گروه اقتصادی: اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه صبح روز پنجشنبه کلیات لایحه بودجه سال آینده را با 23 رای موافق، 7 رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رساندند.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسیون تلفیق از آغاز بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه 89 از1اسفنددر این کمیسیون خبر داد. وی پیش‌بینی کرد که درآمدهای بودجه در 3بخش استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، درآمدهای هدفمند کردن یارانه‌ها و انتشار اوراق مشارکت ارزی دستخوش تغییرات گسترده شود.

یوسف‌نژاد گفت: دولت در لایحه بودجه 4/13هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته که کمیسیون تلفیق این رقم را از بودجه کسر خواهد کرد تا به‌عنوان تسهیلات در اختیار بخش غیردولتی قرار گیرد. عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: سهم دولت از درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه 8هزار میلیارد تومان دیده شده که کمیسیون تلفیق آن را طبق قانون به 4هزار میلیارد تومان کاهش خواهد داد.

همچنین تحقق انتشار 11هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ارزی ممکن نیست و مجلس این رقم را خواهد کاست. وی پیش‌بینی کرد تا پایان هفته جاری، بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 89 پایان یابد.

بررسی شاخص‌های اقتصادی کشور

یوسف نژاد با اشاره به حضور رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اظهار داشت: بهمنی در این جلسه از قیمت ارز 985‌تومانی دفاع کرد و گفت: با شرایط تورمی‌ کنونی، قابلیت دفاع از این قیمت وجود دارد و افزایش قیمت ارز می‌تواند تأثیراتی در صادرات و واردات کشور داشته باشد. عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: قضاوی معاون بانک مرکزی نیز رشد اقتصادی برای سال 87 را 5/2 درصد و برای سال 88 بین 5/1 تا 2 درصد برآورد کرد.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز با اشاره به برخی از این آمارهای ارائه شده، گفت: رشد اقتصادی متاثر از بحران اقتصادی در کشورهای مختلف کاهش یافته و در بسیاری از کشورها نیز این رشد منفی بوده است.

وی افزود: رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون تلفیق پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران را براساس گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، 2/3‌درصد اعلام کرد و این در حالی است که براساس همین گزارش، اکثر کشورهای منطقه رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهند کرد. مفتح خاطرنشان کرد: در واقع نرخ رشد ایران نسبت به کشورهای مشابه و همسایه، به مقدار قابل توجهی بالاتر است.

کد خبر 101860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز