گروه شهری: روند نوسازی بافت‌های فرسوده تهران، 29 فروردین در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورای شهر بررسی شد.

در ابتدای جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک به مناسبت روز ارتش، یاد و خاطره شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه، با اشاره به ارائه گزارشی درخصوص چگونگی اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: کلانشهر تهران و بسیاری از شهرهای کهن و قدیمی کشور از بیماری بافت‌های فرسوده رنج می‌برند.

وی با اشاره به تشکیل سازمان نوسازی شهرداری تهران به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران عنوان کرد: متأسفانه درد دل ما در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار زیاد است چرا که از دوره دوم شورای شهر به یاد داریم این سازمان در حال ارائه برنامه بوده ولی تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

وی با اشاره به تصمیمات دستگاه‌های اجرایی درخصوص ساخت و ساز در زمین‌های اطراف شهرها و ایجاد شهرک‌های جدید گفت: چه لزومی دارد که سرمایه‌های موجود را در زمین‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که تاسیسات و امکانات زیربنایی را برای شهر شدن ندارند. در تمامی شهرهای کشور زمین‌ها و بافت‌های قدیمی وجود دارند که اگر در آنها سرمایه‌گذاری شود بسیاری از مشکلات کمبود مسکن حل خواهد شد.

براساس این گزارش فریدون درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در جریان ارائه گزارش از عملکرد سازمان که بیشترین وقت جلسه را نیز به‌خودش اختصاص داد ضمن اظهار ناراحتی از اینکه فعالیت‌های سازمان در بافت‌های فرسوده در حد انتظار نبوده است،

گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در تهران طی 9 سال گذشته میانگین سالانه صدور پروانه ساخت حدود 108 هزار و احد مسکونی بوده که اوج ساخت و سازها در سال 87 با صدور 136‌هزار پروانه ساخت بوده است. وی خاطرنشان کرد: 84‌درصد ساخت و سازهای شهر تهران از جنس تخریب و نوسازی است.

درویش‌زاده افزود: همچنین در سال گذشته 7 هزار و 600 واحد مسکونی به نام سازمان نوسازی پروانه ساخت دریافت کرده‌اند. این در حالی است که تا قبل از سال 88 پروانه ساختی به نام سازمان صادر نشده بود.

وی همچنین از ساخت 20 هزار واحد مسکونی در قالب مشارکت مردمی و ساخت تک پلاک در تهران خبر داد و اظهارداشت: طبق توافق جدیدی که با وزارت مسکن و شهرسازی و نظام بانکی کشور صورت گرفته، قرار است 300میلیارد تومان از طریق بانک‌ها در قالب تسهیلات ویژه در حدود 20میلیون تومان به درخواست‌کنندگان به‌خصوص متقاضیان تجمیع پلاک‌ها وام ساخت پرداخت شود.

وی در این خصوص گفت: همچنین طی 2سال گذشته به نظام بانکی کشور حدود 12 هزار و 128 واحد مسکونی جهت دریافت تسهیلات بانکی معرفی شده‌اند که حدود 5/68 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به اجرای آزادسازی املاک ریزدانه و زیر 50‌مترمربع افزود: در سال‌جاری رقمی معادل 495‌میلیارد ریال در بودجه مناطق 22 گانه شهرداری تهران جهت آزادسازی پلاک‌های زیر 50 مترمربع پیش‌بینی شده است.

فریدون درویش‌زاده در ادامه یادآور شد: مجوز فروش 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای سال 89 از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم که چنانچه این رقم جذب شود حدود 56‌هزار و 600 متر مربع از اراضی ریزدانه آزاد و 250هزار متر مربع زیربنای جدید احداث خواهد شد. وی افزود: درنظر داریم این رقم برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه15 صرف شود.

درویش‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین طی 6 ماهه اول سال‌جاری 1100 واحد مسکونی از محل اجرای طرح 1626 واحد مسکونی خانه به خانه،  به شهروندان واگذار خواهد شد. درویش‌زاده گفت: در سال گذشته نیز از محل اجرای طرح فوق بیش از 450واحد مسکونی به شهروندان واگذار شده است.

حسن بیادی،  نایب رئیس شورا در جریان ارائه گزارش فوق گفت: در اجرای سیاست‌های کلان احیای بافت‌های فرسوده تفاوت دیدگاه در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. وی افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت در این زمینه به‌خصوص در بخش جلب سرمایه‌گذاران به‌گونه‌ای است که به جای جذب،  اغلب سرمایه‌گذاران دفع می‌شوند.

بیادی به سازمان نوسازی طی پیشنهادی گفت: چنانچه شما به‌دنبال سرمایه‌گذار هستید اطلاعات مربوط به زمین‌ها و املاک موجودی که نیاز به جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار هستند را روی سایت سازمان بگذارید تا هرکس که متقاضی سرمایه‌گذاری است براساس اطلاعات شفاف قدم پیش بگذارد.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا نیز در این خصوص گفت: خروجی ساخت و ساز در برنامه‌های ارائه شده سازمان مشخص نیست تاکنون چند واحد مسکونی ساخته و تحویل مردم شده است؟ رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز گفت: برای ‌نوسازی بافت‌های فرسوده تنها به توان شهرداری نمی‌توان بسنده کرد. بخش قابل توجهی از منابع در جای دیگر است.

مهدی چمران نیز گفت: درست است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکل بافت فرسوده را حل کند، ولی به همان میزان که مسئولیت دارد باید تلاش کند.در گزارش ارائه شده عنوان می‌شود که 20 هزار واحد مسکونی ساخته شده است این در حالی است که
 14 هزار واحد آن توسط خود مردم ساخته شده است. وی گفت: دغدغه ما این است که به جایی نرسیده‌ایم  و راه چاره‌ای برای احیای شهر پیدا نکرده‌ایم؛ با سالی 2هزار واحد نمی‌توان بافت فرسوده را احیا کرد.

کد خبر 105396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز