مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

آتوسا رقمی: آب خشک! و کوهی که قد کشید!

آب خشک!

ماده‌ای است به شکل مایع، شفاف است و تبخیر می‌شود. اینها همه ویژگی‌های آب هستند، اما من درباره آب حرف نمی‌زنم، درباره ماده ای حرف می‌زنم که دانشمندان امریکایی چند سال پیش آن را اختراع کردند؛ مایعی شگفت‌انگیز که با وجود این که مایع است، هیچ‌ چیز را خیس نمی‌کند!

این ماده یک ویژگی مشترک دیگر هم با آب دارد: این که آتش را خاموش می‌کند. اما برای این کار از آب بهتر است، چون وقتی از آن استفاده می‌کنیم، دستگاه‌های برقی، فرش‌ها، وسایل چوبی و تابلوهای نقاشی روی دیوارها خراب نمی‌‌شوند.

کوهی که قد کشید!

در حقیقت این کوه قد نکشید؛ ماهواره‌ها از آن بالا دوباره آن را اندازه گرفتند و همه متوجه شدند که تا آن موقع درباره قد آن اشتباه می‌کرده‌‌اند. کوه «مُن بْلان» را می‌گویم؛ بلندترین قله رشته‌کوه «آلپ» در اروپا که اولین المپیک زمستانی هم در دامنه آن برگزار شد.

قله این کوه همیشه آن‌قدر پوشیده از یخ و برف است که به سختی می‌شود ارتفاع دقیق آن را اندازه گرفت. ولی به هر حال سال‌ها همه فکر می‌کردند ارتفاع این کوه 4807 متر است، اما بعد از اندازه‌گیری ماهواره‌ای، متوجه شدند که سه‌متر بلندتر، یعنی 4810 متر است. بعد از آن مجبور شدند همه کتاب‌های درسی، دائره‌المعارف‌ها، نقشه‌ها و خلاصه خیلی چیزهای دیگر را که در آنها ارتفاع این کوه نوشته شده بود، اصلاح کنند.

کد خبر 100397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز