همشهری آنلاین: گاردین در مقاله‌ای با عنوان هاییتی به آب نیاز دارد نه اِشغال؛ به سیاست‌های آمریکا در کمک به قربانیان زلزله پرداخته است

این روزنامه نوشت، اگر مردم آب تمیز نداشته باشند، بیماری‌های ناشی از آب آلوده شایع می‌شود که ممکن است تلفات رخداد اخیر را افزایش دهد اما آمریکا هم اکنون سرگرم اعزام 10 هزار نیروی نظامی به هاییتی است.

گروه پزشکان بدون مرز روز یکشنبه 27 دی اعلام کرد هواپیمایی که قطعات یک بیمارستان صحرایی را حمل می‌کرد، به دستور نظامیان آمریکایی تغییر مسیر داد و از جمهوری دومنیکن منتقل شد.

این اقدام، 48 ساعت حیاتی انتقال این بیمارستان را به تاخیر انداخت و موجب از دست رفتن جان‌های بیشتری شد.

جری امانوئل از مسئولان برنامه غذایی سازمان ملل گفت: هر روز دویست سورتی پرواز رفت و برگشت به هاییتی وجود دارد، این حجم برای کشوری نظیر هاییتی دور از انتظار است اما نکته مهم این است که اکثر این پروازها برای نظامیان آمریکایی است.

روزنامه گاردین ادامه داد،  برای درک علت دلمشغولی آمریکا به نگرانی‌های امنیتی  باید به سابقه مداخله واشنگتن در این کشور از جمله اقدام آن در ربودن اریستد رئیس جمهور منتخب هاییتی و منتقل کردن او به افریقا نگاه کرد.

هاییتی از سال 1915 تا 1934 خشونت‌های بی شماری را در نظام های دیکتاتوری تجربه کرد که تحت حمایت آمریکا قرار داشتند.

آمریکا همراه کانادا و فرانسه علنا چهار سال تلاش کردند دولت منتخب هاییتی را سرنگون کنند و تقریبا همه کمک‌های بین‌المللی را به منظور تخریب اقتصادی آن قطع کردند.

سیاست آمریکا در این سال‌ها همچنین به از میان رفتن کشاورزی هاییتی منجر شد.

آمریکا این کشور را واداشت برنج یارانه‌ای آمریکایی وارد کند که در ازای آن هزاران شالیکار هاییتی حذف شدند.

روزنامه گاردین باردیگر خاطرنشان کرد: ترس آمریکا از دموکراسی در هاییتی ممکن است روشن کند که چرا این کشور اکنون 10 هزار سرباز را به هاییتی می‌فرستد و مسایل امنیتی را بیش از سایر نیازها مورد توجه قرار داده است.

اشغال نظامی هاییتی و طول مدت آن، نگرانی‌هایی را در این ناحیه از جهان به وجود      می‌آورد.

 گسترش حضور نظامی آمریکا در کامبوج با نارضایتی‌ها و بی اعتمادی‌های فزاینده روبرو شده است.

گاردین ادامه داد، فوری ترین نیاز مردم هاییتی آب آشامیدنی است، نیروی هوایی آمریکا از امکانات کافی برای تامین این نیاز اساسی مردم برخوردار است. 

کد خبر 99980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز