مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه شهری: به‌دنبال تصویب موضوع انحلال و ادغام شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران 61 شرکت با بیش از 5 هزار نیروی کار تعیین تکلیف شدند

مدیرکل امور مجامع سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران 24 فروردین در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارش از وضعیت اجرای مصوبه انحلال و ادغام شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران پرداخت.

بر این اساس 13 شرکت منحل شده و 20شرکت هم در مرحله ادغام قراردارند. به گفته اقدامیان، کار انحلال و ادغام شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران در حالی صورت می‌گیرد که سابقه انحلال آنها به 15 سال پیش مربوط می‌شد اما به‌دلیل اینکه ورود به مرحله انحلال اشتباه بود اجرای آن به تعویق افتاد.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز ضمن تشکر ویژه از جسارت مدیریت شهری در کار تعیین تکلیف،  ادغام و انحلال شرکت‌های تابعه شهرداری گفت: اجرای این مهم تنها متوجه شخص شهردار تهران نیست که اتفاقا خیلی هماهنگ با مصوبه شورای شهر رفتار کردند بلکه موضوع،  ناهماهنگی معاونت‌های شهرداری است.

وی گفت: ‌ تنها بودجه 36 سازمان زیر مجموعه شهرداری به تصویب شورای شهر رسیده است اما 12شرکت اضافه براین تعداد هنوز فعالند. این درحالی است که براساس مصوبه شورای شهر هر گونه تعهد زایی جدید برای اقدامات اجرایی در سال89 ممنوع است.

وی در این باره از وقت کشی در واگذاری شرکت شهروند به بخش خصوصی انتقاد کرد و افزود: ما در مورد شرکت شهروند فعلا بحث واگذاری مالکیت را نداریم بلکه به‌دنبال انتقال مدیریت بهره‌برداری به بخش خصوصی هستیم که صورت نمی‌گیرد.

خادم اضافه کرد: حدود 14ماه است که منتظر روشن شدن وضعیت مالی شهروند هستیم اما با هیولا ساختن از شهروند سعی در منصرف ساختن ما در این باره دارند. اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد مصوبه شورای شهر در حکم قانون است و تحت‌تأثیر تغییر مدیریت نیست بنابراین چه این شورا و شهردار کنونی باشند یا نباشند این مصوبه به‌عنوان قانون،  لازم‌الاجراست.

تلاش برای ادغام و انحلال شرکت‌ها

24 فروردین اما معاون مالی و اداری شهرداری تهران با حضور در جلسه علنی شورای شهر به دفاع از عملکرد شهرداری تهران در اجرای مصوبه ادغام و انحلال شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری پرداخت و گفت: چندین سال بود که 16 شرکت باید تعیین تکلیف می‌شدند اما تا 2 سال پیش هنوز وضعیت آنان مشخص نبود.

حسین‌محمد پورزرندی در عین حال از محدودیت‌های بسیار برسر راه ادغام و انحلال شرکت‌ها سخن گفت و با اشاره به لزوم تعیین تکلیف 5 هزار و 313 نیروی کار در جریان اجرای این مصوبه اظهار داشت: تلاش کردیم با توجه به رکود اقتصادی موجود،  مشکلی برای نیروها ایجاد نشود و کار بدون حساسیت و دردسر عملی شود.

وی با تاکید براین که در 9 ماهه اول سال‌جاری شرکت‌های باقیمانده نیز تعیین تکلیف خواهند شد به شورای شهر قول داد که مطمئنا نمی‌گذاریم این واگذاری‌ها به سال آینده برسد و تا پایان دوره سوم شورای شهر تمامی آنها تعیین تکلیف خواهند شد.

بسترسازی برای گسترش استفاده از دوچرخه در تهران

24 فروردین همچنین شورای شهر طرحی را به تصویب رساند که بر بستر‌سازی‌ کالبدی،  فرهنگی و اجتماعی استفاده از دوچرخه در شهر تهران تاکید داشت.

تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به ارائه گزارشی در این‌باره پرداخت و گفت: امروز برای حل معضل ترافیک، تمام شهرهای بزرگ دنیا متوجه استفاده از دوچرخه شده‌اند.

وی اظهار داشت: دوچرخه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که کاهش ترافیک، کاهش مشکل جای پارک، صرفه جویی در مصرف سوخت، تامین سلامت و حفظ محیط‌زیست ازجمله آنهاست. وی از احداث مسیرهای دوچرخه سواری در تمام مناطق تهران خبر داد و گفت: اجرایی شدن این طرح می‌تواند سرنوشت حمل‌ونقل شهر تهران را تغییر دهد.

وی از راه‌اندازی آزمایشی 60کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در منطقه8 سخن گفت و این که هزار و 500 دوچرخه به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان این مسیر قرار گرفت

‌معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز گفت: در شرایطی که کمیته کاهش آلودگی هوای تهران تعطیل است، تعداد اتوبوس‌های دیزلی در شهر رو  به افزایش است و دستگاه‌های متولی به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند و با توجه به میزان آلاینده‌های خطرناک هوا ازجمله آزبست،  کاری از دست این طرح ساخته نیست.

وی در ادامه علاوه بر تاکید بر بحث ایمنی شهروندان در استفاده از دوچرخه، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عدالت اجتماعی و استفاده زنان از دوچرخه برای مقاصد کاری،  خرید و تفریح با رعایت شئونات اسلامی تاکید کرد.

زلزله در تهران  قابل پیش‌بینی نیست

حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اشاره به جو رعب‌آمیزی که اخیرا پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور پیرامون وقوع زلزله در تهران در میان مردم تهران شایع شده گفت: هیچ کس نمی‌تواند زمان و بزرگی زلزله تهران را پیش‌بینی کند.

شکیب با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه لرزه خیز واقع است، گفت: براساس نقشه‌های پهنه‌بندی، کشور ما به 4 منطقه زلزله‌خیز با درجه بسیار زیاد، زیاد، متوسط و پایین تقسیم شده و در این میان تهران در منطقه لرزه خیز بسیار زیاد واقع شده است.

وی با تاکید مجدد براینکه با این همه تعیین زمان وقوع زلزله مقدور نیست، یادآور شد: آن چیزی که باید به آن توجه شود نه بحث امداد و نجات که موضوع پیشگیری با هدف کاهش ریسک زلزله در تهران است.  مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌ها از جمله موارد مورد تاکید رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر بود.

کد خبر 105045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز