همشهری آنلاین: مراسم تجلیل از 8 نویسنده کودک و نوجوان در دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان برگزار می‌شود

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، محسن یگانه‌کاری، مدیر بخش جنبی نمایشگاه کتاب کودک ضمن اعلام این خبر گفت: این عزیزان در عرصه ادبیات کودک و نوجوان نقش بسیاری موثری را ایفا کرده‌اند و یاد کردن از آن‌ها وظیفه ماست.

مهدی آذر‌یزدی، قیصر امین‌پور، نادر ابراهیمی، حسین ابراهیمی (الوند)، سیروس طاهباز،  مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد)، بهرام خائف و حسین حداد، از نویسندگانی هستند که در این مراسم، یاد و خاطره آن‌ها گرامی داشته می‌شود.

این برنامه، از برنامه‌های بخشی جنبی دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان است و با حضور خانواده‌های این نویسندگان و شاعران در سالن بخش جنبی نمایشگاه به اجرا درمی‌آید.

آخرین روز نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان؛ فردا

فردا؛ 20 بهمن، آخرین روز برپایی نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، محمدتقی حق‌بین مدیر این نمایشگاه، ضمن اعلام این خبر گفت: جای برخی از مخاطبان نمایشگاه، مانند مسئولان کتابخانه‌های عمومی، مسئولان کتابخانه‌های مدارس، مسئولان مراکز پیش‌دبستانی و دبستان، مسئولان فرهنگسراها و مسئولان خانه‌های فرهنگ، جهت آشنایی با تازه‌های نشر و مجهز ساختن کتابخانه‌های این مراکز در نمایشگاه، خالی بود.

حق‌بین، همزمانی برگزاری این نمایشگاه را با جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و تئاتر فجر در کمرنگ دیده شدن نمایشگاه موثر دانست و ضمن تقدیر از همکاری نشریات و خبرگزاری‌ها در اطلاع‌رسانی اخبار دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، درباره نقش صدا و سیما در این زمینه گفت: صدای جمهوری اسلامی، در اطلاع‌رسانی نمایشگاه خوب عمل کرد، اما با توجه به نقش پررنگ تلویزیون در عرصه اطلاع‌رسانی، از این رسانه انتظار بیشتری داشتیم.

وی ضمن اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب کودک پس از 14 سال، ابراز امیدواری کرد نمایشگاه در سال‌های آینده با رشد کیفی و کمی مناسب‌تری برگزار شود. وی گفت: امیدواریم برپایی نمایشگاه در رفع مشکلات این حوزه مانند نبودن ویترین، کمبود فروشگاه کتاب کودک و عدم دسترسی خانواده‌ها به تازه‌های نشر موثر باشد.

نشست تخصصی «چشم‌انداز 20 ساله ادبیات کودک و نوجوان»؛ فردا

«آسیب‌شناسی نقد ادبیات کودک و نوجوان» موضوع آخرین نشست از نشست‌های تخصصی دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان است.

در این نشست که توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در تاریخ 20 بهمن از ساعت 16:30 تا 18:30 برگزار می‌شود، علیرضا کرمانی، محسن هجری و غلامرضا امامی به عنوان سخنران، این مبحث را مورد بررسی قرار می‌دهند.

«تحلیل وضعیت کتابخوانی در مدارس»، «وضعیت کتاب‌های دینی در ادبیات کودک و نوجوان»، «ترجمه در خدمت ادبیات ملی»، «حقوق کودک و سیاست‌های فرهنگی کشور»، «رابطه دولت و ادبیات کودک و نوجوان»، «چند و چون نظارت بر کتاب کودک و نوجوان» و «آسیب‌شناسی نقد ادبیات کودک و نوجوان» موضوعات دیگری است که در نشست‌های تخصصی نمایشگاه مطرح شد.

نشست «چشم‌انداز 20 ساله ادبیات کودک» در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن پایین، غرفه فعالیت‌های جنبی برگزار می‌شود.

نشست‌ تخصصی «چند و چون نظارت بر کتاب کودک و نوجوان» برگزار شد

ششمین جلسه از نشست‌های تخصصی نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان به موضوع «چند و چون نظارت بر کتاب کودک و نوجوان» اختصاص یافت. در این جلسه، سیدعلی کاشفی‌خوانساری، شهرام اقبال‌زاده و مسعود ملک‌یاری حضور داشتند.

شهرام اقبال‌زاده، در این جلسه، ضمن اشاره به نظارت بر کتاب کودک طی سه دهه، این سئوال را مطرح کرد: چرا سیاست‌های راهبردی و راهکارهای نظارتی در این سه دهه، موفق نبوده؟

سیدعلی کاشفی‌خوانساری نیز دو بحث اصل نظارت و مصداق نظارت را دو موضوع جدا از هم عنوان و به تاریخچه ایجاد نظارت بر کتاب کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: بحث نظارت از انتشار اولین کتاب در ایران و در حدود 200 سال پیش به وجود آمد و در دوران ناصرالدین شاه مورد تصویب قرار گرفت.

وی نظارت بر کتاب کودک و نوجوان را از نظر عقلی، شرعی، قانونی و اجتماعی، یک امر بدیهی دانست و توضیح داد: همان‌گونه که هیچ کالایی بدون استاندارد و کسب مجوز وارد بازار نمی‌شود، هیچ کتابی هم بدون نظارت نباید به بازار نشر راه پیدا کند. کاشفی، علت این امر را تاثیرگذاری کتاب بر ذهن کودکان عنوان کرد و گفت: بدترین تاثیر یک کتاب، این است که کودکان را نسبت به کتابخوانی بی‌انگیزه کند.

مسعود ملک‌یاری، سخنران دیگر این جلسه هم نظارت بر ادبیات کودک و نوجوان را لازم دانست، اما دراین‌باره توضیح داد: باید بین نظارت و سانسور، تفاوت قائل شویم. نظارت، وجه ایجابی و سانسور، وجه سلبی دارد.» وی ضمن اشاره به لزوم اصل نظارت، تاکید کرد:«نظارت در سطح دولتی موفق نخواهد بود.

نشست تخصصی «چند و چون نظارت بر ادبیات کودک»، دیروز به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سالن جنبی دومین نمایشگاه کودک و نوجوان برگزار شد.

کد خبر 101237

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز