همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت از 43 حادثه در دنیا، 34 حادثه در ایران اتفاق می‌افتد.

به گزار ایسنا، مصطفی محمد نجار در جلسه بررسی میزان آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان در مقابله با حوادث احتمالی طبیعی، با اشاره به حادثه‌خیز بودن ایران و این که از 43 حادثه در دنیا، 34 حادثه آن در کشور اتفاق می‌افتد، به مانورهای طراحی شده به منظور ایجاد آمادگی در بخش‌های مختلف و رفع نواقص اشاره کرد و گفت: با انجام این مانورها بسیاری از نواقص رفع شده، این در حالیست که مسئولان باید تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنند، چرا که حادثه خبر نمی‌کند.

مصطفی محمد نجار افزود: بخش‌های مختلفی همچون وزارت نیرو، هلال احمر، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و دستگاه‌های ارائه دهنده خدماتی باید به منظور ارائه امکانات لازم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی وارده به مردم خود را آماده و از وارد شدن این آسیب‌ها جلوگیری کنند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی غدیر، گفت: مسئولان در کارگروه‌ها شرکت و سناریونویسی می‌کنند و تمامی آن‌ها به صورت ارگانیک تمرین می‌کنند که حاصل این آموزش‌ها در 18 استان برگزار و در 12 استان نیز ادامه دارد.

وزیر کشور ادامه داد: همچنین دوره‌های آموزشی در سطح ملی برای مدیران ارشد نیز برگزار می‌شود.

نجار با تاکید بر این که آمادگی در زمینه‌ مقابله با حوادث طبیعی در زلزله اخیر فیروزکوه حاصل کار خود را نشان داد، عنوان کرد: چرا که مدیران محلی به آموزش‌های خود آگاه بودند و با توجه به آموزش‌هایی که از قبل ارائه شده بود، دانش‌آموزان نیز در پس لرزه‌ها به زیر نیمکت‌ها می‌رفتند که این خود نشان دهنده آمادگی ایجاد شده است که آثار آن را دیدیم .

نجار اعلام کرد: زلزله 2/4 ریشتری فیروزکوه تاکنون 78 پس لرزه داشت که آخرین آن با قدرت 5/3 ریشتر رخ داد که البته جای نگرانی نیست و پس لرزه‌ها رو به ضعیف شدن می‌رود، هر چند آمادگی لازم نیز در صورت وقوع حوادث احتمالی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که با توجه به جمعیت تهران و این که پایتخت سیاسی کشور به شمار می‌رود، باید آمادگی‌های لازم برای خدمات رسانی به این شهر بیشتر باشد، یادآور شد: باید در تهران تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ کنیم که یکی از آن‌ها مهاجرت معکوس است و قرار است نتایج مطالعات را به هیئت دولت ارائه کنیم.

وزیر کشور با بیان این که همچنین مقرر شده تا گزارش‌های لازم در رابطه با آمادگی‌ها و نواقص را به رئیس جمهوری ارائه کنیم، ادامه داد: یکی از نتایج برگزاری مانورها افزایش سطح آموزش‌ها و ایجاد آمادگی در شهر تهران بود.

وی یکی از کارهای اساسی که باید در این زمینه انجام شود را فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از امکانات توسط شهروندان ذکر کرد.

وزیر کشور با اشاره به موضوع آموزش خودامدادی نیز، اضافه کرد: در صورت آموزش و آمادگی برای خودامدادی مردم می‌توانند به خودو دیگران کمک کنند که بودجه آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه را نیز در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از ارگان‌ها آمادگی بیشتری برای مقابله با حوادث طبیعی احتمالی دارند، پاسخ داد: ارزیابی‌ها در استان تهران نشان داد، استانداری و سازمان مدیریت بحران آمادگی خوبی در این زمینه دارند که البته در حال حاضر با توجه به تجهیزات موجود قدرت پیش‌بینی نسبتا خوبی نیز ایجاد شده است.

وزیر کشور عنوان کرد: در عین حال در وزارت نیرو، وزارت بهداشت، صدا و سیما و همچنین زیرساخت‌های شبکه‌های گاز، آب و برق آمادگی خوبی ایجاد شده که البته نیازمند بودجه هستند.

وی در ادامه با بیان این که در زمینه‌ مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده نیز کارهای خوبی صورت گرفته است، اعلام کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته تمهیداتی اندیشیده شده است، به طوری که برای استان تهران پنج استان معین پیش‌بینی کرده‌ایم که در صورت حادثه استان اصفهان جایگزین آن شده و بتواند کمک کند.

نجار با تاکید چند باره بر این که جای نگرانی نیست، گفت: جلسه امروز به دلیل آماده بودن همیشگی و این که مردم باید همیشه آماده باشند، برگزار شد.

وی در پاسخ به این سوال که مباحث مربوط به انتقال پایتخت به کجا رسید و آیا این کار عملیاتی می‌شود یا خیر؟ توضیح داد: با توجه به جمعیت زیاد تهران کارگروهی تشکیل و از امروز تصمیم‌ گرفتیم تا کار مطالعاتی در زمینه‌ مهاجرت معکوس صورت گیرد که البته برای دستیابی به این امر باید تسهیلات و جذابیت‌هایی ایجاد کنیم.

وزیر کشور با اشاره به توجه به محیط زیست و تسهیل ترددها و همچنین کاهش آلودگی زیستی، اظهار کرد: تاکنون در مورد انتقال پایتخت و این که مکان دیگری را در نظر بگیریم از مسایلی نبوده که در مورد آن مطالعه کنیم.

اصلاح قانون احزاب از دیگر سوالات خبرنگاران بود که وی در این باره، خاطر نشان کرد: کشور رو به پیشرفت است، این در حالیست که این قانون 26 سال پیش نوشته شده و قطعا مسایل جدیدی وجود دارد که باید در این قانون لحاظ شود، لذا تصمیم گرفتیم تا با مشورت نمایندگان مجلس و کارشناسان کارهای مطالعاتی در این رابطه را انجام و لایحه مربوطه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

نجار در مورد تعیین نرخ آرم طرح ترافیک نیز  گفت: تعیین قیمت آرم با شورای عالی ترافیک است ، با توجه به این که دبیر این جلسه منصوب شده است، به زودی جلسه‌ای تشکیل و قیمت آرم تصویب می‌شود.

وی در مورد کشف سرنخ‌هایی درباره ترور شهید علی محمدی نیز گفت: این ترور کار عوامل صهیونیستی بود که البته روشن شد، بیچاره‌ها چقدر ضعیف هستند و این نقطه ضعف آن‌ها بود.

وزیر کشور ادامه داد: سرنخ‌ها برای ما روشن است و در موقع لازم، اطلاعات مربوط در این زمینه را اعلام می‌کنیم.

کد خبر 100322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز