دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

عباسعلی نورا: انبساطی بودن لایحه بودجه، درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها، رقم اختصاص یافته به بودجه عمرانی، نرخ ارز، قیمت پایه نفت، رابطه مالی بین دولت و شرکت ملی نفت، عرضه اوراق مشارکت و وضعیت صندوق توسعه ملی مهم‌ترین ایرادات لایحه بودجه سال 1389 است

دراین لایحه، دولت حصول 40 هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمند کردن یارانه‌ها را پیش‌بینی کرده که باید 50 درصد آن را بازتوزیع نماید و 8 هزار میلیارد تومان هم سهم دولت است که 4 هزار میلیارد تومان آن به کارهای عمرانی و 4 هزار میلیارد تومان از آن هم برای هزینه‌های جاری منظور شده است.

اما ‌اساسا این پیشنهاد دولت مبنی بر به‌دست آوردن 40 هزار میلیارد تومان درآمد در لایحه بودجه با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سازگار نیست و مجلس باید چاره‌ای در این خصوص بیندیشد.

مشکل دیگر لایحه بودجه سال 89، رقم اختصاص یافته به بودجه عمرانی است. بودجه‌های عمرانی که برای سال 89 پیش‌بینی شده با احتساب درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها 38 هزار میلیارد تومان است؛

یعنی نزدیک به 80 درصد نسبت به بودجه عمرانی امسال افزایش پیدا کرده و این سؤال مطرح است که‌ آیا کشور ظرفیت چنین حجم سرمایه‌ای را دارد یا خیر؟نکته مهم‌تری را که باید توجه نماییم این است که نرخ ارز را 985 تومان محاسبه کرده‌اند، که باید بررسی آن دقیق‌تر باشد.

همچنین قیمت پیش‌بینی شده برای هر بشکه نفت 65 دلار ذکر شده که‌این رقم، کشور را با یک ریسک مخاطره‌آمیز مواجه خواهد کرد. کشورهای همجوار در منطقه معمولا قیمت نفت را روی 50 تا 55 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند. برای کشور ما که باید 20 درصد رقم فروش نفت را هم در صندوق توسعه ملی وارد کند این پیش‌بینی، عدد بالایی است.

همچنین رابطه مالی بین دولت و شرکت ملی نفت در بودجه شفاف نیست و مجلس باید آن را شفاف کند. باید راهکارهایی پیدا کنیم که درآمدهایی را که به شرکت نفت پرداخت می‌کنیم، جهت کارهای سرمایه‌ای، خارج از آن شرکت هزینه نشود.

‌هزینه کرد منابع خارج از ضوابط در شرکت ملی نفت در سال گذشته بر پیکر کارهای توسعه‌ای این شرکت ضربه وارد کرده است و منابعی که ما باید برای توسعه میادین‌مان هزینه می‌کردیم، خارج از آن ضوابط هزینه شده است که امسال باید راهکاری پیدا کنیم که‌این منابع درجای خود مصرف شود.

یکی از مشکلات بودجه 89، عرضه اوراق مشارکت است. ما با حجم عظیم اوراق مشارکت بین‌المللی روبه‌رو هستیم که این عرضه، چیزی قریب به 12 میلیارد یورو است. ‌این موضوع را باید مجلس پیگیری کند که‌ آیا این اقدام استقراض نیست؟

مشکل دیگر درباره صندوق توسعه ملی است. در حالی‌که متأسفانه هنوز صندوقی تشکیل نشده و قانونی ندارد، دولت آمده و از محل آن برداشت کرده و 12 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی و 2 هزار میلیارد تومان هم در جای دیگر برداشت کرده و جمعا 14 هزار میلیارد تومان یعنی جمع کل 14هزار میلیارد را هزینه گرفته و این موضوع جایز نیست و باید چاره‌اندیشی کرد.

از طرفی هنوز سناریوی قیمت‌ها در این لایحه پیش‌بینی نشده است؛ هیچ برنامه‌ای به مجلس ارائه نشده که دولت برای قیمت‌ها چه سناریویی دارد؛ یعنی برای ما مشخص نکرده‌ که قیمت بنزین در سال آینده چه مقدار است. قیمت آب، برق، نان و هیچ کدام از کالاهای مهم و استراتژیک را دولت مشخص نکرده است و همه آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

نمی‌دانم مجلس با این موضوع چه خواهد کرد!  آیا به همین صورت جمعی بپذیریم که دولت هر کاری که می‌خواهد انجام دهد یا اینکه دولت را مجاب کنیم که سناریوی قیمت خود را ارائه دهد؟

کد خبر 101625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز