همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: چند روز قبل کارگروهی درخصوص مطالعه راهکارهای سبک سازی جمعیت تشکیل داده‌ایم تا کار مطالعاتی بر اساس دستور رییس جمهور انجام شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی محمد نجار وزیر کشور در حاشیه شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه در گفتگو با خبرنگاران، درخصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: نمایندگان 16 دستگاه در این جلسه حضور داشتند و مهمترین موضوع مورد بحث طرح جامع ساماندهی حضور اتباع بیگانه بود که مسایل خوبی مطرح و قرار شد بر روی جزییات طرح ها کار بیشتری انجام شود

وزیر کشور با اشاره به اینکه ایران پذیرای حدود 5/3 میلیون نفر اتباع بیگانه است، اضافه کرد: تنها یک میلیون نفر از این تعداد به صورت قانونی وارد کشور ما شده اند و 5/2 میلیون نفر حضور غیرقانونی دارند که عمدتا افاغنه را شامل می شوند.

به گفته وزیر کشور برای اینکه بتوانیم حضور این افراد را قانونمند کنیم و مشکلات ناشی از این افراد را برای داخل کشور کم کنیم، در این جلسه طرحهایی مطرح و تصویب شد.

وزیر کشور از دو طرح "وثیقه" و "کفالت" نام برد و در توضیح طرح وثیقه اظهار داشت: این طرح برای این است که مبلغی جزیی در مبدا ورود و محل صدور روادید و ویزا از فرد دریافت شود و وی می تواند به صورت قانونی و با گذرنامه وارد ایران شود.

وزیر کشور در مورد مزایای طرح وثیقه گفت: مزیت طرح وثیقه این است که با این مبلغ جزیی افراد و به ویژه افاغنه تشویق نمی شوند که از مبادی غیرقانونی اقدام کنند و همچنین این مبلغ وثیقه هنگام بازگشت به آنها بازگردانده می شود.

وزیر کشور درمورد پیشنهاد بعدی که در شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه تصویب شد، گفت: طرح دیگر، کفالت است که بر اساس آن امور مربوط به ساماندهی اتباع بیگانه، اشتغال، اسکان و کاریابی آنها از طرف دولت و وزارت کشور به شرکت های خصوصی صاحب صلاحیت با شرایطی که در آیین نامه تعیین می شود، واگذار خواهد شد.

محمد نجار اظهار داشت: با اجرای طرح کفالت به جای اینکه با افراد طرف باشیم با چند شرکت خصوصی صاحب صلاحیت طرف هستیم که آنها کارهای مربوط به اسکان، اقامت و کاریابی این اتباع را در محل هایی که قانون تعیین کرده انجام می دهند.

وزیرکشور با بیان اینکه کلیات دو طرح کفالت و وثیقه مورد تصویب قرار گرفت، گفت: قرار شد کمیته های این شورا روی جزییات و آیین نامه های مربوطه کار لازم را انجام دهند تا پیشنهاد آن برای تصویب در دولت ارسال شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی دانش آموزان اتباع بیگانه فاقد شناسنامه هستند، توضیح داد: به کسانی که به طور قانونی وارد کشور شده اند، شناسنامه و کارت هویت صادر می شود اما در غیر این صورت نمی توان کاری انجام داد.
وزیر کشور ضمن یادآوری اقدامات خوب جمهوری اسلامی برای اتباع بیگانه به ویژه افاغنه گفت: میزان خدماتی که ما در کشور به خارجی ها ارائه می کنیم بیش از استاندارد بین المللی است.

وی با اشاره به حضور قانونی یک میلیون نفر از میان 5/3 میلیون اتباع بیگانه در کشور توضیح داد: از این یک میلیون نفر 97 درصد آنها کنار مردم زندگی می کنند و تنها 3 درصد از آنها به درخواست خودشان در اردوگاه ها به سر می برند.

 محمد نجار گفت: این در حالی است که در کشورهای دیگر و مدعیان حقوق بشر صددرصد اتباع بیگانه باید در پناهگاه ها و اردوگاه ها زندگی کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه 285 هزار نفر از فرزندان اتباع افغانی را در مدارس ثبت نام کرده ایم، گفت: هر یک نفر سالانه هزار دلار برای جمهوری اسلامی هزینه دارد و تنها هزینه آموزش آنها، 285 میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 89-88، سه هزار و 800 نفر از فرزندان اتباع بیگانه در دانشگاه های دولتی و آزاد پذیرفته شده اند که اشتغال به تحصیل دارند، ادامه داد: بهداشت و درمان، تحت پوشش دادن افراد بدون سرپرست و مسایل فرهنگی از دیگر خدماتی است که جمهوری اسلامی ایران به آنها ارایه می کند.

خبرنگاری پرسید ایران در همسایگی افغانستان در کوران ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، برای کنترل مرزها با این کشور چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

محمد نجار با بیان اینکه برای انسداد مرز اقدامات بسیاری انجام داده ایم، تصریح کرد: بودجه های خوبی برای این بخش تصویب شده و مقدار زیادی از آن هزینه شده است علاوه بر آن اقدامات دستگاه های نظامی، انتظامی و امنیتی نیز از دیگر فعالیت های انجام شده در این بخش است.

وزیر کشور بخش از اقدامات را مربوط به توافقات با کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان که در حال انجام است دانست و گفت: بخش دیگر اقدامات مربوط به نیروی انتظامی، دستگاه های نظامی و بخش دیگر مربوط به وزارت کشور است و باید بگویم که ما اقدامات خوبی را برای مبارزه با مواد مخدر و انسداد مرزها در حال انجام هستیم.

خبرنگار دیگری درخصوص روند انتقال سازمان های دولتی از پایتخت پرسید که وزیر کشور،گفت: از ابتدای دولت نهم با توجه به دستور رییس جمهور و برنامه های دولت قرار بود دستگاه هایی که نیاز نیست ادارات مرکزی آنها در پایتخت باشد، به استان های مربوطه منتقل شوند.

وی به مثالی اشاره کرد و گفت: در وزارت خانه قبلی یعنی همان وزارت دفاع که بنده حضور داشتم، انتقال بخشی از سازمان اتکا به منطقه گلستان انجام شد و در وزارتخانه های دیگر هم نمونه های بسیاری وجود دارد که می توان منتشر کرد.

خبرنگاری درخصوص بحث انتقال پایتخت پرسید که نجار در پاسخ گفت: این بحث هنوز خیلی جدی نیست اما موضوع مورد بحث این روزها این است که تهران شهری پرجمعیت و دارای8 میلیون و 500 هزار نفر و استان تهران حدود 14 میلیون جمیعت است و نیاز به سبک سازی جمعیت دارد.

وی اظهار داشت: چند روز قبل کارگروهی درخصوص مطالعه راهکارهای سبک سازی جمعیت تشکیل داده ایم تا کار مطالعاتی بر اساس دستور رییس جمهور انجام شود.

کد خبر 100581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز