گروه بین‌الملل: شبه نظامیان طالبان در پاسخ به عملیات نظامی گسترده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولایت هلمند،7 اسفند پایتخت افغانستان را هدف حملات خود قرار دادند

تا یکی از مرگبار‌ترین عملیات‌های تروریستی در کابل در یکسال گذشته شکل بگیرد.

چندین انفجار و تیرانداری در مرکز شهر کابل7اسفند باعث کشته شدن حداقل 17 نفر و زخمی شدن 32 نفر دیگر شد. در این حملات 2‌هتل که معمولا محل اقامت خارجی‌هاست هدف قرار گرفت و به همین خاطر 4 هندی، یک فرانسوی و یک ایتالیایی در میان کشته شدگان حملات7اسفند طالبان هستند.

ساعت 6:45 7اسفند نخستین عامل انتحاری این حملات، کمربند انفجاری خود را در نزدیکی بزرگ‌ترین مرکز تجاری کابل و یک هتل 5‌ستاره منفجر کرد. حملات شبه نظامیان 10 دقیقه بعد با 2 انفجار دیگر و تیراندازی‌های پراکنده ادامه یافت.

در موج دوم حملات هم یک هتل که معمولا محل اقامت هندی‌ها بود هدف قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در درگیری نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان طالبان حداقل 2 مامور پلیس کشته شده‌اند.

به‌دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها آژیر خطر در شهر کابل به صدا در آمد و نیروهای پلیس با استفاده از بلندگو از مردم خواستند تا از محل‌های اقامت خود خارج نشوند. وزارت کشور افغانستان اعلام کرده است که حداقل 3 عامل انتحاری در این حملات شرکت داشته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان 7اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با قبول مسئولیت این حملات اعلام کرد که 5 نفر از قهرمانان این گروه این عملیات را طراحی کرده و انجام داده‌اند. این حملات نخستین عملیات تروریستی در کابل پس از 18 ژانویه به حساب می‌آید. حملات انتحاری شبه‌نظامیان طالبان به ساختمان‌های دولتی کابل در 18 ژانویه باعث کشته شدن حداقل 12 نفر شد.

حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان 7اسفند این حملات تروریستی را به‌شدت محکوم کرد. وی با اشاره به کشته شدن اتباع هندی در این حملات تاکید کرد که این مسئله به روابط هند و افغانستان لطمه‌ای وارد نمی‌کند. وی گفت: حملات تروریستی علیه اتباع هند که برای مردم افغانستان خدمت صادقانه انجام می‌دهند، نمی‌تواند در روابط 2 کشور خللی ایجاد کند.

کرزی با ابراز همدردی با دولت و مردم هند اعلام کرد که تحقیقات لازم در رابطه با این مسئله صورت خواهد گرفت. کرزی به سازمان‌های امنیتی دستور داده است تا عاملان و سازمان‌دهندگان این حمله را شناسایی و برای دستگیری آنها از تمام امکانات خود استفاده کنند.

حملات 7اسفند در حالی پایتخت افغانستان را هدف قرار داد که 12 روز از عملیات نیروهای ائتلاف موسوم به عملیات مشترک در ولایت هلمند علیه شبه نظامیان طالبان می‌گذرد. روز پنجشنبه پس از ده‌ها روز نبرد که باعث کشته شدن ده‌ها غیرنظامی افغان شد سرانجام به‌طور نمادین پرچم افغانستان در شهر مرجاه به اهتزاز درآمد. مرجاه، بزرگ‌ترین شهر تحت تصرف شبه نظامیان طالبان بود و تحت کنترل درآمدن آن توسط دولت افغانستان یکی از هدف‌های مهم عملیات مشترک به‌ حساب می‌آید.

محمد گلاب‌منگل، استاندار هلمند، پرچم افغانستان را در حضور ژنرال لری نیکلسون، ‌فرمانده تفنگداران دریایی آمریکا در جنوب افغانستان به اهتزاز درآورد تا پس از 8 سال ساکنان مرجاه بتوانند پرچم کشورشان را ببینند.

هر چند پرچم سبز، سرخ و سیاه افغانستان در شهر مرجاه به اهتزاز درآمده است اما حملات 7اسفند طالبان به قلب افغانستان نشان داد که هنوز شبه نظامیان در هر لحظه می‌توانند از نیروهای امنیتی عبور کنند و عملیات تروریستی خود را در هر نقطه از افغانستان انجام دهند.

کد خبر 102367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز