شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه شهری: 2 عضو شورای شهر تهران با اشاره به مطرح شدن بحث خروج جمعیت از تهران، اعلام کردند که با توجه به فراهم نبودن زمینه‌ها، خروج جمعیت از تهران امکان‌پذیر و عملی نیست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطرح کردن مهاجرت شهروندان از تهران در مدت کوتاه تنها یک بحث انحرافی است و به هیچ وجه زمینه‌های لازم برای آن مهیا نیست. حسن بیادی با اعلام این مطلب افزود: بسترهای لازم برای مهاجرت از تهران فراهم نیست و این اقدام نیاز به یک مدیریت بلندمدت دارد نه کوتاه مدت.

نایب رئیس شورای شهر تهران،  با بیان اینکه خروج 5 میلیون نفر از تهران را در برنامه‌های کوتاه مدت نمی‌توان پیش‌بینی کرد، ادامه داد: یکی از زمینه‌های لازم برای مهاجرت، اشتغال است که در جامعه ما یک معضل محسوب می‌شود و با توجه به اینکه این مشکل در شهرستان‌ها بسیار جدی‌تر است چطور می‌توان مردم را به این شهرها مهاجرت داد؟

بیادی تصریح کرد: بی‌تردید تهران دارای بحران است و به‌ویژه به‌دلیل بافت‌های فرسوده در حاشیه خطر قرار دارد ولی مردمی که در تهران زندگی می‌کنند ریشه دار هستند و نباید هر خانواده‌ای که در تهران زندگی می‌کند را به تنهایی دید، چرا که هرکدام دارای خانواده‌های وابسته دیگری هستند.

به گفته بیادی، مهاجرت شهروندان تهرانی نیاز به ایجاد بسترهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد. این عضو شورای شهر تاکید کرد: هنوز رشد جمعیت تهران به‌میزان پیش‌بینی‌شده در برنامه طرح جامع تهران نرسیده است.

خروج جمعیت از تهران غیرعملی است

در همین ارتباط رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز به خبرگزاری مهر گفت: خروج 5 میلیون جمعیت و رساندن ساکنان تهران به 4تا 5میلیون نفر بعید است مگر اینکه با برنامه‌ریزی بتوانیم جمعیت فعلی را ثابت نگه داشته و یا درصد کمی از آن را کاهش دهیم.

حمزه‌شکیب با بیان این مطلب افزود: جمعیت بالا برای شهرهای بزرگ و پایتخت یک مسئله اجتناب‌ناپذیر بوده و این مشکل تنها تهران نیست و اغلب شهرهای بزرگ دنیا مانند توکیو نیز با این مسئله مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرها یک بخش محدوده و یک حریم دارند، اظهار داشت: واقعیت تهران به‌گونه‌ای است که محدوده فعلی تهران حداکثر محدوده‌ای است که می‌تواند داشته باشد و براساس محدوده ضوابط شهرسازی نیز شعاع حریم باید 3برابر شعاع محدوده باشد؛ این در حالی است که حریم شهر تهران تقریبا از بین رفته و چیزی به‌عنوان حریم نداریم.

شکیب تصریح کرد: هم‌اکنون محدوده شهر تهران و شهرهای مجاور بر هم منطبق شده و شرایط تهران شرایط خاصی از لحاظ موقعیت جغرافیایی بوده و ظرفیت آن محدود است.
وی با بیان اینکه موقعیت قرارگیری روی منطقه لرزه‌خیز شرایط خاصی را برای تهران ایجاد کرده است،

ادامه داد: تهران جذابیت‌هایی پیدا کرده که برخی از آنها کاذب است و باعث شده تا قشرهای مختلف کشور جذب این شهر شوند و از قشر کارگر تا قشر دانشگاهی و تحصیل‌کرده به این شهر مهاجرت کنند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: شرایط تهران به‌گونه‌ای است که همه به مشکلات زندگی در آن واقف هستند اما همه مشکلات را تحمل کرده و معمولا این مهاجرت را انجام می‌دهند و حضور خود در تهران را نقطه عطفی می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه باید طرحی تهیه شود تا براساس آن توزیع نرمال جمعیتی در کشور داشته باشیم، افزود: باید فرایند توزیع ثروت و دانش، مراکز سیاسی، مراکز فرهنگی، مراکز دانشگاهی، توزیع مراکز نرم‌افزاری، مراکز پزشکی، حتی مدارس آموزش و پرورش و کارهای نرم‌افزاری و سخت افزاری به‌گونه‌ای باشد که جمعیت به‌صورت یکنواخت توزیع شود.

شکیب با بیان اینکه تعدیل جمعیتی تهران اقدامی زمان‌بر است، گفت: باید برنامه‌ریزی انجام و تدبیری اندیشیده شود که به همه زوایا توجه شده و در یک افق به این هدف برسیم و در مرحله اول سعی کنیم جمعیت تهران را ثابت نگه داریم و بعد از مدتی یک درصد قابل‌قبولی از جمعیت را متعادل کنیم تا شوک منفی نیز به جامعه وارد نشود.

وی تصریح کرد: برای تعادل جمعیتی تهران باید برخورد مدبرانه‌ای با مسئله داشته باشیم و نمی‌توان این مشکل را احساسی حل کرد.

کد خبر 105868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز