گروه اقتصادی: گلایه‌های دولت و مجلس از یکدیگر درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در روزهای پایانی سال88 و ایام نوروز نیز ادامه داشت.

پس از مخالفت مجلس با درخواست دولت برای گنجاندن درآمد 40هزار میلیارد تومانی هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 89، اظهارنظرهای رسانه‌‌ای برخی دولتمردان و مجلس، از روزهای پایانی اسفند تا روزهای ابتدایی سال جدید ادامه یافت.

در روزهای پایانی سال گذشته، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و دبیرخانه کارگروه طرح تحول اقتصادی از یک سو و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از سوی دیگر، با انتشار نامه‌های جداگانه‌ای به بیان مواضع و توجیهات دولت و مجلس درباره رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه 89 پرداختند.

همچنین رئیس‌جمهور نیز در شب‌های آخر سال در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دولت نمی‌تواند به خوبی هدفمند کردن یارانه‌ها را با توجه به مصوبه مجلس اجرا کند. احمدی‌نژاد راهکار حل مشکل را برگزاری رفراندوم دانست.

این سخن رئیس‌جمهور با واکنش 3نماینده مجلس روبه‌رو شد که با انتشار نامه‌ای به نقد اظهارات رئیس‌جمهور پرداختند. همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی که به نقل از وی در روزهای ابتدایی سال جدید منتشر شد، تاکید کرد که مجلس درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها تجدیدنظر نمی‌کند.

این اظهارنظرهای متقابل در حالی همچنان ادامه دارد که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم مطهر امام رضا(ع) در اول فروردین‌ماه با تاکید بر همکاری قوای مجریه و مقننه در مسئله مهم هدفمند کردن یارانه‌ها، خاطر نشان کردند از یک طرف بار اجرای این هدف بزرگ بردوش دولت است بنابراین همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه قانونگذاری باید به دولت کمک کند،

از طرف دیگر دولت نیز باید به آنچه مراحل قانونی را گذرانده و قانون شده است عمل کند تا در سایه همدلی و همکاری قوا، پروردگار نیز یاری خود را شامل حال مسئولان نماید.

در همین حال، برخی نمایندگان از تهیه طرح 2فوریتی برای تامین نظر دولت خبر داده‌اند اما به‌نظر نمی‌رسد چنین طرحی رای بیاورد. این در شرایطی است که دولت هنوز اقدامی عملی را برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز نکرده و همچنان منتظر تغییر نظر مجلس است.

همچنین در حالی که میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیشنهاد تشکیل یک کارگروه حکمیت متشکل از برخی از نمایندگان مجلس و دولتیان و کارشناسان اقتصادی را داده، در تازه‌ترین موضع‌گیری از سوی دولت، دیروز سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام کرد: آیین‌نامه‌های اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها آماده است اما برای اجرا منتظر آغاز به کار مجلس و توافق دوباره در مورد راهکارهای اجرایی هستیم.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: براساس قانون ما تا 3ماه فرصت داریم تا آیین‌نامه‌های اجرایی طرح را تهیه کنیم؛ هم‌اکنون بخش عمده آیین‌نامه‌های اجرایی آماده و حتی به تصویب کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت نیز رسیده است.

فرزین تصریح کرد: اگر درباره رقم هدفمند کردن یارانه‌ها با مجلس به توافق برسیم، میزان یارانه نقدی نیز مشخص شده و این مبالغ را طی مدتی به حساب خانوارها واریز می‌کنیم، بنابراین همه چیز موکول به توافق نهایی دولت و مجلس است.

کد خبر 104086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز