جمعه ۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

دوچرخه: تایلند- بی‌کاری و وقت اضافی؟ نه، «اِمی» به یاد ندارد آخرین بار کِی چنین چیزی را تجربه کرده است

او مدرسه نمی­‌رود، ولی همیشه کارهایی هست که باید انجام دهد. شستن ظرف­‌ها، تمیزکردن کلبه­‌شان که از بامبو ساخته شده و پختن غذا برای خودش، خواهر و برادر کوچک‌ترش. هرروز صبح پدر و مادر امی به این نوجوان سیزده ساله می گویند که در طول روز باید چه کارهایی را انجام دهد.

باد به امی کمک می­‌کند پوست سیرها را جدا کند. مردمان لیزو به شیوه­‌ سنتی زندگی می‌­کنند

امی و خانواده‌اش مثل همه خانواده­‌های قبیله لیزو در کلبه‌­ای زندگی می‌­کنند که از بامبو و روی ستون‌هایی بلند ساخته شده است

امی و خانواده‌اش از قبیله «لیزو» هستند و در دهکده « بام نام ریم» در شمال غرب تایلند زندگی می­‌کنند. کار امی معمولاً از ماه نوامبر (آذر ماه) بیشتر می­‌شود. این وقت سال کشاورزان منطقه، پس از برداشت محصول برنج، در مزرعه‌ها سیر می‌کارند. قبل از این‌که پدرو مادر امی حبه‌های کوچک سیر را در زمین بکارند، باید آنها را از پوستشان جدا کنند. امی برای انجام این‌­کار از باد کمک می‌گیرد. او سیرهای خشک را در یک سینی می‌ریزد، سینی‌ای که از برگ­‌های بامبو ساخته شده، بعد با دست آنها را روی سینی پخش می‌کند و آن‌وقت با حرکت دادن سینی، کاری می‌کند که باد در میان سیرها بیفتد و پوسته‌های اضافه را جدا کند. او آن‌قدر این کار را تکرارمی‌­کند تا همه پوسته‌ها جدا شوند.

خواهر امی 5 ساله و برادرش 9 ساله است. آنها نمی‌­توانند به او کمک کنند. همه کارهای خانه  برعهده دختر بزرگ خانواده است. اما او بازی‌کنان و به کمک باد، پوست همه دانه­‌های سیر را جدا می‌کند. پدر و مادر، حبه‌­های سیر را در مزرعه کوچکشان می­‌کارند. وقتی از دانه خشک زیرخاک، ساقه های سبز سیر تازه بیرون می‌آیند، امی و مادرش آنها را می‌چینند و بیشترشان را برای فروش به بازار می­‌برند. بقیه سیرها را از سقف کلبه­‌شان آویزان می­‌کنند تا خشک و برای کاشت محصول سال بعد آماده شوند.

وسیله نقلیه امی یک موتورسیکلت است. او از هفت‌سالگی موتورسواری را یاد گرفته و با این موتور سوزن دوزی‌­هایش را برای فروش به موزه دهکده می‌­برد

قبل از این‌که فصل کاشتن سیر برسد، امی باید پوسته‌­های سیر را جدا کند. آنها از سال قبل سیرها را دسته بندی و خشک می­‌کنند

امی از سیرهای مزرعه‌شان برای پختن غذای خانواده هم استفاده می­‌کند. غذای اصلی آنها برنج، سبزیجات و کاری است. البته اواخر پاییز و اوایل زمستان‌، هیچ غذایی بدون ساقه‌های سبز سیر، سِرو نمی‌­شود.

امی کارهای دیگری هم دارد. او سوزن دوزی سنتی انجام می‌­دهد و کارهای زیبایش را با یک موتور به دهکده می‌­برد و به جهان‌گردانی که برای بازدید از «موزه مردمان قبیله لیزو» می‌آیند، می‌­فروشد.

* منبع: ژئولینو

کد خبر 98031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز