چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه حوادث: زمین‌لرزه بی‌سابقه‌ای که بیشتر مناطق هائیتی را لرزاند، هزاران کشته و ناپدید بر جا گذاشت.

هنوز شمار دقیقی از تلفات این زمین‌لرزه اعلام نشده اما خبرگزاری‌های اعلام کرده‌اند که تعداد قربانیان به هزاران نفر خواهد رسید. بامداد23دی به وقت محلی، زمین‌لرزه شدیدی بیشتر مناطق هائیتی در آمریکای جنوبی را به لرزه درآورد.

اما آنچه باعث شد این زلزله به مرگبارترین زلزله 200 سال گذشته در این کشور تبدیل شود این بود که زمین‌لرزه حدود یک دقیقه ادامه داشت.

به‌دنبال این حادثه، صدها ساختمان فروریخت و اکثر منازل در نقاط مختلف کشور تخریب شدند.  شدت زلزله به حدی بود که بخش‌هایی از کاخ ریاست‌جمهوری هائیتی نیز بر اثر این زمین‌لرزه فروریخت اما آسیبی به جان رئیس‌جمهور نرسید.

این زمین‌لرزه در ساعت 4:52 بامداد به وقت محلی رخ داد و کانون اصلی آن در 15 کیلومتری جنوب غربی پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، گزارش شده است. از آنجایی که زمین‌لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاده، باتوجه به عمق کم کانون آن، خسارت‌ها و تلفات زیادی بر جا گذاشته است.

به گفته شاهدان حادثه، اوضاع در شهرهای مختلف هائیتی مخصوصا پایتخت این کشور که جمعیت زیادی در آنجا ساکن است، چنان فاجعه بار است که همه‌جا کشته‌ها و زخمی‌ها به چشم می‌خورند.  باتوجه به مشکلات زیرساختی در هائیتی، کمک رسانی به این کشور بسیار دشوار شده و این در حالی است که بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز بر اثر این زمین‌لرزه با خاک یکسان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از زلزله 7 ریشتری، ‌٢٤ پس‌لرزه قدرتمند نیز این کشور را لرزاند که باعث افزایش خسارات و قربانیان شد.  شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که در بخشی از این کشور دودی خاکستری به آسمان‌ها برخاست که باعث ترس و وحشت مردم شده است.

بسیاری از جاده‌ها و بزرگراه‌ها تخریب شده و شکاف‌های بسیار بزرگی در وسط راه‌ها به‌وجود آمده است. اکثر منازل و ساختمان‌های«پورتو پرنس -پایتخت هائیتی - به‌طور کامل تخریب شده و فرو ریخته و وضعیت کشور به‌شدت بحرانی است.

پزشکان زخمی

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد در پی وقوع زمین‌لرزه شدید در هائیتی، تعدادی از کارکنان این سازمان در پورتوپرنس، پایتخت این کشور زخمی شده‌اند. تعداد زیادی از پرسنل پزشکی این سازمان و نیز تعدادی از بیمارانی که در مراکز درمانی این سازمان در پورتوپرنس بستری بودند پس از وقوع زمین‌لرزه به‌شدت زخمی شده‌اند و به این مراکز درمانی نیز آسیب وارد آمده است.

مرگ 8 صلحبان

8 نفر از کلاه آبی‌های چینی مستقر در هائیتی نیز از افرادی بودند که زیر آوار دفن و 10 نفر دیگر از آنها نیز ناپدید شدند.رسانه‌های رسمی چین به نقل از معاون امدادگران این کشور اعلام کردند: از مجموع 125 کلاه‌آبی چینی که در چارچوب ماموریت صلحبانی سازمان ملل متحد، در هائیتی مستقر بودند 8 نفر از آنها زیر آوار زلزله دفن شدند.

از سوی دیگر، سخنگوی نیروهای مسلح فیلیپین نیز اعلام کرد: در پی زمین‌لرزه در هائیتی شماری از نیروهای پاسدار صلح فیلیپین که در هتلی در پایتخت این کشور حضور داشتند، بعد از زمین‌لرزه زیر آوار گرفتار شده‌اند.

دیپلمات‌های ناپدید شده

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی نیز اعلام کرد که 7 تبعه این کشور از جمله چند دیپلمات در زلزله مهیب کشته شدند.  به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، یک مقام وزارت خارجه این کشور تأیید کرد که از این 7 نفر تاکنون اثری به‌دست نیامده است. وی گفته است یکی از ناپدید شدگان یک افسر زن کره‌ای است که برای نمایندگی سازمان ملل در هائیتی کار می‌کرد.

غارت پس از زلزله

به‌دنبال وقوع زمین‌‌لرزه شدید و مرگ‌ هزاران نفر از مردم هائیتی، خبرگزاری‌های خارجی از هجوم غارتگران به یک سوپرمارکت و مغازه‌های نزدیک پایتخت هائیتی خبر دادند. پلیس هم‌اکنون کنترل تمامی مناطق زلزله‌زده را در اختیار دارد و نیروهای امدادی مشغول آوار برداری از این مناطق هستند.

هزاران قربانی

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، احتمالا هزاران نفر بر اثر این زلزله کشته و هزاران نفر نیز زیر آوار گرفتار شده‌اند. گفته می‌شود تعداد قربانیان در مناطق پر جمعیت کشور و بخش‌های زاغه نشین بسیار بیشتر از مناطق دیگر بوده است.

هم‌اکنون تیم‌های امدادی از نقاط مختلف دنیا عازم هائیتی شده‌اند و عملیات نجات گرفتار شدگان زیر آوار ادامه دارد.   جمعیت هلال احمر ایران در پیامی فوری اعلام کرده، آماده همه‌گونه همکاری با زلزله‌زدگان هائیتی است. 

هائیتی با9 میلیون نفر جمعیت، فقیرترین کشور نیمکره جنوبی قاره آمریکاست و نزدیک به نیمی از مردم آن بیکار هستند.

کد خبر 99445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز