یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حامد کرزای در نخستین نشست خبری خود پس از بازگشت از لندن به افغانستان تاکید کرد:

تا جایی که رهبران طالبان تمایل نشان دهند با آنها مصالحه می‌کنم.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس وی افزود: ‌تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است صلح و امنیت را در افغانستان به وجود آوریم.

کرزای که سه روز بعد از کنفرانس بین‌المللی لندن سخن می‌گفت، تاکید کرد: دولت نهایت تلاش خود را می‌کند تا حد ممکن صلح و ثبات را در کشور برقرار کند.

وی در عین حال تصریح کرد که پیشنهاد وی برای صلح هیچ یک از اعضای سازمان تروریستی القاعده را در بر نمی‌گیرد و افغانستان جایی برای تروریست‌ها ندارد.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهوری افغانستان پیش از این گفته بود که مایل است تا با «ملا عمر»، رهبر طالبان مذاکره کند و از شبه‌نظامیانی که قانون اساسی کشور را به‌رسمیت بشناسند، استقبال کند.

این در حالی است که طالبان پیش‌شرط خروج نیرو‌ها را برای انجام مذاکره با مقام‌های دولتی مطرح کرده بودند.

کرزی با غیرواقعی خواندن شرط شبه‌نظامیان، گفت که نیروهای ائتلاف ناتو تا دست‌یافتن به هدف از بین بردن القاعده و سایر تهدید‌های تروریستی در افغانستان می‌مانند.

رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته در مصاحبه با «اشپیگل» اعلام کرد که غرب در نشست بررسی اوضاع افغانستان در لندن اهمیت برنامه آشتی با طالبان را درک کرده است.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای غربی و جامعه‌جهانی مسئله ضرورت مذاکره با طالبان را سال 2001 درک می‌کرد، بهتر بود، اما افسوس که آنها به توصیه‌های ما گوش نکردند.

این در حالی است طالبان روز شنبه در بیانیه‌ای با انکار گزارش‌های مربوط به دیدار با نماینده سازمان ملل در دبی، این گزارش‌ها را تبلیغات خوانده و تاکید کرد: برای بی‌اثر کردن این تبلیغات بر ادامه جهاد مقدس اسلامی خود علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

این گروه طالبان که خود را «شورای رهبری امارات اسلامی افغانستان» معرفی کرده است، در این بیانیه افزوده است که این گزارش‌ها تبلیغات و شایعاتی از طرف نیروهای مهاجم علیه جهاد و مجاهدین است.

این بیانیه با اشاره به نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان، می‌افزاید: برای بی‌اثر کردن این تبلیغات بر ادامه جهاد مقدس اسلامی خود علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

همچنین در این بیانیه تاکید شده است که نپذیرفتن طرح صلحی که کنفرانس لندن مطرح شده است، نشانه شکست دشمن در افغانستان است.

رئیس‌جمهوری افغانستان هفته گذشته در روز ادای سوگند وفاداری، طرح بازگرداندن طالبان به جامعه را رسما اعلام کرد و از شبه‌نظامیان خواست، به خشونت پایان داده و به روند سیاسی این کشور بپیوندند.

روز پنجشنبه گذشته شرکت‌کنندگان در کنفرانس لندن در عین حال از طرح دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان حمایت کردند.

در همین رابطه اعلام شد که به‌زودی قرار است نشستی در کابل، پایتخت افغانستان برای بحث و تبادل نظر در باره مکانیسم این مذاکرات احتمالی برقرار شود.

دولت افغانستان اعلام کرده بود که با طرح مذاکره با طالبان در کنفرانس لندن حاضر خواهد شد. اگرچه واکنش‌هایی در این باره از سوی برخی از محافل سیاسی و مطبوعاتی و حتی طالبان اعلام شده بود.

پیش از این هم گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای که از آدرس «شورای رهبری امارت اسلامی افغانستان» منتشر شد، به کنفرانس لندن واکنش نشان داد و این اجلاس را «بی‌فایده» عنوان کرد.

همچنین در آستانه کنفرانس لندن شماری از روشنفکران و نهادهای فرهنگی افغانستان نسبت به روند سیاسی در این کشور و مسئله مذاکره با طالبان ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه‌ای که از سوی ده‌ها انجمن و مرکز فرهنگی افغان‌های مستقر در اروپا انتشار یافت، آمده است که رهبری دولت فعلی افغانستان با همدستی جناح‌های طرفدار طالبان و حزب اسلامی در دولت تلاش دارد تا جریان حاکم را به سوی انحصار قومی هدایت کند و گروه‌های غیرپشتون را نسبت به وضع موجود بی‌اعتماد سازد.

با این حال در پی دعوت حامد کرزی از اعضای میانه‌رو طالبان برای شرکت در یک شورای صلح، احتمال مذاکرات رسمی دولت افغانستان و این گروه افزایش یافته است.

کرزی در اجلاس لندن از طالبان خواست خشونت را ترک و آن را محکوم کنند. وی گفت: باید برای گفت‌وگو با همه شهروندان تلاش کنیم، به‌ویژه برادران ناراضی ما که عضو القاعده یا دیگر شبکه‌های تروریستی نیستند و قانون اساسی افغانستان را پذیرفته‌اند.

کد خبر 100654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز