همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از نادیده گرفتن سهم شهرداری‌ها در روند اجرایی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: شهرداری‌ها در این مسیر در حال فدا شدن هستند.

به گزارش مهر، مهدی چمران در سخنان قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این که همه شهرداری‌ها با مشکل مالی مواجه هستند و حتی حقوق پرسنل رفتگر خود را چندین ماه پرداخت نکرده اند، گفت: با این روند اجرایی برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قطعاً دچار مشکل و فشار خواهند شد لذا رفع این مشکل نیاز به همکاری همگانی نهادهای حکومتی داشته و باید به شهرداری‌ها در این مسیر توجهی دوباره شود.

وی در ابتدای سخنان خود با یادآوری دستور بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برای شکل‌گیری شوراها و همچنین تعلیق موقت آن به واسطه جنگ تحمیلی گفت: امروز پس از10 سال تجربه گرانقدری را از واگذاری امور محلی به شوراها کسب کرده‌ایم و این امر می‌تواند عامل وحدت و انسجام در کشور باشد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به قلدرمابانه برخی قدرتها در جهان و زورگویی آنها در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: حکومتی که امام(ره) با طرحی نو درانداختند مستقل بوده و برخلاف خواست زورگویان حرکت می‌کند و کسانی که این نوع از دولتها را بر‌نمی‌تابند اقدام به تهدید آنها می‌کنند.

وی افزود: کسانی که جنایت کاربرد بمب اتمی بر علیه میلیونها انسان را دارند سخن از نگرانی از فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای ما می‌ کنند و در مقابل سئوال درباره زرادخانه های هسته‌ای رژیم صهیونیستی که بزرگترین تهدید برای منطقه ما است سکوت و یا بحث را نابجا می‌دانند.

چمران با تاکید بر اینکه ملت ما باید در این شرایط اتحاد خود را حفظ کنند گفت: شکل گیری شوراها و اجرای مردم‌سالاری دینی از همین طریق یکی از مهمترین عوامل وحدت بوده و این احساس را در مردم به وجود می‌آورند که سرنوشت خود را خود رقم زده و فرقی بین حاکم و دیگران نیست.

وی مجلس شورای اسلامی را که از ابتدای انقلاب فعالیت خود را آغاز کرده یکی از افتخارات این نظام دانست که براساس مشورت امور خود را اداره می‌کند و گفت: مجلس در امور سیاستهای کلان داخلی و خارجی تصمیم گیری می‌کند ولی شوراهای شهر و روستا براساس هفت اصل قانون اساسی امور محلی را پیگیری می‌کنند.

تهران کشورشهر است نه کلانشهر

رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه تهران فراتر از کلانشهر رفته و هم اکنون یک کشورشهر است گفت: اگر جمعیت بسیاری از کشورهای منطقه خودمان را جمع کنیم به اندازه تهران جمعیت ندارند لذا اداره شهری به این بزرگی باید حتماً با مشارکت مردم باشد و خود مردم بهترین راه را برای اداره شهر خود برگزیدند.

وی در ادامه با اعلام اینکه هر کسی وارد شوراها می‌شود باید بداند که پا به عرصه خدمت می‌گذارد و لذا باید با نیت خالص عضو شورا شود تا اینکه بتواند نه در راستای انجام وظایف شغلی بلکه برای خدمت به مردم فعالیت خود را آغاز کند.

چمران در ادامه اختیارات شورای شهر را ناقص و اندک دانست و گفت: با این وجود تحول خوبی در این 10 سال گذشته در شهرها و روستاها رقم خورده است. البته شاید به همین دلیل نتوان آنها را 100درصد موفق دانست.

وی در ادامه گفت: امروز شوراها با شکلی جدید در کشور ما نهادینه شده‌اند ولی در تاریخ کهن و مکتب اسلامی ریشه‌ دارد. در همین رابطه از امیرالمومنین(ع) 70 مورد توصیه به شورا و مشورت به جا مانده و از حضرت پیامبر(ص) نیز که نیازی به مشورت با کسی نداشتند سنت حسنه‌ای در این رابطه باقی مانده است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در 10 سال گذشته راه طولانی و تجربه‌ای بسیار از شوراها اندوخته‌ایم گفت: لذا شایسته است که توجه خاصی به این نهاد شود که به نماد واقعی اتحاد و مشارکت مردم تبدیل شده و همچنین دولت را چابک‌تر کند تا به بسیاری از امور خود راحت‌تر بتواند بپردازد.

وی در ادامه گفت: تهران امروز با 10 سال قبل بسیار متفاوت بوده ولی شاید پروژه‌های عمرانی متعدد در این شهر برای همه مشخص و روشن نباشد.

چمران در ادامه با یادآوری تجربه شورای شهر اول و انحلال آن به خاطر سیاست زدگی گفت: از شورای دوم به بعد تلاش شده است که سیاست زدگی در این نهاد کاهش پیدا کرده و به اصل خدمت رسانی اهتمام شود و کار به صورت تخصصی و علمی عملیاتی گردد.

وی با بیان اینکه در شورای عالی استان به همه شوراها توصیه کرده‌ایم که اداره امور محلی یک کار تخصصی و علمی است گفت: ما باید در این مسیر بیشتر پا فشرده و اگر هم عقیده‌ای شخصی وجود داشته باشد با مسایل خدماتی در هم نیامیزیم.

رئیس شورای شهر محور دیگر فعالیتهای شورای شهر را حرکت در مسیر عدالت محوری عنوان کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم که بین شمال و جنوب شهر تفاوتی به لحاظ خدمت رسانی به وجود نیامده و تمامی نقاط شهر به طور عادلانه از خدمات شهری بهره مند شوند.

وی علمی بودن پروژه‌ها، پایبندی به فرهنگ اسلامی و کیفیت بالای پروژه‌ها را از مهمترین رویکردهای شورای شهر دانست و گفت: در شهرداری تلاش شده است که پروژه‌های کوچک سازی و برون سپاری امور را با جدیت دنبال کرده و در سال گذشته از حدود یکصد شرکت که در هم ادغام یا منحل شده اند به 20 شرکت تقلیل یافته است.

چمران شفاف سازی مالی شهرداری تهران را نیز یکی از اقدامات مهم شهرداری و شورا عنوان کرد و گفت:‌ هم اکنون درآمد و هزینه‌های روزانه شهر را می‌توانیم داشته باشیم و هر دو ماه یکبار بیلان مالی شهرداری قابلیت ارایه به مراکز مختلف مثل وزارت کشور را دارد.

رئیس شورای شهر کرامت انسانی  و برخورد درست با ارباب رجوع را از سیاست‌های اخیر شهرداری‌ها دانست و گفت: این مهم جزو سیاست‌هایی است که در سالیان اخیر به جد مورد پیگیری قرار گرفته تا وقت مردم کمتر تلف شود و همچنین کرامت انسانی مردم نیز رعایت شود تا اینکه بتوانیم مقدمات وحدت در جامعه اسلامی را مهیا کنیم.

وی با اعلام اینکه شهرداری تهران از سال 1350 تا به همین اواخر طرح جامع و تفصیلی نداشت گفت:‌ توانستیم با کار فشرده طی سالهای اخیر طرح جامع و طرح تفصیلی برای شهر تهران تهیه کرده و هم اکنون نیز طرح‌های موضوعی را در دستور کار داریم تا ترافیک، آرامش مردم، بافت فرسوده و همچنین خدمات شهری را مورد رسیدگی  و برنامه مند کنیم.

چمران در پایان  از کاستن جمعیت در تهران استقبال و گفت: تهران پایتخت مورد توجه کشورهای اسلامی و همچنین دنیا بوده و ما برای آن برنامه‌های درازمدتی را در نظر گرفته‌ایم.

کد خبر 105740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز