سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

نیره رحمانی: اگر چه در سال‌های اخیر بوده‎اند نویسندگانی که کوشیده‎اند در عرصه ادبیات کودک و به‌ویژه نوجوان، آثار درخور توجهی را ارائه کنند اما با نگاهی گذرا به قفسه‎های کتابفروشی‎ها به روشنی می‎بینیم که بخش اعظمی از آثاری که در این زمینه منتشر می‎شوند در حوزه کتاب‌های ترجمه‎ای قرار می‎گیرند

آنگونه که هر ناظر بی‎طرفی احساس می‎کند هنوز که هنوز است وقتی کتابی نام یک نویسنده خارجی را یدک می‎کشد با استقبال بیشتری از سوی ناشران و ایضا مخاطبان روبه‎رو می‎شود.

اگر از پاره‎ای استثنا‎ها بگذریم وقتی کیفیت بسیاری از این کتاب‌ها را با برخی نمونه‎های داخلی مقایسه می‎کنیم در‌می‎یابیم نه تنها کیفیت بالاتری ندارند بلکه به شکل محسوسی از سطحی پایین‌تر نیز برخوردارند. بی‎شک اگر از آثار ایرانی استقبال خوبی به عمل آید نویسندگانی که در ادبیات این گروه سنی صاحب توانایی هستند تشویق شده و آثار بهتری را ارائه خواهندکرد و آن وقت خواهیم دید که مرغ همسایه همیشه هم غاز نیست!

«عقرب‌های کشتی بمبک» یکی از آن آثاری‎ است که قابلیت‎ مقایسه با بسیاری از نمونه‎های فرنگی بازار کتاب را دارد و از خیلی از آنها نه تنها کم نمی‎آورد بلکه بهتر نیز هست. تجربه ثابت کرده که مخاطب نوجوان با آثاری که بافتی ماجرایی و حادثه محور دارند به‌مراتب بهتر ارتباط برقرار می‎کند. عقرب‌های کشتی بمبک نیز از این خصیصه برخوردار است و جغرافیای بومی محل رخدادهای داستان را بستر مضمونی پرماجرا و برخوردار از فراز و فرودهای داستانی کرده است.

قهرمانان اصلی رمان 4 پسر نوجوان هستند که همانند بسیاری از بچه‎ها که در روزگار کودکی گروه‎هایی دوستانه را تشکیل می‎دهند، گروهی به نام عقرب را تشکیل داده‎اند و به شکلی کاملا اتفاقی پا در ماجرایی مرموز در دنیای بزرگ‌تر‌ها می‎گذارند.

«خلو»، راوی رمان، یک شب که به اتفاق دیگر اعضای گروه در راه بازگشت به خانه‎ است، پس از یک شرط‌بندی با دوستانش نزدیک اتومبیلی می‎رود که به شکلی مشکوک نزدیک گورستانی در بیرون شهر توقف کرده است. سرنشینان اتومبیل چمدانی را در گورستان دفن می‎کنند که برای بچه‎ها بسیار کنجکاوی‌برانگیز جلوه می‎کند؛ به این ترتیب کشف محتویات چمدان و کشف راز مدفون ساختن آن عاملی می‎شود تا اعضای باند عقرب وارد جریانی پرحادثه شوند.

جذابیت‎های رمان عقرب‌های کشتی بمبک تنها در برخورداری از دستمایه‎ای پرکشش خلاصه نمی‌شود بلکه نویسنده با استفاده از راوی اول، شخص خواننده را در متن حوادث قرار داده و با استفاده از زبانی ساده و در عین حال صمیمی در روایت آن، شرایطی را به‌وجود می‌آورد که خواننده بیشتر به متن نزدیک شود. همچنین نباید این نکته را ناگفته گذاشت که تبحر حسن‌زاده در طنز به کمک او آمده تا بر جذابیت‎های رمان بیفزاید.

از دیگر ویژگی‎های کار حسن‌زاده، باید به خلق فضایی نوستالژیک اشاره کرد که باعث می‎شود رمانش تنها برای گروه سنی نوجوان خواندنی نباشد بلکه مخاطبانی که احیانا کودکی پر ماجرایی را توأم با روابطی دوستانه گروهی تجربه کرده‎اند نیز به واسطه همین فضای نوستالژک به راحتی با رمان ارتباط برقرار ‌کنند.

چاپ اول عقرب‎های کشتی بمبک را نشر افق با شکل و چاپی قابل اعتنا در271 صفحه و با شمارگان 2هزار نسخه، به بهای 4هزار تومان به بازار عرضه کرده است.

کد خبر 111492

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز