گروه اقتصادی: به‌دنبال انتقادات مکرر دولتمردان از عدم‌تصویب رقم 40هزار میلیارد تومانی درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 89، رئیس کمیسیون ویژه مجلس این موضع‌گیری دولت را نوعی بهانه‌گیری برای تاخیر در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خواند.

استدلال غلامرضا مصباحی‌مقدم این است که دولت در زمان تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چنین حساسیتی بر مبلغ 20 هزار میلیارد تومان نداشت اما به هنگام تصویب بودجه 89 نسبت به این رقم موضع‌گیری کرد.

وی در گفت‌وگو با مهر گفت: معتقدم اگر هر گونه همراهی هم با دولت صورت گیرد در نهایت دولت یک بهانه جدید پیدا می‌کند که اجرای قانون را به تاخیر بیندازد. مصباحی‌مقدم درباره زمزمه‌هایی درخصوص منوط کردن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به توافق دوباره مجلس و دولت، اظهار داشت: من این حرف را از طرق رسمی‌نشنیده‌ام و البته این حرف را بجا هم نمی‌دانم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی مشهد مقدس فرمودند که مجلس و دولت با هم همکاری کنند و دولت باید قانون را اجرا کند بنابراین قانون باید از سوی دولت اجرا شود و معتقد نیستم که در این زمینه تجدید نظری شود.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سؤال که علت این همه اصرار از سوی دولت برای کسب دوبرابری درآمد نسبت به مصوبه مجلس چیست؟ گفت: پاسخی که دولت در این خصوص ارائه می‌کند نمایندگان را قانع نمی‌کند. جالب آنجاست که در زمان تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چنین حساسیتی بر مبلغ 20 هزار میلیارد تومان وجود نداشت و دولت واکنشی نشان نداد.

حال مسئله‌ای که از دولت باید پرسید این است که مگر مجلس در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها همین مبلغ را به تصویب نرساند؟ چرا در آن زمان اصلا حساسیتی روی مبلغ نشان ندادید؟

اجرای هدفمندشدن یارانه‌ها نیاز به رفراندوم ندارد

همچنین محمدرضا باهنر،  نایب رئیس مجلس شورای اسلامی   نیز در اظهارنظری‌ با برگزاری رفراندوم برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مخالفت کرد. وی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجلس به دولت کمک کند،

دولت نیز مطابق قانون مصوب مجلس عمل کند، گفت: در این راستا هر دو قوه باید مسئولیت‌های خود را بپذیرند و تلاش کنند در مسائل قانونی و اجرایی دقت داشته باشند. قاعدتا یکی از این مسائل مسئله هدفمند شدن یارانه‌هاست که باید در آن بحث‌هایی صورت گیرد.

نماینده تهران در مجلس افزود: مجلس در مدت یکسال و نیمی‌که موضوع هدفمند شدن یارانه‌ها را بررسی می‌کرد، به بسیاری نکات دقت کرد و از مسئولان دولتی نیز دعوت کرد و در یک تعامل بسیار خوب و نزدیک، کار را به سرانجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: اگر باز هم دولت مشکلاتی داشته باشد می‌توان آنها را حل و فصل کرد. البته طبیعی است که اگر بنا باشد دولت روی بعضی بخش‌های نقشه راه حرف‌های جدیدی داشته باشد راه حل آن ارائه لایحه اصلاحیه است والا مشخص است که اصل قانون باید اجرا شود و همه باید به اجرای قانون کمک کنیم.

کد خبر 104186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز