سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان با 75 هزار بازدیدکننده و 230 میلیون تومان فروش امروز به کار خود پایان داد

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، محمدتقی حق‌بین مدیر نمایشگاه، ضمن اعلام این خبر، درباره فروش گفت: با توجه به پایین بودن قیمت متوسط کتاب‌های کودک نسبت به کتاب‌های تخصصی دانشگاهی و با مقایسه این نمایشگاه با نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دانشگاهی، فروش نمایشگاه راضی‌کننده بود، اما با وجود 4 میلیون مخاطب در تهران، درصد بازدید از نمایشگاه، پایین بوده است.

وی از ایجاد وقفه 14 ساله بین نمایشگاه اول و دوم کتاب کودک و نوجوان، ضعف اطلاع‌رسانی و قرار نداشتن کتاب کودک در سبد هزینه خانواده‌ها به عنوان دلایل این اتفاق نام برد.

حق‌بین از انتخاب 1500 عنوان کتاب توسط هیات خرید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روز نمایشگاه خبر داد و گفت: به زودی تعداد و مبلغ نهایی این خرید به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

وی مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی نشریات، خبرگزاری‌ها و رادیو را در پوشش اخبار نمایشگاه، شایسته تقدیر دانست.

محسن یگانه‌کاری، مدیر بخش جنبی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان نیز بخش معرفی کتاب‌های برتر جشنواره‌های کتاب برتر را از بخش‌های مورد استقبال عنوان کرد و گفت: مخاطبان انتظار داشتند این کتاب‌ها را هم بتوانند در همین بخش خریداری کنند.

یگانه، اعلام کرد که این کتاب¬ها در بخش جنبی جشنواره کتاب برتر در سال آینده در معرض فروش قرار خواهند گرفت. حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتاب‌ها خبر دیگری بود که مدیر بخش جنبی نمایشگاه اعلام کرد.

بخش تصویرگری نیز به اعتقاد یگانه، یکی از بخش‌های مورد استقبال مخاطبان بود. وی درباره نشست‌های تخصصی برگزار شده در بخش جنبی نیز گفت: متن این نشست‌ها به زودی در اختیار محققان و مسئولان فرهنگی کشور قرار خواهد گرفت. جای مسئولان فرهنگی و به ویژه مسئولان اداره نظارت بر کتاب کودک نیز در این جلسات خالی بود.

دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان، سیزدهم بهمن در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برگزار شد و بیستم بهمن به کار خود خاتمه داد.

نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان در اهواز برگزار می‌شود

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، در اهواز نمایشگاه کتاب برگزار می‌کند.

مهدی شیزری مسئول فروش کتاب‌های انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، ضمن اعلام این مطلب گفت: انجمن فرهنگی ناشران پس از برگزاری این نمایشگاه، در اهواز نمایشگاه مشابهی را برگزار می‌کند. در نمایشگاه کتاب اهواز، 7 هزار عنوان کتاب با 40 درصد تخفیف در معرض فروش قرار می‌گیرد که 20 درصد از این تخفیف را معاونت فرهنگی ارشاد ارائه می‌کند.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت خدمات رفاهی نفت مناطق نفت‌خیز جنوب در برگزاری این نمایشگاه با انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان همکاری دارند.

نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی از  28 بهمن تا 8 اسفند در اهواز، خیابان فدائیان اسلام، محوطه باشگاه نفت برگزار می‌شود.

نشست تخصصی «نقد ادبی در قلمرو ادبیات کودک و نوجوان» برگزار شد

هفتمین نشست تخصصی نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان با موضوع «نقد ادبی در قلمرو ادبیات کودک و نوجوان» و با حضور مهمانانی مانند «علی‌اصغر سیدآبادی»، «خسرو آقایاری» و «مهدی یوسفی» برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، «خسرو آقایاری»، نقد موجود را نقدی مبتنی بر دیدگاه‌های سنتی عنوان کرد و از فقدان پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به عنوان یکی از دلایل این اتفاق نام برد.

وی گفت: در شرایطی که پژوهشگر تربیت نمی‌کنیم، کار پژوهشی، نظریه‌پردازی و نقد را بر عهده نویسندگان می‌گذاریم.

وی ایجاد موسسات پژوهشی را که حدفاصلی بین مراکز علمی و دانشگاه‌ها هستند، به عنوان راهکاری برای ایجاد فضای پژوهشی نام برد. آقایاری تاکید کرد در حوزه نقد ادبی در قلمرو ادبیات کودک و نوجوان باید سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد.

علی‌اصغر سیدآبادی، نقد ادبی را به عنوان یک شاخه مستقل که تفسیری از متن ارائه می‌دهد، مقوله‌ای مربوط به پانزده سال اخیر دانست.

وی درباره نقد ادبیات کودک گفت: در این زمینه، گسست ایجاد شده و نقدهای موجود در این عرصه، آنقدر اندک است که نمی‌توان توصیفی از آن‌ها ارائه کرد.

وی نقد را به سه دسته نقدهای آموزشی، نقدهایی که تفسیری از متن ارائه می‌کنند و نقدهایی که نگاهی تخصصی دارند، اما با نیازهای ساده مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند، تقسیم کرد و گفت: جای نقد سوم در مطبوعات پرخواننده ما خالی است.

مهدی یوسفی دیگر سخنران این جلسه نیز درباره نقد گفت: تصور ما از نقد، آسیب‌شناسی است، در حالی که نقد، حوزه گسترده‌تری را دربرمی‌گیرد.

وی داشتن نقد حرفه‌ای را به داشتن منتقد حرفه‌ای وابسته دانست و تاکید کرد که در عرصه نقد ادبیات کودک، منتقد حرفه‌ای وجود ندارد.

نشست تخصصی «نقد ادبی در قلمرو ادبیات کودک و نوجوان»، 19 بهمن به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در سالن جنبی دومین نمایشگاه کودک و نوجوان برگزار شد.

کد خبر 101308

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز