همشهری آنلاین: رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 590 حادثه در کشور ثبت شده است گفت:

از این تعداد 348 مورد به زلزله بالای 3 و نیم ریشتر و 149 مورد به سیل و آب گرفتگی اختصاص داشت. به گزارش واحد مرکزی خبر؛ حسین باقری در جمع خبرنگاران افزود: حوادثی مانند طوفان، تگرگ و صاعقه، کولاک، رانش زمین، غرق شدن و آتش سوزی از حوادث دیگر ثبت شده امسال بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 88، سازمان مدیریت بحران به آموزش و تجهیز خود پرداخت،   فرصت‌های هفته کاهش بلایای طبیعی، رزمایش زلزله در مدارس، رزمایش ایمنی در برابر زلزله در سالگرد زلزله بم و تغییر دیدگاه رسانه‌ها را از بازتاب خبر حوادث به بازتاب راهکارهای مقابله و پیشگیری با حوادث و بلایای طبیعی، 4 فرصت آموزشی تعریف شده برای کشور برشمرد.

معاون وزیرکشور حضور هزار نفر از مدیران کل ستادهای حوادث استان‌ها را نخستین بار در کارگاه‌های آموزشی و تمرین ستادی کشور، اصلی ترین اقدام آموزشی سازمان مدیریت بحران کشور در سال 88 بیان کرد.

باقری هدف این دوره های آموزشی را تدوین طرح جامع خطرپذیر استان‌های کشور به عنوان مقدمه طرح جامع خطرپذیری کشور دانست.

وی اضافه کرد: بر اساس طرح جامع خطرپذیری استان های کشور، حوادث مرتبط با هر استان برشماری و راه حل های مقابله با حوادث، امکانات، نیازمندی‌ها، ‌نقاط ضعف و قوت و برآورد خسارت با استفاد از رایانه تدوین شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه درحال حاضر برآورد کاملی از طرح جامع خطرپذیری استانی داریم ادامه داد: در ادامه این طرح، با جمع بندی طرح های خطرپذیری استانی، طرح جامع خطرپذیری کشور در آینده‌ای نزدیک تدوین می‌شود.

باقری، توسعه صنعت بیمه در حوادث کشور را یکی از عملکردهای سازمان مدیریت بحران در سال 88 بیان کرد و گفت: امسال از نظر ریالی 570 میلیارد تومان اعتبار به بخش بیمه حوادث واگذار شد که دو بخش بیمه محصولات، نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی با افزایش محصولات تحت پوشش از 19 قلم به 90 قلم رشد خوبی داشتیم.

وی برگزاری رزمایش‌های زلزله در تهران را عملکرد دیگر سازمان مدیریت بحران دانست و افزود: پس از اجرای این رزمایش‌ها، هیئت دولت مبلغ 200 میلیارد تومان را برای رفع مشکلات حوادث اجتماعی استان تهران، تصویب کرد.

معاون وزیرکشور اضافه کرد: با توجه به مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا و ترافیک، سبک کردن جمعیت شهر تهران در دستور کار قرار دارد و در این خصوص، شرکت‌ها و مؤسساتی که مراجعه پذیر هستند و باقی ماندن آنها در تهران ضرورتی ندارد به خارج از تهران منتقل خواهند شد.

باقری از تهیه طرحی خبر داد که در آن امتیازهای تشویقی برای کارمندانی که بخواهند داوطلبانه از تهران به شهرهای کوچک منتقل شوند، برای خانواده و فرزندان دانشجوی آنها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان بودجه 4046 میلیارد تومانی امسال سازمان مدیریت بحران کشور گفت: 1500 میلیارد تومان از این اعتبارات به تسهیلات و بقیه اعتبارات به 2200 پروژه تعریف شده اختصاص یافت که بیشتر این طرح ها تا 22 بهمن امسال به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان مدیریت بحران در ادامه نشست خبری به برنامه های سال آینده سازمان مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: علاوه بر افزایش اعتبارات حوادث کشور در سال آینده به 6500 میلیارد تومان، 1500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز به اعتبارات حوادث کشور اضافه شد.

باقری با بیان اینکه 50 درصد از این اعتبارات به 3 مرحله قبل از وقوع حادثه اختصاص می یابد افزود: 50 درصد دیگر در بازسازی و بعد از وقوع حادثه هزینه می شود و سیاست ما نیز توجه بیشتر به پیشگیری از حوادث است.

وی آزمایش کردن بناهای موجود در شهرها از نظر مقاومت سنجی، آموزش پیمانکاران و شرکت های مقاوم سازی، همکاری با دانشگاه‌ها برای ایجاد رشته‌های مدیریت بحران در دانشگاه ها و تفاهمنامه با مؤسسه استاندارد به منظور بازنگری قوانین و دستورالعمل‌ها برای تولید مصالح استاندارد را از دیگر برنامه‌های سازمان مدیریت بحران کشور در سال آینده بیان کرد.

باقری گفت: در طرح استقبال از بهار 89 ، 700 هزار امدادگر 20 شبانه روز و با مشارکت 20 سازمان، نهاد و دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها در سطح کشور حضور دارند.

کد خبر 103605

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز