چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکستان بعد از حملات سنگین علیه طالبان مستقر در خاک خود، آغاز مذاکرات صلح با آنها را خواستار شد

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری چینا دیلی، دو روز پس از رد درخواست صلح کابل از طرف طالبان افغانستان، اسلام‌آباد پیشنهاد مذاکرات صلح را به طالبان مستقر در خاک خود داد.

بنا بر این گزارش، "شاه محمود قریشی"،‌ وزیر خارجه پاکستان روز سه‌شنبه در پکن‏،  گفت: نیروی نظامی تنها راه‌حل مبارزه با تروریسم نیست.

قریشی در موسسه مطالعات بین‌الملل چین تاکید کرد: هرگز به مذاکره نه نگفته‌ایم، اما مشکل این است که با چه کسی باید مذاکره کنیم.

وی در سخنرانی خود در این موسسه با عنوان "چالش‌های پاکستان و پاسخ‌های آن" افزود: فقر، ‌محرومیت و کم‌سوادی ریشه‌های ترویسم هستند. مشکل زمانی حل می‌شوند، که جایگزین‌هایی برای آنها در دست باشد.

قریشی تاکید کرد که اسلام‌آباد راهبرد سه‌گانه ضد تروریسم خود را که شامل توسعه، ‌مذاکره و بازدارندگی می‌شود، ادامه می‌دهد.

طرح مذاکره با طالبان در حالی توسط قریشی مطرح می‌شود که سخنگوی طالبان افغانستان روز دوشنبه با رد مجدد پیشنهاد رئیس‌جمهوری این کشور برای سازش، گفت: کرزی دست‌نشانده‌ است و ملت و حکومتی را نمایندگی نمی‌کند.

قاری محمد یوسف، سخنگوی طالبان افغانستان گفت که حامد کرزی در فساد سردرگم شده است و جنگ‌سالارانی وی را احاطه کردن که در حال ثروتمند کردن خودشان هستند.

پیش از این، رئیس‌جمهوری افغانستان روز در مراسم آغاز به‌کار مجلس این کشور از طالبان خواست که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به دولت بپیوندند.

وی خطاب به طالبان گفت: جنگ را متوقف کنید، به خانه خود برگردید و به سازش کمک کنید.

رئیس‌جمهوری افغانستان افزود که برای تقویت روند مصالحه، مجمعی را با عنوان "شورای مشورتی صلح" تشکیل خواهد داد.

کد خبر 102258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز