همشهری آنلاین: سخنگوی کارگروه طرح تحول گفت: با توجه به اشکالات پیش آمده در نحوه خوشه‌بندی قطعاً روش خوشه‌بندی ملاک عمل پرداخت یارانه نقدی در سال اول نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا فرزین که روزیکشنبه  به مناسبت دهه فجر برای ارائه عملکرد معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در جمع خبرنگاران حاضر شده بود که سوال اکثر خبرنگاران در مورد طرح هدفمند کردن یارانه ها و نحوه خوشه‌بندی‌ها بود که وی در پاسخ گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در نحوه خوشه‌بندی این روش قطعاً ملاک عمل برای پرداخت یارانه نقدی در سال اول نخواهد بود.

سخنگوی کارگروه طرح تحول در پاسخ به این سوال که ملاک عمل بجز خوشه‌بندی برای پرداخت یارانه چه خواهد بود گفت: سناریوهای مختلفی در کارگروه تحول مطرح است که هنوز تصویب نشده و بعد از تصویب کارگروه طرح تحول به اطلاع مردم خواهد رسید.

فرزین گفت: همانگونه که بنده به عنوان سخنگوی طرح تحول و وزیر اقتصاد و رئیس جمهور اعلام کردیم، خوشه‌ها مبنای نظام بازتوزیع یارانه‌ها نیست و برای بازتوزیع مبنای جدیدی در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: به مرور با اجرای طرح هدفمندی اطلاعات دولت از مردم تکمیل می‌شود و نواقص خوشه‌ها که خوشه‌بندی 70 میلیون ایرانی کار سختی است در حین اجرا برطرف می‌شود.

فرزین اظهار داشت: اولا آنچه مسلم است تمام خانوارها به تناسب درآمد خود تحت پوشش یارانه نقدی قرار می‌گیرند ثانیا در سال اول از یک روش عام غیر از خوشه‌بندی برای پرداخت یارانه استفاده می‌شود و برای شناسایی خانواده‌های فقیرتر با روش خاصی استفاده می‌شود.

سخنگوی کارگروه طرح تحول افزود: حتی براساس سناریوهای مختلف ممکن است کارمندان دولت از طریق پرداخت حقوق یارانه آنها جبران شود و این بسته‌ها توسط کارگروه‌های تخصصی تدوین شده و به کارگروه اصلی عرضه می‌شود.

فرزین که از خبرنگاران درخواست کرد کل مباحث وی را منعکس کنند گفت: در دو هفته اخیر مقرر شد خوشه‌بندی را کنار بگذاریم و خوشه‌بندی مبنای بازپرداخت یارانه در سال اول نخواهد بود.

وی تصریح کرد: البته خوشه‌بندی را به طور کامل کنار نگذاشته‌ایم بلکه دنبال مدل جامع و مانعی هستیم که نواقص برطرف شود و تا آخر سال جاری نحوه توزیع یارانه‌ها اعلام خواهد شد.
 
معاون وزیر اقتصاد در مورد تعارض در اجرا و قانون هدفمندی گفت: هیچ تعارضی بین قانون و آنچه دولت اجرا می‌کند وجود ندارد و قانون‌گذار گفته تمام خانوارها به تناسب درآمد تحت پوشش یارانه نقدی قرار گیرند و در کمیسیون ویژه طرح تحول ابتدا 5 دهک مدنظر بود در نهایت مجلس تصویب کرد تمام خانوارها زیر پوشش قرار می‌گیرند.

سخنگوی کارگروه طرح تحول تصریح کرد: ما سناریو در مورد بازپرداخت یارانه‌ها مطرح نکردیم بلکه در مورد سناریوهای مختلف قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه آن صحبت کردیم و منابع اجرای این طرح باید از داخل طرح بدست آید.

وی تصریح کرد: هر سناریو برای قیمت‌ حامل‌ها منابع متفاوتی در اختیار دولت قرار می دهد و نظام بازتوزیع متناسب با درآمد متصوره آن تغییر خواهد کرد.

فرزین بیان داشت: با توجه به اینکه در 2، 3 هفته اخیر خوشه‌بندی را کنار گذاشته‌ایم سراغ بسته دیگری رفتیم که از اصلاح قیمت‌ها دنبال می‌شود.

سخنگوی کارگروه طرح تحول تصریح کرد: وقتی قانون می‌گوید به تدریج تا 5 سال قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود اختیار نحوه آن را به دولت داده و فردا در همین زمینه با نمایندگان مجلس جلسه خواهد بود که مجبور نیستیم سالی حتما 20 درصد از یارانه‌ها حذف شود بلکه باید در جهت کاهش هزینه اجرای این طرح با 3 سناریو شامل اجرای طرح در 2 گام، اجرا در 3 گام و اجرا در 5 گام باشد که آثار تورمی برای هر سناریو به نمایندگان عرضه خواهد شد.

فرزین در مورد زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: قانون اجازه داده طی 3 ماه پس از تصویب و تدوین آیین نامه‌ها اجرا شود و تلاش دولت این است که از فرصت 3 ماهه قانونی به خوبی استفاده کنند.

اساسنامه سازمان هدفمندی یارانه‌ها تدوین شد

فرزین با بیان اینکه سازمان مجری یارانه نقدی سازمان هدفمندی خواهد بود گفت: اساسنامه این سازمان در کارگروه تخصصی تهیه و به کارگروه اصلی ارائه شده که به تصویب نهایی رسیده و رئیس جمهور مصوبه نهایی را منوط به تصویب هیات دولت در مورد این سازمان دانسته است.

فرزین خبرداد: در حال حاضر اساسنامه سازمان هدفمندی یارانه به هیات دولت تقدیم و مصوب شده و در هفته‌های آینده تشکیل سازمان اجرا می‌شود البته اساسنامه سازمان تهیه شده و در چارچوب قانون از محل منابع موجود دولتی استفاده خواهد شد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول گفت: رئیس مجمع سازمان هدفمندی رئیس جمهور خواهد بود و قانون اعضای مجمع را مشخص کرده و اینکه سازمان زیر نظر کدام وزارتخانه باشد باید بگویم ارتباط منسجمی با وزارت رفاه و تامین اجتماعی خواهد داشت.

کد خبر 101166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز