همشهری آنلاین: معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره نمایشگاه دائمی کتاب کودک گفت از این طرح حمایت می‌کنیم

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه؛  حمید قبادی، معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که همزمان با اربعین حسینی از دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان بازدید کرد؛  اظهار داشت: در صورت ارائه طرح از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برای برگزاری نمایشگاه دائمی کتاب کودک، از این طرح حمایت می‌کنیم و تجهیزاتی دائمی در اختیار برگزارکنندگان آن قرار می‌دهیم.

وی شیوه اطلاع‌رسانی نشریات و خبرگزاری‌ها را در استقبال خانواده‌ها از دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان موثر دانست و بر یافتن روش‌هایی برای کاهش آسیب‌هایی که در این روش به کتاب‌ها وارد می‌شود تاکید کرد.

نشست تخصصی حقوق کودک و سیاست‌های فرهنگی کشور برگزار شد

چهارمین نشست تخصصی نمایشگاه کتاب کودک به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست که «حقوق کودک و سیاست‌های فرهنگی کشور» نام داشت، دکتر علی رئوف، مصطفی رحماندوست و محمدجواد جزینی حضور داشتند.

در ابتدای نشست، دکتر رئوف درباره عنوان نشست گفت: بهتر است از سازکار فرهنگی به جای سیاست فرهنگی صحبت کنیم. وی فرهنگ را یک کلمه فراگیر برای زندگی انسان‌ها تعریف کرد و ضمن اشاره به شکل‌گیری 75 درصد از شخصیت کودکان تا 6 سالگی، درباره مراحل آموزش به کودکان توضیح داد: به آن‌ها آموزش می‌دهیم تا بدانند، آموخته‌هایشان را به کار ببرند، زندگی کردن را بیاموزند و در والاترین شکل یاد بگیرند چگونه با هم زندگی کنند.

مصطفی رحماندوست نیز ضمن تاکید بر شکل‌گیری شخصیت کودکان تا 6 سالگی به نتیجه یک آمارگیری اشاره کرد و گفت:تا 6 سالگی فقط 12 درصد کودکان ما به مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی راه پیدا می‌کنند. این در حالی است که همین 12 درصد نیز معلوم نیست در این مراکز چه نوع آموزش‌هایی را دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در بخش‌های خصوصی و دولتی هیچ نوع سیاست‌گذاری کلانی در حوزه کودک و نوجوان صورت نگرفته است. فراهم ساختن فضایی شاد برای کودکان در خانواده‌ها، افزایش خلاقیت کودکان، آموختن استقلال به آن‌ها و آموختن به رسمیت شناختن دیگران، روش‌هایی بود که این شاعر کودک و نوجوان از آن‌ها نام برد.

محمدجواد جزینی سخنران دیگر این جلسه نیز کودکی را یک مفهوم مدرن دانست و به مشکلات سازمان تولید کتاب از نویسنده تا بخش تبلیغات و توزیع اشاره کرد.

وی گفت: نویسندگان به عنوان اولین پله این سازمان، تامین اجتماعی ندارند و شغل اصلی اغلب آن‌ها نویسندگی نیست. توزیع غیرحرفه‌ای، نبودن قانون کپی‌رایت، افزایش تولید کتاب در حوزه کودک و نوجوان، اما کاهش سطح کیفی این کتاب‌ها از مشکلات دیگری بود که این نویسنده و پژوهشگر از آن‌ها نام برد.

در پایان این جلسه نیز دکتر رئوف، آموزش پدرها و مادرها به صورت حضوری یا با ارائه بروشورهای آموزشی را به عنوان روشی برای ساختن شخصیت کودکان مطرح کرد.

کارگاه تخصصی «حقوق کودک و سیاست‌های فرهنگی کشور»، 16 بهمن در سالن جنبی دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.

نشست تخصصی چند و چون نظارت بر کتاب کودک و نوجوان؛ فردا

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، «چند و چون نظارت بر کتاب کودک و نوجوان»، موضوع ششمین نشست تخصصی دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان است که به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، یک‌شنبه 18 بهمن از ساعت 16:30 تا 18:30  برگزار می‌شود.

در این نشست، شهرام اقبال‌زاده، مسعود ملک‌یاری و سیدعلی کاشفی‌خوانساری در این زمینه به ارائه مباحث مختلف می‌پردازند و به سئوالات حاضران در جلسه، پاسخ می‌دهند.

پیش از این نیز در این نمایشگاه، نشست‌هایی با موضوعات «تحلیل وضعیت کتابخوانی در مدارس»، «وضعیت کتاب¬های دینی در ادبیات کودک و نوجوان»، «ترجمه در خدمت ادبیات ملی»، «حقوق کودک و سیاست‌های فرهنگی کشور» و «رابطه دولت و ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شده بود.

این نشست‌ها در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن پایین، غرفه فعالیت‌های جنبی برگزار می‌شود.

کد خبر 101085

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز