گروه بین‌الملل: فاصله مرگ و زندگی در هائیتی اکنون به کمترین میزان خود رسیده است

در حالی که امدادگران محلی به‌سختی در تلاش برای نجات افراد گرفتار شده زیر آوار هستند و کمک‌های بین‌المللی بیشتر در حال رسیدن به این کشور است، شرایط بد امنیتی پس از زلزله 7 ریشتری، وضعیت هائیتی را بحرانی کرده است.

هم اکنون دست کم 3 میلیون نفر در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مصیبت‌های زلزله هستند اما در این میان صدای تیراندازی‌های پراکنده ترس و  وحشت را به مشکلات زلزله‌زدگان اضافه  کرده است.

غارتگران در این کشور فقیر سرقت‌های مسلحانه خود را آغاز کرده‌اند و مشخص نیست کسی که از زلزله جان سالم به در برده است، بتواند از دست آنها نجات پیدا کند.

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل26دی از غارت انبارهای این سازمان در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، خبر داد و اعلام کرد: انبارهای مواد غذایی خالی شده است.

دولت هائیتی هم با از دست دادن شمار زیادی از وزرا و شخصیت‌های برجسته خود، توانایی لازم را برای امدادرسانی و تامین امنیت مردم ندارد. سفیر هائیتی در آلمان اعلام کرده است که تاکنون مرگ چند نفر از وزرای کابینه هائیتی از جمله پل دنیس وزیر دادگستری قطعی شده است.

در میان ناتوانی دولت هائیتی، ژان برتراند آریستید، رئیس‌جمهوری سابق این کشور که در تبعید در آفریقای جنوبی زندگی می‌کند، ابراز آمادگی کرده است تا برای کمک به تلاش‌های بازسازی به هائیتی بازگردد.

وی26دی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: هزاران نفر از مردم هائیتی هنوز زیر آوارها گرفتار هستند و به همین خاطر باید برای کمک به مردم در کشورم باشم. آریستید بارها اعلام کرده است که در سال 2004 به‌دنبال فشار‌های آمریکا و فرانسه از مقام خود برکنار و به آفریقای جنوبی تبعید شده است. [گزارش تصویری از زمین لرزه‌ هائیتی]

آخرین آمارها از کشته شدن بیش از 50 هزار نفر بر اثر این زلزله خبر می‌دهد. حداقل 300 هزار نفر بر اثر زلزله بی‌خانمان شده‌اند که هنوز هم در خیابان‌ها و در میان اجساد رها شده، شب را به صبح می‌رسانند.

کمک‌های بین‌المللی هوایی در حال رسیدن به هائیتی است ولی تاکنون کمتر نشانه‌ای از بیرون برده شدن این کمک‌ها از فرودگاه و رسیدن آنها به زلزله‌زدگان دیده شده است. ناامنی گسترده در این کشور فقیر باعث شده است که گروه‌های امدادرسان خارجی تنها بتوانند تا زمان تاریک شدن هوا تلاش‌های خود را برای نجات افراد از زیر آوار ادامه دهند.

دلفین، آنتونیو رودریگز، رئیس امور دفاع داخلی و فرمانده امداد رسانی جمهوری دومنیکن، روز گذشته با اشاره به اینکه نبود امنیت بزرگ‌ترین خطری است که امدادگران را تهدید می‌کند، گفت: 26دی عده‌ای تلاش کردند تا تعدادی از کامیون‌های ما را سرقت کنند و به همین دلیل اکنون ما فقط می‌توانیم در برخی از مناطق زلزله زده که امنیت بیشتری دارد، فعالیت کنیم.

گروه‌های امدادی از کشورهای جمهوری دومنیکن، ونزوئلا، آمریکا، فرانسه و بولیوی از نخستین گروه‌های امدادرسانی هستند که برای کمک به بازماندگان زلزله 7ریشتری هائیتی وارد پورتو پرنس شدند تا در کنار امدادرسانی به زلزله‌زدگان، ده‌ها هزار نفر از قربانیان این حادثه را هم به خاک بسپارند.

ناامنی و عدم‌خدمات امدادرسانی درست باعث خشم شدید مردم هائیتی و ناامیدی بیشتر آنها شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شرایطی که عده‌ای با اسلحه به غارت اموال مردم مشغول هستند، زلزله‌زدگان هر روز برای به دست آوردن مایحتاج اولیه خود مانند آب آشامیدنی مجبورند با هم بجنگند.

این در حالی است که آمریکا در حال اعزام ۳۵۰۰ نیروی ارتش و ۲۲۰۰ نفر از سربازان نیروی دریایی خود به این کشور است. مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که این نظامیان برای امدادرسانی به این کشور اعزام شده‌اند اما بسیاری عقیده دارند نیروهای آمریکایی آماده هستند که درصورت گسترش ناآرامی در هائیتی وارد عملیات نظامی شوند. همچنین ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس کارل وینستون با حمل بیش از 19 بالگرد از سوی آمریکا عازم هائیتی شده است.

کاترین اشتون، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده است که وزرای توسعه اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه برای بررسی راه‌های کمک به هائیتی نشست فوق العاده برگزار کنند، اوباما و سارکوزی هم اعلام کرده‌اند به‌زودی کنفرانسی را با مشارکت برزیل، کانادا و سایر کشورها برای بررسی مشکلات هائیتی ترتیب می‌دهند.

سازمان ملل متحد هم از وعده کمک 270 میلیون دلاری جامعه بین‌المللی خبر داده است. همه این وعده‌ها در حالی است که زلزله‌زدگان هائیتی در رقابت با زمان هستند و فاصله مرگ و زندگی آنها خیلی کمتر از به پایان رسیدن جلسات رهبران جهان است.

کد خبر 99529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز