همشهری آنلاین: وزیر کشور از الکترونیک شدن گذرنامه‌های عادی تا نیمه سال آینده خبر داد و گفت:

در گذرنامه های الکترونیکی، تراشه‌ای تعبیه شده است که اطلاعات مورد نظر به صورت رمز و کد، روی آن قرار می‌گیرد. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمدنجار پس از جلسه ستاد امور گذرنامه در مصاحبه با خبرنگاران صدا و سیما، با اشاره به مصوبات این ستاد افزود: طبق مصوبه ستاد امور گذرنامه،‌ از این به بعد گذرنامه‌ها در جمهوری اسلامی ایران به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و گذرنامه های الکترونیکی به مرور جایگزین گذرنامه‌های عادی خواهد شد.

وی با اشاره به قابلیت‌های بسیار خوب گذرنامه های الکترونیکی گفت: کارهای مطالعاتی این نوع از گذرنامه‌ها از سال 85 آغاز و در سال 86، زیرساخت‌های آن انجام و در سال 87 حدود هشت هزار و 700 گذرنامه الکترونیکی به صورت آزمایشی صادر شد و فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد تهران برای این گذرنامه‌ها تجهیز شده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به بررسی جامع صدور گذرنامه‌های الکترونیکی و احصای موفقیت‌های آن افزود: گذرنامه‌های الکترونیکی، امکان جعل را بسیار کاهش می‌دهد و ضریب امنیتی را در مرزهای ورودی کشور بالا می‌برد.

وی صدور گذرنامه های الکترونیکی را عاملی بازدارنده برای جرایم سازمان یافته به خصوص قاچاق انسان و کودک برشمرد و گفت: بودجه مورد نظر صدور این نوع گذرنامه ها به تصویب رسیده و تمهیدات لازم آن هم ابلاغ شده است تا در نیروی انتظامی و بخش های مورد نظر انجام شود.

وزیر کشور اضافه کرد: قرار شد نیروی انتظامی زیرساخت‌های مربوط به صدور گذرنامه‌های الکترونیکی را فراهم کند.

محمدنجار با اشاره به دومین مصوبه ستاد امور گذرنامه گفت: طبق این مصوبه، مقرر شد نیروی انتظامی و دستگاه های مورد نظر تجهیزات و وسایل این موضوع را فراهم کنند و پس از پرداخت بودجه، آمادگی داشته باشند که تا پایان سال آینده، طرح صدور گذرنامه های بیومتریک را هم به منظور اتخاذ تصمیم جدید به ستاد امور گذرنامه ارائه کنند.

وی افزود: بر اساس این مصوبه، اطلاعات بیومتریک نیز بر روی گذرنامه های الکترونیکی قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور اطلاعات بیومتریک را انسانی و شامل عنبیه چشم، قرنیه چشم، اثر انگشت، صدای انسان، کف دست و سایر اطلاعات انسانی بر شمرد و گفت: تا نیمه سال آینده، باید ترتیبی داده شود که همه گذرنامه ها به الکترونیکی تبدیل شود و پایان سال آینده هم مرحله آغاز کار بیومتریک کردن گذرنامه های الکترونیکی خواهد بود.

محمدنجار افزود: به تدریج به افرادی که برای دریافت گذرنامه جدید یا تعویض آن به اداره گذرنامه مراجعه می کنند، گذرنامه الکترونیکی داده می‌شود.

کد خبر 102442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز