گروه شهری: شهرداری با اختصاص 2 هزار و 370 میلیارد تومان اعتبار به بخش حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین اولویت بودجه سال آینده خود را به رفع معضل ترافیک اختصاص داد.

محمدباقر قالیباف که20بهمن به‌منظور توصیف شاخص‌های اصلی بودجه سال 89 شهرداری تهران در دویست و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای شهر حاضر شده بود با اعلام این خبر گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی سامانه 137، دغدغه 46 درصد مردم تهران حمل‌ونقل عمومی و ترافیک است، به همین دلیل 61 درصد بودجه عمرانی سال آینده شهرداری تهران بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی متمرکز شده است.

وی در این راستا اولویت خود را توسعه مترو اعلام کرد و افزود که در نظر دارد سال آینده علاوه بر ساخت 17 کیلومتر خطوط مترو، توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو را نیز در برنامه داشته باشد.

قالیباف خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که  اگر واقعا تدبیری برای تامین یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوس اندیشیده نشود همه بودجه شهرداری فقط برای حوزه حمل‌ونقل و یارانه‌دادن هزینه می‌شود.

وی در این‌باره به نامه اخیر سازمان بازرسی و دیوان محاسبات خطاب به شهرداری اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات در این نامه به‌وجود ردیفی در دولت و مجلس اشاره کرده که از آن ناحیه باید یارانه‌های اتوبوس و مترو پرداخت شود، لذا از شهرداری تهران بابت پرداخت این یارانه‌ها توضیح خواسته است.

این در حالی است که به گفته شهردار تهران در حوزه مربوط به یارانه‌ها دولت 98 میلیارد تومان تعهد پرداخت داشت اما فقط 13 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

از سوی دیگر از تبصره 13 نیز چیزی پرداخت نشده و ما ناچاریم به تنهایی خرید اتوبوس، پرداخت یارانه و 70 تا 80 درصد هزینه‌های مترو و دیون گذشته را پرداخت کنیم. به همین دلیل قالیباف عنوان کرد که از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواسته است تا در بودجه سالانه کشور به حمل‌ونقل عمومی به‌طور جدی توجه شود.

بودجه شهرداری تهران عملیاتی می‌شود

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که  از سال 89 به بعد بودجه سال 90 را به‌طور کامل عملیاتی ارائه خواهد داد و از همین حالا مقدمات یک بودجه عملیاتی را برای سال 90 فراهم کرده است.

هوشمند‌سازی‌، کوچک‌سازی‌ و چابک کردن شهرداری از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های قطعی قالیباف است، وی در این باره توضیح داد: به همین دلیل در هزینه‌های جاری شهرداری در سال آینده هیچ افزایشی لحاظ نشده است؛ زیرا در نظر داریم با صرفه جویی به‌رغم تورم موجود، مانع افزایش هزینه‌ها شویم.

یک نمونه از این صرفه‌جویی‌ها جمع‌آوری 2 هزار دستگاه خودروی مدیران شهرداری بود. از نظر شهردار تهران کافیست هزینه تعمیرات، نگهداری، راننده و بنزین لیتری 400 تومانی 2 هزار دستگاه خودرو را محاسبه کنید تا ببینید چه باری از دوش شهرداری برداشته می‌شود. وی در عین حال تاکید کرد: در بحث کوچک‌سازی‌ هیچ ناامنی شغلی برای هیچ‌یک از پرسنل شهرداری نخواهیم داشت.

وی خاطر اعضای شورای شهر را بابت لحاظ کردن همه سیاست‌های مصوب شورای شهر در بودجه سال آینده راحت کرد؛ به‌گونه‌ای که با اعمال این سیاست‌ها و در نظر گرفتن برنامه 5 ساله، شهرداری هزینه‌های جاری خود را کنترل خواهد کرد.

شهردار تهران یکی دیگر از رویکرد‌های بودجه در سال آینده را تکمیل تمامی پروژه‌های نیمه تمام دانست و تاکید کرد. کمترین پیشنهاد اجرای پروژه‌های جدید را در بودجه داده‌ایم مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد. وی به‌وجود 470 طرح نیمه‌تمام شهری اشاره و تصریح کرد: تا زمانی که این طرح‌ها به اتمام نرسد هیچ طرح جدیدی آغاز نخواهد شد.

ضرورت کاهش وابستگی به ساخت‌وساز

پس از پایان سخنان محمد باقر قالیباف شهردار تهران، حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر از شهردار تهران خواست تا در بخش درآمد نقدی از وابستگی به ساخت‌وساز و تراکم کاسته شده به سمت درآمد‌های پایدار حرکت شود.

وی در این باره به فعال‌تر شدن سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی اشاره کرد که در این صورت به‌عنوان یک پشتوانه مهم درآمدی برای شهرداری محسوب خواهد شد. از دیگر سفارش‌های شکیب توجه به کیفیت پروژه‌های عمران شهری بود.

پس از وی، مرتضی طلایی از نگرانی‌های شورای شهر درباره عدم‌تامین اعتبارات لازم از سوی دولت به‌منظور ترخیص واگن‌های مترو در گمرک سخن گفت و تاکید کرد: در صورت تامین این اعتبارات، این امید به‌وجود خواهد آمد که در روزهای پایانی سال و پیش‌بینی افزایش مسافرین شب عید مشکلی برای جابه‌جایی مردم به‌وجود نیاید.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز از قالیباف خواست تا مسئله تحقیق سنجش عدالت در سطح شهر تهران را که مصوب شورای شهر نیز هست، مبنای برنامه‌ریزی و توسعه شهری قراردهد.

در پاسخ به این اظهارات، قالیباف ابتدا به اظهارات طلایی و معطل ماندن تجهیزات مترو در گمرک اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه شهرداری 50 درصد سهم خود را پرداخت کرده اما دولت سهم خود را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: در لایحه ارزش افزوده بر مالیات که سال گذشته در مجلس تصویب شد مقرر شد شهرداری‌ها در بحث مربوط به خدمات و حوزه حمل‌ونقل عمومی از معافیت برخوردار شوند. شهردار تهران سؤال کرد: چرا این قانون اعمال نمی‌شود؟ وی خواستار رسیدگی به این وضع و حل‌وفصل آن شد.

بودجه 850 میلیارد تومانی فنی و عمرانی تصویب شد

در جریان بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران، بودجه 850 میلیارد تومانی پیشنهاد شده از سوی معاونت فنی و عمرانی برای سال 89 به‌طور کامل به تصویب شورای شهر رسید.

بنا براین گزارش گرچه تقریبا جابه‌جایی خاصی در بودجه پیشنهادی فنی و عمرانی رخ نداد اما شورای شهر دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه شرط کرد که احداث تونل صدر - نیایش تا زمانی که به تایید کمیسیون عمران شورای شهر نرسد  به اجرا در نیاید. شورای شهر همچنین خواستار ارائه گزارش هزینه ساخت تونل توحید و برج میلاد شد.

کد خبر 101347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز