یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ترکیه از 5 بهمن میزبان نشستی سه‌جانبه خواهد بود که این کشور را طی 2 روز به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک درباره افغانستان تبدیل خواهد کرد.

مقام‌های افغانستان، پاکستان و ترکیه، این نشست دوروزه را از امروز در استانبول آغاز می‌کنند. در این اجلاس که به میزبانی عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه برگزار می‌شود علاوه بر روسای جمهور افغانستان و پاکستان چند نفر از مقام‌های بلندپایه کشورهای همسایه افغانستان نیز حضور دارند.

گفته می‌شود در این نشست محور مذاکرات تلاش جهت جلب حمایت‌های بین‌المللی برای نوعی صلح با طالبان خواهد بود. در واقع نشست استانبول مقدمه‌ای برای کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان به حساب می‌آید که قرار است 28 ژانویه(پنجشنبه) در لندن برگزار شود.

یک مقام دولت پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در این نشست طرحی برای مذاکره با برخی از اعضای طالبان مطرح است که به احتمال زیاد محور اصلی مذاکرات استانبول و لندن خواهد بود.

وی گفت: ترکیه اکنون در پشت پرده نقشی کلیدی و مهم در نزدیکی روابط افغانستان و پاکستان دارد و طرح مذاکره با مقام‌های خاصی از طالبان را برای صلح هدایت می‌کند. ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو روابط ویژه‌ای با پاکستان و افغانستان دارد و در تلاش است با استفاده از این جایگاه به جنگ با طالبان خاتمه دهد.

ظاهر فقیری، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم اعلام کرد: تلاش ما این است تا با برگزاری این نشست‌ها محافل سیاسی دنیا را آماده کنیم تا در کنفرانس لندن طرح‌های ارائه شده تاثیر بیشتری داشته باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ترکیه تلاش دارد در این نشست همکاری‌های اطلاعاتی افغانستان و پاکستان را که در گذشته همراه با بی‌اعتمادی بوده است برای برقراری آرامش در منطقه گسترش دهد.

همکاری نزدیک سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان و افغانستان پیش از این میسر نشده است. مقام‌های افغانستان سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان را متهم به همکاری با طالبان می‌کنند و ارتش پاکستان هم مدعی است که افغانستان با هند به‌عنوان رقیب دیرینه این کشور همکاری اطلاعاتی دارد.

کد خبر 100189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز