جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

ترجمه پگاه شفتی: من در پاکستان زندگی می‌کنم. حتماً در اخبار زیاد درباره پاکستان شنیده‌اید. بله همان‌جا که همیشه بمب دارد، همیشه زخمی دارد و همیشه کشته دارد.

البته کمی دقت کنید که با عراق و افغانستان اشتباه نگیرید. گرچه اوضاع در عراق و افغانستان هم چندان تفاوتی با اینجا ندارد. حتماً می‌پرسید نوجوانی در چنین جایی چگونه‌است؟  خب قبل از هرچیز باید بگویم که در این کشور به اصطلاح جهان سوم، ما از زیر و بم دنیا خبر داریم. البته به لطف فیلم‌های کشور همسایه(هند) بیشتروقت‌ها هم بساط سرگرمی به راه‌است. اما خب تا زمانی که ما نتوانیم فیلم‌های خودمان را بسازیم مجبوریم با هندی‌ها همذات‌پنداری کنیم.

حالا بگذارید یک روز زندگی یا یک روز نوجوانی در پاکستان را برایتان تعریف‌کنم:

در خانه ما صبح زود بیدارشدن داستان دارد. برادرم که دانشجوی رشته پزشکی است، همیشه فراموش می‌کند ساعتش را کوک کند و بیدارشدن او به ورود یکی از اعضای خانواده به اتاقش بستگی دارد. تا به حال هیچ‌کدام از اعضای خانواده نتوانسته‌اند رکورد مرا بشکنند؛ فقط منم که می‌توانم در کمتر از 30 دقیقه او را از تخت بیرون بکشم و زیر دوش حمام بفرستم.

همیشه روزی را که من و برادرم به موقع به مدرسه و  دانشگاه برسیم به فال نیک می‌گیرم. خلاصه روزهای من این‌طور آغاز می‌شوند.

اتوبوس مدرسه من پر از دانش‌آموزانی است که مغز فندقی‌شان بعد از ده سال تحصیل تبدیل شده به مغزگردویی.  اگر روز خوبم باشد و شانس آورده باشم آنها راجع به غذاهایی که دیشب خورده­‌اند صحبت می­‌کنند و اگر روز بدم باشد واااای! حرف‌­هایی می‌­زنند که...: «دیروز با مامانم رفته بودیم بازار لاهور، یک­‌دفعه صدای انفجار شنیدم. چند ثانیه بعد یک دست افتاد جلوی پایم ! دود همه جا را گرفته‌بود، مامانم جیغ می­‌کشید و دنبال دست‌­هایم می‌گشت. من هم از ترس دست­‌هایم را پشتم قایم کرده‌بودم...»

و همین طور ادامه دارد تا زمانی که به مدرسه برسیم!

و اما مدرسه؛ یک زمین فوتبال بزرگ با قوانین خاص خودش.

دژ لاهور

یک: معلم­‌ها هیچ‌­وقت هیچ‌­کسی را از کلاس اخراج نمی­‌کنند. ما زنگ ناهار نداریم و در نتیجه هیچ بوفه یا غذافروشی هم در مدرسه نداریم. بنابراین هروقت و هرکجا که گرسنه­‌مان شد یک گازی به ساندویچ یا خوراکی ای که با خودمان آورده‌­ایم، می­‌زنیم. دو: ماچیزی به اسم تیم و رفاقت صمیمانه در یک کلاس نداریم. در یک کلاس همیشه دو گروه هستند که از هم‌دیگر متنفرند. و وای به زمانی که جنگ سرد بین این دو گروه شروع شود. یک چیزی را می­‌دانید؟ در دنیا هیچ چیز بدتر از جنگ سرد نیست.

در مدرسه ما هیچ امتحان میان­‌ترمی وجود ندارد. البته گاهی تست‌­هایی از ما می­‌گیرند ولی هیچ وقت با امتحان پایان ترم جمع بسته نمی­‌شود. در پایان یک سال تحصیلی ما باید یک امتحان کلی بدهیم که توسط دانشگاه کمبریج برنامه‌­ریزی می­‌شود.

بعد از مدرسه تنها چیزی که تمام راه تا رسیدن به خانه ذهن مرا به خود مشغول می­‌کند این است: امروز باید چه کارکنم تا حوصله ­ام سر نرود؟ و جواب همیشه یک چیز است: اول انجام تکالیف مدرسه. نه به خاطر این‌که این کار خسته‌­کننده نیست یا حوصله آدم را
سرنمی‌­برد، بلکه به این دلیل که چاره‌­ای جز این ندارم. و بازهم در تمام طول مدت انجام تکالیف مدرسه به این فکر می­‌کنم که چی می‌­شد اگر می­‌توانستم با دوست­‌هایم بروم بیرون. هرجایی به غیر از خانه.

می‌­بینید دنیای نوجوان­‌ها در همه جای دنیا یک جور است: جوش صورت، مسئله­‌های شیمی، پول و کمبود لباس.

اما اینجا در پاکستان ما نوجوان­‌ها مشکلی داریم که حتی نمی‌­توانید تصورش را بکنید: پدر و مادرها به ما اجازه بیرون رفتن نمی‌­دهند، نه به خاطر این‌که ممکن است به تور رفیق ناباب بخوریم یا از راه به در شویم، آن­ها  می‌­ترسند چون ممکن است هر لحظه بمبی از آسمان نازل شود و بر سر راه ما بترکد .باااامب!

با این حساب، من و دوست‌­هایم سه راه بیشتر برای سرگرم شدن نداریم: تلویزیون، تلفن همراه و اینترنت. صبح‌­ها در مدرسه صحبت فقط از سریا­ل‌­های شب قبل است و هر کس شب قبل به هر دلیلی سریال­‌ها را ازدست­ داده­ باشد چاره­ ای ندارد جز این‌که سکوت کند و به حرف­‌های بقیه گوش بدهد.

می­‌بینید، زندگی در همه جای دنیا پر از مشغله و پر از سرگرمی ا‌­ست. اما مهم این است که چه‌طور می‌­توان با ایجاد سرگرمی مشکلات را فراموش کرد. بیشتر ما در پاکستان دلمان
می‌­خواهد زندگی ای آرام و بدون بمب داشته باشیم. دلمان می­‌خواهد طالبان نه تنها از پاکستان که  از تمام دنیا بیرون بروند. اما چاره‌­ای نیست، باید با این اوضاع کنارآمد. چگونه؟
مثل بقیه نوجوان­‌ها در همه جای دنیا.

می­‌بینید، ما نوجوان­‌ها هرجا که باشیم پر از نقاط مشترک هستیم.

«ماه­نور»، 17 ساله از پاکستان

برگرفته از سایت اینترنتی« آثار نوجوان‌­ها»

کد خبر 100400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز