گروه بین‌الملل: شبه‌نظامیان طالبان ساعاتی پیش از طلوع آفتاب روز شنبه به یک پایگاه نیروهای ناتو و یک پایگاه نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان حمله کردند تا این منطقه شاهد نبردی تمام عیار به‌مدت حداقل 4 ساعت باشد

افغانستان نظامیان خارجی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 50‌شبه‌نظامی طالبان از جمله چند بمب‌گذار انتحاری در عملیات گسترده علیه این دو پایگاه مهم شرکت داشتند. گفته می‌شود گروهی از نیروهای طالبان ابتدا پایگاه سالرنو در منطقه خوست و در نزدیکی مرز با پاکستان را در ساعت 4 صبح هدف حمله خود قرار دادند و مدتی بعد گروهی دیگر به‌صورت همزمان عملیات خود برای در اختیار گرفتن کمپ چپمن، متعلق به نیروهای آمریکایی را آغاز کردند.

نیروهای پلیس افغانستان اعلام کرده‌اند که شبه‌نظامیان طالبان در حملات روز گذشته خود از سلاح‌های اتوماتیک، آر‌پی‌جی و دیگر تسلیحات استفاده کرده‌اند اما عملیات آنها با واکنش نیروهای ناتو دفع شده است.

نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) هم در بیانیه‌ای اعلام کردند که موفق به کشتن 13 شبه نظامی طالبان در این درگیری شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها در این منطقه تا ساعت 8 صبح ادامه داشته است و نیروهای ناتو برای واکنش به این حمله گسترده مجبور به استفاده از بالگرد برای انجام حمله هوایی شدند.

در بیانیه ایساف اعلام شده است یکی از مهاجمانی که در این حمله کشته شده یک فرمانده شبکه حقانی است. گفته می‌شود 4نفر از مهاجمان کشته شده دارای جلیقه‌های انفجاری بوده‌ و 5 شبه‌نظامی هم توسط نیروهای ناتو دستگیر شده‌اند. این در حالی است که شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که چند نظامی ناتو طی این حملات مجروح شده‌اند. گفته می‌شود حداقل 2 نفر از مجروحان این درگیری را نظامیان آمریکایی تشکیل می‌دهند.

رئیس پلیس منطقه خوست در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده است که نیروهای پلیس افغانستان جنازه 14 شبه نظامی را در بیرون این دو پایگاه کشف کرده‌اند. همچنین این نیروها قصد حمله به دفتر فرمانداری و یک مرکز پلیس را داشتند که با مقاومت نیروهای افغان مواجه شدند. رئیس پلیس منطقه خوست گفت: حمله‌ای با چنین وسعتی می‌تواند برای ما یک فاجعه باشد که خوشبختانه ما از آن نجات پیدا کردیم. یک کامیون مملو از مواد منفجره که مهاجمان آن را برای انفجار به محل درگیری آورده بوده‌اند، به دست نیروهای پلیس افغانستان افتاده است.

این منطقه همواره شاهد حملات شدید شبه‌نظامیان طالبان بوده است. در دسامبر گذشته نقشه یک بمب‌گذار انتحاری در یک پایگاه سیا در این منطقه ضربه‌ای سخت به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا وارد کرد و باعث کشته شدن 7مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شد. حمله ماه دسامبر، مرگبارترین حمله به ماموران اطلاعاتی آمریکایی پس از حمله سال ۱۹۸۳ در بیروت بود.

هفته گذشته نیروهای ایساف اعلام کردند که موفق به بازداشت یک فرمانده ارشد طالبان در منطقه خوست شده‌اند که برخی این مسئله را عامل اصلی حملات روز گذشته می‌دانند. به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های ناتو شبکه حقانی را مسئول حمله به این پایگاه‌ها می‌دانند. شبکه حقانی یکی از 3 گروه عمده شورشی است که سراج‌الدین حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی در راس آن قرار دارد.

این حملات یک روز پس از آن صورت گرفت که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که اعلام برنامه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان روحیه شبه نظامیان را در این کشور بالا برده است. وی با انتقاد از اعلام تاریخ خروج نیروهای آمریکا تاکید کرد که تا زمانی که طالبان می‌تواند در پاکستان پناه بگیرد، این جنگ به پیروزی نمی‌رسد.

این در حالی است که روز جمعه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که تعداد زیادی از مقام‌های دولت افغانستان حقوق‌بگیران سازمان سیا هستند. در این گزارش همچنین تاکید شده است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به تعداد بسیار زیادی از کارکنان کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان برای دریافت اطلاعات مخفیانه پول پرداخت می‌کند. رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی کرزی روز گذشته این گزارش را رد کرد.

افشای جزئیات طرح حمله طالبان به بالگرد نخست‌وزیر انگلیس

سخنگو‌های دولت انگلیس از جزئیات طرح طالبان برای حمله به نخست‌وزیر انگلیس طی سفر دو ماه پیش وی به افغانستان از پایگاهی در منطقه واشیر پرده برداشتند. طالبان پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد به بالگرد حامل دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس طی نخستین سفرش به افغانستان از پایگاهی در استان هلمند حمله کند.

به‌دنبال این مسئله بالگرد حامل کامرون مسیر خود را به پایگاه اصلی در منطقه لشکرگاه (مرکز استان هلمند) تغییر داد. روزنامه تایمز با اشاره به ناراحتی کامرون از لغو دیدارش با نظامیان انگلیسی گزارش داد که 2 مکالمه اعضای طالبان رهگیری شده بود که شامل اطلاعات دقیق مسیر حرکت بالگرد حامل دیوید کامرون بود.

کد خبر 114939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز