید چراکه سرعت غیرمجاز شاخص منجر به غالب شدن جو هیجانی بر بازار می‌شود و رفتار احساسی جای تحلیل‌های منطقی را خواهد گرفت.

برآورد‌های کنونی نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تاکنون از مرز 11درصد عبور کرده و این به معنای این است که سرعت رو به رشد شاخص بیشتر از حد مجاز است چرا که این میزان بازده مطابق با عملکرد 3ماه بورس است.

بدین‌ترتیب تحلیلگران بر این باورند که پس از طی یک دوره زمانی، احتمال وقوع حباب قیمت‌ها در بورس بسیار محتمل است و سازمان بورس در این زمینه متولی اصلی است وباید به سهامداران و مردم هشدار دهد. این در حالی است که سازمان بورس تاکنون هیچ واکنشی در این زمینه نشان نداده است.

در همین رابطه، حسین خزلی خرازی دبیر کل کانون کارگزاران و کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص بورس تهران امروز رکورد تاریخی خود را خواهد شکست گفت: بله، قطعا این شاخص در مبادلات امروز از مرز روانی 13 هزارو 780 واحد عبور خواهد کرد اما باید در نظر گرفت شاخصی که امروز در بورس تهران دیده می‌شود آن چیزی نیست که در سال 83روی تابلوی بورس نمایش داده می‌شد چرا که نحوه محاسبه آن با تغییر مواجه شده است اما در هر صورت این عدد نوعی مرز روانی برای بازار تلقی می‌شود و می‌توان گفت شاخص بورس تهران امروز به راحتی از این مرز روانی عبور خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرعت افزایش شاخص منطقی به‌نظر می‌رسد و آیا قیمت‌ها حبابی نخواهد شد گفت: با درنظرگرفتن میانگین نسبت قیمت به درآمد(P/E) بازار سهام که هم‌اکنون بین 5تا 6 مرتبه است نمی‌توان گفت که قیمت سهام با حباب روبه‌رو شده است؛ بنابر این من اعتقادی به اینکه قیمت‌ها حبابی است ندارم.

پلیس نامحسوس بورس کجاست؟

میانگین بازدهی بورس در 10روز گذشته به بیش از 6/11 درصد رسیده و شاخص کل نیز در این مدت با رشدی نزدیک به 1200واحد روبه‌رو شده است.  در چنین شرایطی کارشناسان به فعالان بازار سرمایه توصیه می‌کنند با پرهیز از قرار گرفتن در صف‌های هیجانی و با تدوین استراتژی علمی، سبد سهام خود را به‌صورت منطقی تشکیل دهند. 

به گزارش بورس نیوز تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده پس از حرکت سریع و انفجاری، شاخص‌ها دچار توقف و رکود طولانی مدت می‌شوند و این موضوع به دفعات در بورس تهران به اثبات رسیده است. 

نکته قابل توجه این است که نوسانات هیجانی، مقطعی بوده و باعث از بین رفتن اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران به بورس می‌شود؛ وضعیتی که در سال‌های 83 و 84 به‌وجود آمد و زمان زیادی طول کشید تا اعتماد ازدست رفته به‌تدریج به بورس بازگردد.

هر چند کارشناسان تاکنون هشدارهای لازم را در این باره به فعالان بازار داده‌اند اما روند رو به رشد بازار نشان می‌دهد این هشدارها کارکرد لازم را نداشته و نیاز به حضور جدی مسئولان به‌خوبی احساس می‌شود.

بنابر این به‌نظر می‌رسد مسئولان بورس باید به‌عنوان پلیس نامحسوس بورس، با اعمال راهکارهایی جلوی  سرعت و رشد لجام‌گسیخته شاخص را بگیرند تا مسافران بهاری بورس به سلامت به مقصد خود برسند.

کد خبر 104744

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز