سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، ناشران و فعالان حوزه کتاب کودک افتتاح شد

 به گزارش ستاد خبری نمایشگاه، دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، ضمن مقایسه تیراژ کتاب در سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش کتاب‌های منتشر شده را از آثار انقلاب عنوان کرد.

وی گفت:عناوین کتاب‌های منتشر شده در سال جاری از مرز 45 هزار عنوان گذشته و تا پایان سال به مرز 55 هزار می‌رسد و از مشارکت بخش خصوصی و حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به عنوان اقدامی موفق در جهت پیوند نهادهای خصوصی و دولتی یاد کرد.

حسینی، تجلیل از پیشکسوتان و درگذشتگان نشر کتاب کودک در این نمایشگاه را اقدامی ارزشمند در زنده نگه داشتن نام آنها دانست و درباره برگزاری نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه گفت:این نشست‌ها می‌تواند در آسیب‌شناسی حوزه نشر کودک موثر باشد.

محمدتقی حق‌بین، مدیر نمایشگاه نیز ضمن اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان در سال 1374، از بخش‌های جنبی دومین نمایشگاه کتاب کودک نام برد.

نمایش کتاب‌های راه یافته به بازار جهانی کتاب، معرفی جشنواره‌های مختلف حوزه کتاب و نمایش کتاب‌های برتر این جشنواره‌ها از بخش‌هایی بود که وی به آن‌ها اشاره کرد.

حق‌بین همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی تصویرگری کتاب‌های دینی با حضور اساتید و دانشجویان این رشته، در روز اربعین خبر داد. برگزاری نشست‌های تخصصی در موضوعات مختلف نیز برنامه دیگری بود که مدیر نمایشگاه از آن نام برد.

ادبیات کودک و نوجوان، خود به خود آموزنده است

همچنین اسدالله شعبانی در مراسم افتتاحیه، ضمن اعلام این که،رویکرد فرهنگی، باید شاخصه فعالیت‌های ما باشد، به دغدغه‌های خود در حوزه نشر کودک اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان باید به گونه‌ای باشد که همه مردم در جریان دقیق اتفاق‌های نشر کودک و نوجوان قرار بگیرند.

شعبانی، از مقدم دانستن بحث آموزش در کتاب‌های کودک و نوجوان به عنوان یک رویکرد نادرست نام برد و گفت:هر اثری که به نیت آموزش کودکان تولید شود، ظلم در حق کودکان است.

وی مقدم دانستن بحث آموزش در کتاب‌های کودک و نوجوان را به عنوان یکی از علت‌های عدم توفیق ادبیات کودک نام برد و افزود: اگر بر ادبیت کتاب‌های کودک و نوجوان تاکید شود، این آثار خود به خود آموزنده خواهند شد.

تولید کتاب‌های دینی، مشکل دیگری بود که وی به آن اشاره کرد. شعبانی ناسازترین رفتارها را در حوزه نشر مربوط به این گونه از کتاب‌ها دانست و گفت:این کتاب‌ها باید به شکلی باشد که حس دینی را در کودکان بپروراند.

در پایان مراسم افتتاحیه نیز، بیانیه انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان قرائت شد.

این نمایشگاه توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا 20 بهمن در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برگزار ادامه دارد.

کد خبر 100857

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز