همشهری آنلاین: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان، تقویمی با تصویرگری دینی و قصص قرآنی به هنرمندان و نویسندگان اهدا می‌کند

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، این تقویم نفیس به مناسبت برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان منتشر و تصاویر آن از بین 120 اثر تصویرگری به نمایش درآمده در بخش جنبی دومین نمایشگاه کتاب کودک انتخاب شده است.

استقبال خانواده‌ها از کتاب‌های کودک و نوجوان

نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، جمعه  گذشته با استقبال خانواده‌ها روبرو شد.

محمدتقی حق بین مدیر دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان ضمن اعلام این خبر گفت: نمایشگاه در این روز بالغ بر 50 میلیون تومان فروش داشت.

حق‌بین با اشاره به انتقاد یکی از نویسندگان از گروه‌بندی این نمایشگاه و سردرگم شدن مراجعان، توضیح داد: با توجه به این که این نمایشگاه پس از 14 سال برگزار شده و انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان تنها متولی برگزاری آن است، به وجود آمدن مشکلات و نواقص برای چنین نمایشگاهی با وجود 12 هزار عنوان کتاب بدیهی و طبیعی به نظر می‌رسد.

مدیر نمایشگاه، کوتاه بودن زمان انتقال کتاب‌ها و غرفه‌بندی را یکی از دلایل وجود نواقص نام برد و گفت: تجربه برگزاری این نمایشگاه نشان داد که تفکیک و دسته‌بندی کتاب‌ها باید از ماه‌ها قبل صورت بگیرد.

وی از نویسندگان و منتقدان خواست تا با نظرات خود، مسئولان نمایشگاه را  در برگزاری بهتر دوره‌های بعد یاری دهند.

نشست تخصصی «رابطه دولت و ادبیات کودک» برگزار شد

نشست تخصصی «رابطه دولت و ادبیات کودک و نوجوان» در نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان و با حضور محمود برآبادی، حمیدرضا شاه‌آبادی و محسن هجری برگزار شد.

در این نشست، محمود برآبادی سیاست‌های دولت‌ها را در ادبیات کودک و نوجوان به دو دسته سیاست‌های تنبیهی و تشویقی تقسیم‌بندی کرد.

وی دولت‌ها را علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست و از دلایل آن به در دسترس بودن کودکان و نوجوانان و آموزش‌پذیر بودن آن‌ها اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان در دسترس دولت‌ها قرار دارند. بسیاری از مدارس، دولتی هستند، حتی اگر هم دولتی نباشند، برنامه‌های آن‌ها از سوی دولت‌ها تعیین می‌شود.

حمیدرضا شاه‌آبادی نیز رابطه دولت و ادبیات کودک را به دو بخش مخاطبان و پدیدآورندگان تقسیم‌بندی کرد و گفت: در بخش مخاطبان، دولت‌ها موظف به حمایت هستند، ادبیات کودک و توجه به آن از ضرورت‌های همه دولت‌هاست.

در این زمینه کشورهای مختلف با توجه به موقعیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود برنامه‌های مفصلی را برای ترویج مطالعه اجرا می‌کنند.

شاه‌آبادی، ایران را از نظر جغرافیای طبیعی و انسانی، دارای شرایطی مناسب برای آموزش عنوان کرد. اجرای طرح «صفر سالگی» و ارائه کتاب‌هایی برای مادران باردار در کشور ژاپن موضوع دیگری بود که این نویسنده ضمن اشاره به آن، بر اجرای چنین طرح‌هایی در کشور تاکید کرد.

او درباره نظارت بر ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای مختلف گفت: در تمام دنیا این توافق وجود دارد که باید بر ادبیات کودک و نوجوان نظارت وجود داشته باشد. حتی قوانینی وجود داد که طبق آن هر فردی اجازه ورود به این حوزه از نشر را ندارد.

شاه‌آبادی نظارت دولت‌ها بر این نوع ادبیات را به دو دسته نظارت مستقیم و نظارت غیر مستقیم تقسیم ساخت و از انجمن‌های کتابداری و نهاد IBBY به عنوان نهادهایی که به صورت غیرمستقیم بر حوزه نشر کودک و نوجوان نظارت می‌کنند، نام برد.

وی تاکید کرد: اما بدترین نوع نظارت این است که دولت‌ها به واسطه در اختیار داشتن امکانات، نظرات خود را به پدیدآورندگان ادبیات کودک تحمیل کنند. در این صورت، نظارت دولت‌ها به بیراهه می‌رود.

محسن هجری سخنران دیگر این جلسه، ضمن اشاره به نظارت لیبرالی و نظارت تمرکزگرای دولت‌ها بر ادبیات کودک و نوجوان گفت: این دو نوع نظارت، اشتباه است، دولت‌ها در این زمینه باید نقش هدایتگر داشته باشند.

این هدایت، در سه گروه مولفان و پدیدآورندگان، مخاطبان و ناشران انجام می‌شود. وی از نظارت دخالت‌گرانه دولت‌ها به عنوان یک آسیب نام برد.

برآبادی نیز در پایان این جلسه، درباره رابطه دولت‌ها با فعالان حوزه نشر کودک و نوجوان گفت: رابطه دولت‌ها با این حوزه، همواره تقابلی نیست، بلکه گاهی رابطه‌ای کاملا تعاملی را شامل می‌شود.

ضرورت شکل‌گیری مجمع پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان، طرحی بود که برای حل مشکلات نشر کودک و نوجوان، توسط سخنرانان این جلسه مطرح شد.

نشست تخصصی «رابطه دولت و ادبیات کودک و نوجوان»، 17 آبان به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سالن جنبی دومین نمایشگاه کودک و نوجوان برگزار شد.

نشست تخصصی «آسیب‌شناسی نقد ادبیات کودک و نوجوان»؛ فردا

«آسیب‌شناسی نقد ادبیات کودک و نوجوان» موضوع نشست تخصصی هفتمین روز نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، در این نشست که توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان 19 بهمن از ساعت 16:30 تا 18:30 برگزار می‌شود، خسرو آقایاری، علی‌اصغر سیدآبادی و مهدی یوسفی به عنوان سخنران حضور دارند و به سئوالات حاضران پاسخ می‌دهند.

«تحلیل وضعیت کتابخوانی در مدارس»، «وضعیت کتاب‌های دینی در ادبیات کودک و نوجوان»، «ترجمه در خدمت ادبیات ملی»، «حقوق کودک و سیاست‌های فرهنگی کشور» و «رابطه دولت و ادبیات کودک و نوجوان» موضوعات دیگری است که در نشست‌های تخصصی نمایشگاه مطرح شد.

کد خبر 101165

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز