سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله انتحاری با یک خودروی بمب‌گذاری شده به کاروان نیروهای ناتو در کابل - پایتخت افغانستان باعث کشته شدن حداقل 19 نفر از جمله 6 نظامی خارجی شدکه 5 نفر از این نظامیان آمریکایی هستند.

این حمله انتحاری در ساعات اولیه صبح روز گذشته در منطقه‌ای صورت گرفت که محل استقرار ساختمان پارلمان و تعدادی دیگر از ساختمان‌های دولتی افغانستان است. نزدیکی این انفجار به ساختمان پارلمان باعث شد که روز گذشته برخی رسانه‌ها این ساختمان را هدف اصلی این حمله انتحاری قلمداد کنند.

شبه نظامیان طالبان روز گذشته مسئولیت این عملیات را- که مرگبار‌ترین حمله به نظامیان خارجی در منطقه به‌شدت حفاظت شده کابل از ماه سپتامبر سال گذشته به‌حساب می‌آید- قبول کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از یک مکان نامشخص به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ ما مسئولیت این انفجار را برعهده می‌گیریم. این حمله توسط یکی از مجاهدین ما انجام شده است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود تدابیر شدید امنیتی، عامل این حمله انتحاری موفق شده است به‌راحتی با خودروی بمب‌گذاری‌شده خود از پست‌های ایست و بازرسی کابل عبور کند.

پلیس کابل به‌دنبال نگرانی از وضعیت امنیتی این شهر، اخیرا ایستگاه‌های بازرسی را در نقاط مختلف شهر افزایش داده است.این حمله انتحاری همزمان با نشست خبری حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در کاخ ریاست‌جمهوری صورت گرفت که به تازگی از سفر به آمریکا و انگلیس بازگشته است. کرزی روز گذشته این حمله را به‌شدت محکوم و اعلام کرد که امیدوار است خشونت‌ها در افغانستان به‌زودی به پایان برسد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز گذشته تاکید کرد که هدف این حمله کاروان نیروهای ناتو بوده است. سخنگوی نیروهای ایساف هم تأیید کرد که 6 نفر از سربازان ناتو در این حمله کشته شده‌اند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که 50 نفر هم در این انفجار انتحاری مجروح شده‌اند که بیشتر آنها را غیرنظامیان افغان تشکیل می‌دهند.  حامد کرزی در تلاش است طرح مذاکره و آشتی با طالبان را با هدف توقف خشونت‌ها در افغانستان عملی کند. گفته می‌شود در سفر اخیر او به آمریکا، این موضوع یکی از محورهای اصلی مذاکرات وی با باراک اوباما بوده است.

دولت افغانستان همچنین درصدد است که به‌زودی نشست جرگه را با حضور سران اقوام و قبایل این کشور برگزار کند که هدف اصلی آن، برداشتن قدم اول جهت مذاکره با طالبان است. پیش از این قرار بود این نشست در 2می برگزار شود اما دولت افغانستان این نشست را برای ادای توضیحات کرزی به مقام‌های آمریکا و انگلیس درباره محور مذاکرات آن به تعویق انداخت.

12 کشته در حمله انتحاری پاکستان

روز گذشته همچنین حمله به یک اتومبیل ون پلیس در شهر دره اسماعیل خان واقع در شمال غربی پاکستان باعث کشته شدن حداقل 12 نفر ازجمله 3 افسر پلیس شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد شبه‌نظامیان با قرار دادن یک دوچرخه بمب‌گذاری شده در مسیر نیروهای پلیس این خودرو را هدف قرار داده‌اند.

کد خبر 107673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز