گروه اقتصادی: مخالفت مجلس با خواسته دولت برای درج 40هزار میلیارد تومان درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده، واکنش دوطرف را به‌دنبال داشته است

از یک سو در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و وزیر اقتصاد، پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس از تبعات تورمی 40هزار میلیارد تومان درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها نادرست خوانده شد و از سوی دیگر، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌ها بار دیگر نسبت به تبعات تورمی خواسته دولت، هشدار داد.

درحالی‌که مرکز پژوهش‌های مجلس مدعی شده بود تورم ناشی از تصمیم دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده 68 درصد خواهد بود و احمد توکلی رئیس این مرکز نیز تورم سال آینده را 75درصد پیش‌بینی کرده، سخنگوی اقتصادی دولت این گزارش‌ها را از لحاظ کارشناسی، دچار اشکال دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدشمس‌الدین حسینی در واکنش به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درباره میزان اثر تورمی درخواست دولت برای کسب 40هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه‌89 گفت: مدل‌های مورد استفاده مرکز پژوهش‌های مجلس برای پیش‌بینی‌های اقتصادی بسیار قدیمی و دم دستی است و امروزه مدل‌های کامل‌تر و معتبرتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه دولت گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها را قبول ندارد، گفت: تورم هدفمند کردن یارانه‌ها خیلی پایین‌تر از این اعداد و ارقام است و پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه مورد قبول نیست.

وی گفت: محاسبات مرکز پژوهش‌ها و مراکز مشابه بر این فرض است که هنگامی که قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند دولت دست روی دست می‌گذارد و تنها شاهد افزایش‌های احتمالی قیمت برخی از کالاها و  خدمات خواهد بود و آنها در گزارش‌های خود اقدامات دولت را مدنظر قرار نداده‌اند.

دفاع 3 چهره مطرح مجلس

در مقابل، احمد توکلی اقدام به انتشار نامه هفته گذشته خود،‌ الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم درباره پیامدهای پیشنهاد دولت برای کسب 40هزار میلیارد تومان درآمد از محل هدفمند کردن یارانه‌ها کرد.

در این نامه که هفته پیش همزمان با حضور رئیس‌جمهور در مجلس بین نمایندگان توزیع شده بود، آمده است: اگر دولت بخواهد 40 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد خالص داشته باشد، باید قیمت‌ها را چنان افزایش دهد که 50 هزار و 300 میلیارد تومان درآمد کسب کند تا پس از کسر مالیات و عوارض انواع سوخت، درآمد خالص 40 هزار میلیارد تومان باقی بماند. تورم ناشی از این حد از افزایش قیمت با روش‌های محاسباتی مختلف بین 35 تا 59 درصد برآورد می‌شود.

کد خبر 103463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز